Citat:
Jag tror att det kan vara en väldigt intressant utbildning. Dock så låter det lite som Mekatronik riktat mot fordon och fordonssystem. I mina öron så låter det skitkul. Men jag skulle i detta fallet nog hellre valt Elektroteknik med inriktning på inbyggda system (om de har sån inrikting). Vad jag än väljer så måste det ha med AI/ML att göra i dagens val.
Citat:
Varför är teknisk fysik att föredra över teknisk matematik? Borde inte teknisk matematik ha en marginell fördel om man just vill jobba inom kvantfinans eller mer tekniska jobb inom finans? Är inte insatt själv, men är inte matematik/programmering att föredra över fysiken man måste läsa på TF?
Det är utbildningar på så hög nivå att klarar man dem med bra betyg så är allt öppet inom det som vi talar om. Men visst någonstans så känns det som att matematiken borde göra att man kanske kunde rikta sig lite mer. Men på den nivån så hänger det nog mer på personligt engagemang.
Att jag drar mig mer till just Teknisk Fysik är för att jag tycker det är så jäkla kul. Jag tror man ska se på båda utbildningarna och läsa det man tycker ser mest roligt och intressant ut och välja det. Sen kan man rikta sig mot kvantitativ finans och jag lovar dig att båda dessa utbildningar ger dig mycket goda möjligheter.
Men om du känner att Teknisk Matematik kittlar dina nerver så är det så klart inte fel att välja det. Det kanske kan få dig att rikta/fokusera dig mer redan från början. Om det är så att fysiken inte lockar dig så mycket så ska du självklart välja matematiken.
Dock så tror jag att Teknisk Fysik öppnar för fler vägar. Det här blir dock lite av en killgissning bara för jag tycker det låter bra. Men kanske är det så. Men om man som sagt inte är intresserad av de väger som det öppnar så blir det meningslöst.
Det jag vill säga med allt snurr är att du ska gå igenom kurs för kurs. Googla och prata med någon. Sen känner du vad för utbildning som passar dig mest.