Citat:
Ursprungligen postat av
HeyItsJimmy
Tycker detta är en mycket intressant fråga då min generella uppfattning är att svaret, synen på människans natur som formbar alternativt inneboende, ofta avgör var man står politiskt.
Enligt filosofin tabula rasa föds människan utan förutbestämda egenskaper eller kunskap. Min uppfattning är att personer med denna syn är starka förespråkare av sociala reformer och tror att dåliga fenomen som kriminalitet, krig o.d. är ett resultat av samhällets misslyckanden. Personer med denna syn tycks allt som oftast tro på möjligheten att skapa ett idealsamhälle, i vilket olika typer av misär inte existerar. Dessa personer brukar rösta vänster.
Andra personer menar dock att det finns en inneboende mänsklig natur som inte går att förbise. Dessa brukar förkasta idén om ett idealsamhälle och mena att samtliga politiska reformer måste vara föremål för ytterst försiktiga avvägningar då beslut som fattas får såväl förutsägbara som oanade konsekvenser inom andra områden. Personer med denna syn på människan brukar rösta höger.
Jag skulle nu vilja prova denna tes genom en undersökning här på Flashback. Tror ni att människan är ett formbart, oskrivet blad vid födelsen eller finns det en medfödd mänsklig natur som innebär att diverse hemskheter alltid kommer att förekomma i vårt samhälle? Röstar ni vänster eller höger?
En blandning skulle jag vilja säga.
Jag ser ju att mina barn har personlighetsdrag från båda föräldrarna. Arvet spelar roll, som man brukar säga, men jag är övertygad om att uppfostran och miljöns påverkan är nummer ett.
Ingen föds till brottsling, lika lite som att någon skulle födas till längdåkare (skidor).
Vi är inte predestinerade till något, tror jag.
Medveten uppfostran kan få ett barn intresserat av t ex längdåkning. Men intresset kan lika väl uppstå p g a yttre påverkan. Det var väl Ebba Andersson som såg Charlotte Kalla på TV och ville bli som hon.
I grund och botten tror jag att allt som händer beror på val som människor gör. T ex att du efter din utbildning sökte ett antal jobb. Du blev anställd på företag ”A”. Där jobbade kvinnan ”K” som redan ett år tidigare gjort ett val och ansökt om jobb just där. Ni träffar varandra och det är resultatet av era respektive medvetna val. Du finner henne attraktiv till personlighet och utseende. Du gör ett medvetet val att försöka närma dig henne.
Ingen föds till brottsling eller föds kriminell. Du väljer den kriminella banan. Ta t ex rekryteringen till gängen, det är yttre påverkan, löften om t ex pengar, eller hot som gör att du aktivt väljer att ansluta dig och ta uppdrag.
Vi gör alltid val. Det går inte att leva utan att välja. Eller som den franske filosofen Sartre sa: att inte välja är också att välja (för då har man ju valt att inte välja).