2025-10-07, 00:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Haha. TS har noll taktkänsla och sunt förnuft. Som jag skrattar här

Jag förstår din syster.
Det du ska göra, är att be om ursäkt tusen gånger om, och därefter hoppas på det bästa.
Citera
2025-10-07, 00:54
Medlem
MrFolds avatar
Det bästa du kan göra är att uppriktigt be din syster om ursäkt. Förklara att du inte menade något illa, men att du förstått att dina försök att "lätta upp stämningen" fick motsatt effekt hos henne. Tala gott om din döde svåger (oavsett vad du tycker om honom).

Cancer torde för övrigt vara ett typexempel på ett ämne som i regel bara den drabbade kan skämta om (självironi, galghumor).

Jag antar att din svåger i varje fall var medelålders. Det kan gå att dra skämt på ett begravningstal då om man hittar den rätta tonen (Vilket torde vara en blandning mellan att uttrycka sorg och saknad och påminna om några roliga episoder från den tid den bortgångna personen ännu var frisk och full av liv). Inte minst på kaffet/middagen efter begravningen då det ändå ofta finns en känsla av lättnad hos alla för att den jobbiga begravningsakten nu är överstånden. Men är man osäker på hur man får till tonträffen är det nog klokast att avstå alla försök att skämta.

Det är nog också så att möjligheten att skämta är större ju närmare man är den avlidna personen. Då tvivlar ingen på att man verkligen sörjer trots det lilla skämtet. En svåger är nog inte tillräckligt nära för det, om man inte haft en nära vän-/kompisrelation och flertalet åhörare känner till det.
Citera
2025-10-07, 01:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
I slutet på sommaren gick min svåger bort efter att varit sjuk en tid. Det började med extrem trötthet och att det kom ut blod med bajset. Det visade sig snart att han drabbats av cancer i tarmarna.

Under sjukdomstiden vårdades min svåger till stor del hemma men var emellanåt inlagd på sjukhus. Sjukdomen gjorde honom avmagrad och insjunken.

Tidigare i livet har min svåger alltid varit tjock och skäggig. Men sista tiden var han alltså magerlagd och len om kinderna (han tappade hår efter cellgiftsbehandlingen).

På begravingsfikat höll jag ett tal till minne av min svåger. I talet adresserade jag detta genom skoja om att det bästa med svågerns cancer var att han blev av med den tjocka magen och sitt ovårdade skägg och sade att min syster äntligen fått den prins hon alltid drömt om men aldrig förtjänat.

Jag drog lite andra vitsar också. Tänkte att det skulle lätta upp den sorgesamma stämningen.

Problemet är nu att min syster vägrar prata med mig. Hon svarar inte på mina samtal eller sms. Jag har fått meddelat till mig via min systerdotter att det är mitt tal på svågerns begravning som gjort henne upprörd.

Får man inte skoja lite på begravningar?

Vissa saker gör man bara inte.
Det här hör dit.

Det var ju ett skämt/pik främst mot din syster som har haft en make som du påstår inte förrän på slutet, avmagrad och hårlös, uppfyllde hennes ideal som drömman. Din sörjande syster.

Du var inte närmast sörjande, det var din syster och den dödes eventuella barn.
Du hade varken blodsband eller valt honom av kärlek, han blev ändå din släkting på ett annat, för dig ofrivilligt sätt. Då är det inte du som ska skämta om honom på det här sättet för att ”lätta upp stämningen”.
Möjligen kan det göras av dem som stod honom närmare och därför har företräde att välja tonläge trots djupare sorg.

Lägg dig platt, prata om hjärnsläpp och din avsaknad av takt och omdöme, be om ursäkt.
Kanske är du känd för klavertramp även i andra sammanhang, skyll då på det igen.
Citera
2025-10-07, 01:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag hade nog förväntat mig lite mer sympatier här på Flashback. Men jag tror er respons hade varit annorlunda om ni kände min syster. Hon kan vara både lite känslig och lättkränkt.

Varför skämtade du då?
Alla kan säga saker som man ångrar, men på en begravning så är det olämpligt minst sagt..
Citera
2025-10-07, 04:34
Medlem
Du tycks ju ha löst problemet i gamla tråd i alla fall.

(FB) Konfronterad av min syster
Citera
2025-10-07, 04:39
Medlem
sheeeeeeeee-its avatar
Citat:
Jag hade nog förväntat mig lite mer sympatier här på Flashback. Men jag tror er respons hade varit annorlunda om ni kände min syster. Hon kan vara både lite känslig och lättkränkt.

Och då kände du att det blir helt perfekt att skämta om att cancern gjorde honom mer attraktiv?
Citera
2025-10-07, 06:20
Medlem
ps870s avatar
Det låter helt rimligt att din syster brutit kontakten med dig. Du har uppträtt olämpligt och osmakligt vid en tidpunkt som är otroligt jobbig för henne.
Respektera att hon inte vill ha dig i sitt liv längre.
Citera
2025-10-07, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Du tycks ju ha löst problemet i gamla tråd i alla fall.

(FB) Konfronterad av min syster

Väldigt bra gräv!

Citat:
3. Dessutom påstår syrran att jag gör mig lustig över hennes mans ölmage och ovårdade skägg. Vilket han ofta känt sig ledsen över.

Såhär kände hon alltså för tre år sedan... Och TS tyckte det var lämpligt att fortsätta göra sig lustig över detta även på hans begravning.

Vad är det för fel på dig TS?
Citera
2025-10-07, 08:04
Medlem
Vaf i helvete TS. Är ju som att göra sig lustig över en kvinna som alltid haft komplex över sitt hår när hon får cellgifter
Aningen löjligt av din syrra att ignorera dig dock. Hon borde kontakta dig och förklara läget men folk är så sjukt konflikträdda i Sverige.
Citera
2025-10-07, 08:08
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Trolltråd? Extremt tragiskt berättelse.
Citera
2025-10-07, 08:23
Medlem
Ajogens avatar
Jag hoppas innerligt att det här är en trolltråd.

Fan vad vidrigt gjort.
Citera
2025-10-07, 08:35
Avstängd
67arigGubbes avatar
Tror inte på tråden.

Ingen skulle vara så oskön att skoja om någon annans död på en begravning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in