Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Men det är samtidigt ganska lätt att se om ett inlägg är AI-genererat eller inte eftersom man kan se användarens historik. De flesta användare som använder AI-verktyg är (av någon anledning) inte så begåvade när det kommer till språk, struktur och disposition av text. Kollar man tillbaka några år i deras posthistorik hittar man inlägg av väldigt låg kaliber rent språkmässigt, medan de nu skriver på närmast perfekt svenska. Har de gått klart sin utbildning i lingvistik på universitet eller började de använda AI?
Jo om man ser det ja, men långt ifrån alla har konton som är flera år gamla så det går därför inte alltid att göra sådana jämförelser.
Men i rapporterna är det ovanligt att man ser någon be oss göra en jämförelse mot äldre inlägg och påpekar den märkliga språkliga utvecklingen hos någon användare.
Så m.a.o. är det därför troligt att många moddar då bara kikar på det postade inlägget och försöker bedöma om det förefaller vara skrivet av en AI, men inte tar sig tiden att sätta sig ner och jämföra det mot äldre inlägg och bedömer om användaren förbättrat sitt språk orealistiskt mycket på senare tid.
Visst det kan man göra ändå. Men i praktiken blir det svårt, åtminstone för oss som moddar de större formen. Jag uppfattar att många användare tyvärr kraftigt underskattar hur extremt mycket som postas varje dag och hur mycket av det som rapporteras, och hur nästan slumpmässigt en del användare förefaller välja vilken regel de rapporterar för och regel 0.13 (textrobotar) är tyvärr inget undantag.
Mer eller mindre samtliga aktiva användare (åtminstone i de forum jag modererar) rapporteras med jämna mellanrum för regel 0.13 och skulle därför behövas kollas upp mot deras äldre inlägg. Några var och varannan dag, andra bara nån gång i månaden.
Jag kollade bara i denna tråd och nästan samtliga som postat här har åtminstone någon gång, det flesta flera gånger, rapporterats för att bryta mot regel 0.13. (Och jodå du också om du undrar.) Så m.a.o. rapporteras det extremt mycket för det, och åt helsike mycket av det är felaktigt. Du kan ju själv försöka bedöma hur många av de användare som postar i t.ex. denna tråd som brukar använda textrobotar när de postar så förstår du säkert vad jag menar. (Jag vet inte heller svaret, men jag tror verken du eller några av de andra i tråden tillhör den gruppen av användare.)
Så tidsmässigt är det inte genomförbart med mindre än att Flashback anställer flera personer som på heltid bara håller på med det hela dagarna. Tyvärr.
Men som sagt var, mycket plockar vi faktiskt, men vi missar nog tyvärr en hel del också. Och ibland är vi osäkra också och då friar vi hellre än fäller. Men jag uppfattar att vi successivt blir bättre och bättre på att känna igen det.