2025-10-08, 13:05
Medlem
Disneylovers avatar
Hej alla flashbackare!!

Jag är medveten om att mer eller mindre alla jobb har sina stunder av stress, men finns det något arbete där man inte behöver stressa ihjäl sig helt? Är i ett skede av mitt liv där jag inte klarar stress och press så bra, därav min fråga till er. Har googlat men hittar inga bra svar.

Någon här som arbetar med ett jobb som ni upplever är hyfsat stressfritt? Och där man typ inte behöver ha 5 års akademisk utbildning.

Lite kort fakta om mig, så att ni vet vad jag har i bagaget:
9-årig grundskola
3-årigt gymnasieprogram (estet)
Undersköterska
Vårdadministratör

Har dessvärre upplevt att mina två sistnämnda yrkeskategorier är mer stressfyllda än vad jag önskar, och därför vill jag hitta något annan form av yrke där jag hinner vila hjärnan mellan varven.

Seriöst startad tråd och därför vill jag ha seriösa svar!
Citera
2025-10-08, 13:08
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneylover
Hej alla flashbackare!!

Jag är medveten om att mer eller mindre alla jobb har sina stunder av stress, men finns det något arbete där man inte behöver stressa ihjäl sig helt? Är i ett skede av mitt liv där jag inte klarar stress och press så bra, därav min fråga till er. Har googlat men hittar inga bra svar.

Någon här som arbetar med ett jobb som ni upplever är hyfsat stressfritt? Och där man typ inte behöver ha 5 års akademisk utbildning.

Lite kort fakta om mig, så att ni vet vad jag har i bagaget:
9-årig grundskola
3-årigt gymnasieprogram (estet)
Undersköterska
Vårdadministratör

Har dessvärre upplevt att mina två sistnämnda yrkeskategorier är mer stressfyllda än vad jag önskar, och därför vill jag hitta något annan form av yrke där jag hinner vila hjärnan mellan varven.

Seriöst startad tråd och därför vill jag ha seriösa svar!

Vissa industrijobb som tex montör kan vara lugna, beroende på vilket företag du är på. Söker företaget personal ofta lär det vara dålig arbetsmiljö. Är det första gången du hört talas om företaget och det är ett relativt stort bolag, lär det vara bättre arbetsmiljö. Annars receptionist.
Citera
2025-10-08, 13:09
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
De som stannar i hemmet hos en äldre medan hans/hennes fru/man behöver göra ärenden eller bara vill ha egentid, så kallad "avlösning". Du typ passar denna i hemmet att inget händer, du kanske även lagar lite enkel mat till den äldre.
Citera
2025-10-08, 13:09
Medlem
OnkelUnkass avatar
Vaktmästare, skrotar runt på en skola och gör ingenting, tittar på saker ibland och konstaterar att de är trasiga, sen ringa till en riktig hantverkare som fixar problemet
Citera
2025-10-08, 13:31
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overhertige-gorgen
Jag som jag lev på bidrag allt du måste göra är att söka lite random job då och då

Ska erkänna att tanken är lockande. Just nu är jag arbetslös och söker ett par jobb om dagen, sen rapporterar jag in detta och får en ersättning av a-kassan. Jag klarar mig på det, absolut, men tror inte att det är så bra för mitt sociala liv att bara gå hemma.
Citera
2025-10-08, 13:32
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Vissa industrijobb som tex montör kan vara lugna, beroende på vilket företag du är på. Söker företaget personal ofta lär det vara dålig arbetsmiljö. Är det första gången du hört talas om företaget och det är ett relativt stort bolag, lär det vara bättre arbetsmiljö. Annars receptionist.

Tack för tipset, skadar inte att kika på det. =)
Citera
2025-10-08, 13:33
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Vaktmästare, skrotar runt på en skola och gör ingenting, tittar på saker ibland och konstaterar att de är trasiga, sen ringa till en riktig hantverkare som fixar problemet

Men måste man inte vara lite händig tror du? Jag har tummen mitt i handen och det kommer kännas väldigt konstigt om någon ber mig att fixa typ något, och så står jag där och ler fånigt för att jag inte vet hur man gör.
Citera
2025-10-08, 13:33
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
De som stannar i hemmet hos en äldre medan hans/hennes fru/man behöver göra ärenden eller bara vill ha egentid, så kallad "avlösning". Du typ passar denna i hemmet att inget händer, du kanske även lagar lite enkel mat till den äldre.

Ja kanske det? Låter ju ändå som ett ganska trevligt och soft jobb. Och det är ju definitivt något jag skulle kunna klara av.
Citera
2025-10-08, 13:37
Medlem
Du hade kunnat ta ett jobb inom lantbruk men då går det inte att ha tummen mitt i handen!
Citera
2025-10-08, 13:38
Medlem
zombie-nations avatar
Stress handlar ju många gånger om att man inte är bra på något. När jag skött djur har jag upplevt det som stressande om jag hade min chef i närheten, trots att jag hade tid. Hon kunde på 30 sekunder babbla ur sig en radda om alla djur hon bytt foderstat på. Jag har urdåligt korttidsminne och det fanns ingen chans att jag skulle minnas allt. Därför fick jag fråga flera gånger och fick spott och spe tillbaka. Självklart stressigt.

Det man är bra på kan man uppleva som man kan kontrollera även med ett högre tempo.

Är du t ex dålig på verbala instruktioner som jag, kan ett lugnt jobb också bli ett helvete.
Citera
2025-10-08, 13:52
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När jag skött djur har jag upplevt det som stressande om jag hade min chef i närheten, trots att jag hade tid. Hon kunde på 30 sekunder babbla ur sig en radda om alla djur hon bytt foderstat på. Jag har urdåligt korttidsminne och det fanns ingen chans att jag skulle minnas allt. Därför fick jag fråga flera gånger och fick spott och spe tillbaka.
Var jobbade du då, Parken zoo?
Citera
2025-10-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overhertige-gorgen
ja är dessutom sjukskriven och bor även i rumänien där allt är billigare så pengarna räcker långt

Klart du gör hoppas FK kollar upp dig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in