2026-01-28, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Saken är, att det finns väldigt få rättsfall som rör situationen, eftersom att prejudikat kom till för många år sedan, så företagen vet att det är omöjligt för de att vinna ett fakturaärende där beställning begåtts med endast personnummer, och dessa rättsfall presenteras i mina anlys som jag länkade till i trådstarten.

På grund av att det finns tillräckligt med prejudikat, så låter aldrig bolagen det gå till Tingsrätt, eftersom att de vet att de förlorar och då blir dyrt för dem. Först förlorar de 2700 kr på varje ärende genom ansökningsavgiften till Tingsrätt, sen förlorar de även kostnaden för juridiskt biträde för de själva och för motpartens kostnader. Så får man en faktura för något man inte beställt, då finns inget avtal för företaget att visa upp hos tingsrätten, och då förlorar dem.

Det tar inte lång tid att skriva ett mejl där man förklarar att man inte har beställt, och då är det företagets som har bevisbördan att bevisa att man visst har beställt. Har man inte beställt, då finns inget bevis.

Jag har aldrig hört talas om någon rekommendation om att hålla personnummer hemligt eftersom att det fulla personnumret går att se helt gratis på ratsit.se, mrkoll.se och liknande webbsidor eller genom att ringa skatteverket och be om någons personnummer.

Då måste du ha levt under en sten rätt länge.

Jag vet att de är offentliga uppgifter och busenkelt att få reda på om man bara vet tillräckligt mycket om personen att det unikt identifierar den. Men trots det förekommer det rekommendationer om att hålla sånt hemligt, sånt som inte borde vara någon skada om det röjdes. Problemet kan bli när någon gör en bedömning baserat på vad han fåt itutat i sig om de fyra sista siffrorna.

Samma gäller förstås annat som inte borde vara en öppen dörr som kortnummer osv osv. Rent generellt att hålla hemligt saker som det tyder på att säkerheten lämnar lite övrigt att önska.
Citera
2026-02-01, 20:53
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Då måste du ha levt under en sten rätt länge.

Jag vet att de är offentliga uppgifter och busenkelt att få reda på om man bara vet tillräckligt mycket om personen att det unikt identifierar den. Men trots det förekommer det rekommendationer om att hålla sånt hemligt, sånt som inte borde vara någon skada om det röjdes. Problemet kan bli när någon gör en bedömning baserat på vad han fåt itutat i sig om de fyra sista siffrorna.

Samma gäller förstås annat som inte borde vara en öppen dörr som kortnummer osv osv. Rent generellt att hålla hemligt saker som det tyder på att säkerheten lämnar lite övrigt att önska.

Det är nog du som har bott under en sten i hela ditt liv om du tror att personnummer är farligt att lämna ut. Personnummer är inte tillräckligt för avtalsbundenhet enligt HD, Hovrätt och Tingsrätter. Jag har angett detta i min PDF, du är alltså överbevisad genom allmänna handlingar från domstol.

Du som tror att personnummer utgör en omfattande nivå av identifierande kan ju försöka resa via flyg genom att enbart uppge ditt personnummer. De kommer skratta åt dig i lika stor utsträckning som alla som läser ditt svar här, eftersom att de inte kan säkert veta om du har uppgett ditt eget eller någon annans. Samma sak gäller avseende avtal. Ett personnummer har noll värde utan ett pass, ID-kort, körkort eller BankID.

Antingen är du korkad eller så skiljer sig din definition avseende identifikation i förhållande till alla myndigheter i Sverige vilket utgör samma definition som jag tillämpar.

Ge en källa avseende rekommendationen att hålla personnummer hemligt. Personnummer är inte samma sak som amerikanska socialförsäkringsnummer eller Nya Zeelands skattenummer och liknande som är livsfarligt att lämna ut.

Är det någon som använder ditt kortnummer utan att du har uppgett det eller verkat på ett vårdslöst sätt, då ersätter banken dig inom någon dag enligt Betaltjänstlagen.

Läs min PDF så slipper du ställa fler korkade frågor. Ignorerar dig från och med nu. Till och mina barn skrattar åt dig nu.
Citera
2026-02-01, 22:16
Medlem
Citat:
Det är nog du som har bott under en sten i hela ditt liv om du tror att personnummer är farligt att lämna ut. Personnummer är inte tillräckligt för avtalsbundenhet enligt HD, Hovrätt och Tingsrätter. Jag har angett detta i min PDF, du är alltså överbevisad genom allmänna handlingar från domstol.

Du som tror att personnummer utgör en omfattande nivå av identifierande kan ju försöka resa via flyg genom att enbart uppge ditt personnummer. De kommer skratta åt dig i lika stor utsträckning som alla som läser ditt svar här, eftersom att de inte kan säkert veta om du har uppgett ditt eget eller någon annans. Samma sak gäller avseende avtal. Ett personnummer har noll värde utan ett pass, ID-kort, körkort eller BankID.

Antingen är du korkad eller så skiljer sig din definition avseende identifikation i förhållande till alla myndigheter i Sverige vilket utgör samma definition som jag tillämpar.

Ge en källa avseende rekommendationen att hålla personnummer hemligt. Personnummer är inte samma sak som amerikanska socialförsäkringsnummer eller Nya Zeelands skattenummer och liknande som är livsfarligt att lämna ut.

Är det någon som använder ditt kortnummer utan att du har uppgett det eller verkat på ett vårdslöst sätt, då ersätter banken dig inom någon dag enligt Betaltjänstlagen.

Läs min PDF så slipper du ställa fler korkade frågor. Ignorerar dig från och med nu. Till och mina barn skrattar åt dig nu.

Herregud! Försöker du ens läsa vad man skriver? Eller fantiserar du bara?

Frågan är om du inte ser det minsta problem med att vanligt folk går omkring och tror att det är något speciellt hemligt med de där fyra sista siffrorna i personnummret? Fast det är ju vanligt folk som sitter i domstol, vad kan möjligen gå fel om de tror något sånt?
Citera
2026-02-01, 22:22
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Herregud! Försöker du ens läsa vad man skriver? Eller fantiserar du bara?

Frågan är om du inte ser det minsta problem med att vanligt folk går omkring och tror att det är något speciellt hemligt med de där fyra sista siffrorna i personnummret? Fast det är ju vanligt folk som sitter i domstol, vad kan möjligen gå fel om de tror något sånt?

Jo, det problemet ser jag. Det är en onödig oro som inte är befogad.

Det var inte det som du skrev i ditt förra meddelande. Du skrev inte i enlighet med din avsikt, utan du beskrev motsatsen till vad du avsåg att förmedla för information.
Citera
2026-02-02, 06:27
Medlem
Citat:
Jo, det problemet ser jag. Det är en onödig oro som inte är befogad.

Det var inte det som du skrev i ditt förra meddelande. Du skrev inte i enlighet med din avsikt, utan du beskrev motsatsen till vad du avsåg att förmedla för information.

Jag ställer mig bara lite frågande var du har läst in något sådant. För mig veterligen har jag inte skrivit det som du försökte göra sken av att jag hade skrivit.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in