• 1
  • 2
2025-10-06, 19:25
Medlem
Nihennas avatar
Medellönen för kock ligger på 31 400 kr när jag kollar. Det är inte jättedåligt, men inte heller jättehögt.

Samtidigt känns det som att jobbet har de kvalifikationer för att ha betydligt högre lön. Det är ett jobb baserat på skicklighet där det är stor skillnad på någon som är okej och någon som är bra, men framför allt så är det ett bristyrke och restauranger skriker efter duktiga kockar.

Sen finns det andra parametrar, som att jobbet är oerhört stressigt och kräver bra ledarskap.

Tillgången är alltså låg, och efterfrågan är hög. Ändå är lönen som den är. Tankar?
Senast redigerad av Nihenna 2025-10-06 kl. 19:31.
Citera
2025-10-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Medellönen för kock ligger på 31 400 kr när jag kollar. Det är inte jättedåligt, men inte heller jättehögt.
Dessutom har de tydligen lågt ob jämfört med många andra, exempelvis de inom vården och omsorgen. Men det är bara vad jag har hört.
Citera
2025-10-06, 19:40
Medlem
Citat:

Samtidigt känns det som att jobbet har de kvalifikationer för att ha betydligt högre lön. Det är ett jobb baserat på skicklighet där det är stor skillnad på någon som är okej och någon som är bra, men framför allt så är det ett bristyrke och restauranger skriker efter duktiga kockar.

Sen finns det andra parametrar, som att jobbet är oerhört stressigt och kräver bra ledarskap.

Tillgången är alltså låg, och efterfrågan är hög. Ändå är lönen som den är. Tankar?

Majoriteten av alla kockar harvar förmodligen runt på rätt sunkiga ställen med dålig mat och dåliga anställningsförhållanden? Duktiga kockar som jobbar på bra och framgångsrika resturanger tjänar förmodligen rätt ok men det går säkerligen minst 1-15 mediokra resturanger på varje högklassig.
Citera
2025-10-06, 19:45
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:

Ingen vidare utbildning krävs, det är enkelt att få jobb inom kök.
Branschen i sig är pressat hårt ekonomiskt, vi har även en hierarki även om många påstår att denna inte existerar så är det uppenbart på vissa ställen iaf där jag har jobbat.

Att jobba som Kock är väldigt speciellt, inte ett vidare yrke att satsa på direkt om man inte har väldigt stora ambitioner.
Citera
2025-10-06, 20:00
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Att jobba som Kock är väldigt speciellt, inte ett vidare yrke att satsa på direkt om man inte har väldigt stora ambitioner.
Nja, det finns ju storkök. Att stå i en skola exempelvis är väl mer som ett rutinjobb. Man går dit och sätter igång precis som på en industri ungefär. Maten håller ju aldrig hög kvalité på skolor. Kocken är där och ser till att jobbet blir gjort och får sin skitlön vid slutet av månaden. Det räcker för vissa individer.
Citera
2025-10-06, 20:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Så är det, om du är en bra kock kan du tjäna mer men om du är kock på ett ställe där man kan tänka sig att ta in någon direkt från gatan så kommer du inte tjäna bra. Den senare typ av krogar är betydligt vanligare och där råder det ingen brist på kockar men många gånger på bra kockar.

Sedan utbildning i all ära men hur många av dagens kockar har en kockutbildning?
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Majoriteten av alla kockar harvar förmodligen runt på rätt sunkiga ställen med dålig mat och dåliga anställningsförhållanden? Duktiga kockar som jobbar på bra och framgångsrika resturanger tjänar förmodligen rätt ok men det går säkerligen minst 1-15 mediokra resturanger på varje högklassig.
Citera
2025-10-06, 20:13
Medlem
Känns som att 80% av krögarna alltid klagar på att det är mer eller mindre omöjligt att gå runt.
Har väl med det att göra antar jag. Vad gäller OB så har de kassa villkor som du nämner.
Vilket i sig blir ganska äckligt då de ofta jobbar sådana tider. Gäller dock all personal på restaurangen.
Citera
2025-10-06, 20:15
Medlem
nanoballes avatar
Man tjänar inte bättre på finare restauranger. Michelinkrogar har nästan alltid folk som står på kö för att jobba gratis i utbyte mot erfarenhet. Vet en tvåstjärnig restaurang där flera av kockarna tjänar 23-25k i månaden
Citera
2025-10-06, 20:23
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Antagligen räknas även kockar/kokerskor i skolkök och andra storkök in i den statistiken.
Citera
2025-10-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Antagligen räknas även kockar/kokerskor i skolkök och andra storkök in i den statistiken.
Och de som pressar färs på Brödernas
Citera
2025-10-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanoballe
Man tjänar inte bättre på finare restauranger. Michelinkrogar har nästan alltid folk som står på kö för att jobba gratis i utbyte mot erfarenhet. Vet en tvåstjärnig restaurang där flera av kockarna tjänar 23-25k i månaden
Visst är det så, men där har man ju också generellt en mycket kvalificerad kökschef som kan se till att allt blir bra.

Nu vet jag inte säkert, men jag skulle gissa på att man generellt tjänar bättre på finare restauranger, men att undantaget är de allra finaste.
Citera
2025-10-06, 20:33
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Dessutom har de tydligen lågt ob jämfört med många andra, exempelvis de inom vården och omsorgen. Men det är bara vad jag har hört.

Ja, så är det. Kommunal har lyckats förhandla sig till detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in