Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-16, 17:20
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Telias "uppgradering" av webmail var rena katastrofen. Först fungerade inget under några dagar. Fortfarande efter 2 veckor är många fel/ brister kvar. Tidigare identifierades vissa spam-mail och hamnade i mappen Skräppost. Nu hamnar de i Inkorgen. Försöker man blockera vissa avsändare så går de att "blockera" men de hamnar fortfarande i inkorgen. Väljer man "håll mig inloggad" vid inloggning så blir man i alla fall utloggad efter några timmar. Hanteringen av websidan är betydligt långsammare än den gamla oavsett vilken enhet eller OS man använder.

Har kontaktat Telia och "krävt" att de lägger tillbaka gamla webmail tills de har en fungerande produkt. Går inte att göra enl Telia support.

Att det kommer mycket spam för dig på din teliaadress beror förmodligen på att just den adressen läckt vid ett dataintrång hos någon som har den adressen registrerad. Själv råkade jag ut för det när MyHeritage i USA hackades för några år sedan.

Går inte att göra? Seriösa mjukvaruföretag har alltid en plan på att kunna återställa hur det var tidigare. Anmäl dem till ARN.
Citera
2025-10-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Allt det här är ju klart värt 9 kronor i månaden. 🙄

Kommer aldrig att betala dessa 9 kr. Kommer dessutom att kräva kompensation för allt strul. Har drivit liknande klagomål mot Telia tidigare och till slut fått rätt även om det ibland krävt mer än det var värt rent ekonomiskt. Men ibland är principen mer värd än pengarna.
Citera
2025-10-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Går inte att göra? Seriösa mjukvaruföretag har alltid en plan på att kunna återställa hur det var tidigare. Anmäl dem till ARN.

Telia är inget seriöst mjukvaruföretag. Att försöka driva det här med ARN'n hjälp är nog tämligen meningslöst.
Citera
2025-10-16, 21:54
Medlem
Citera
2025-10-17, 11:45
Medlem
PeterNosters avatar
Ni som gått över till Thunderbird. Vad ska egentligen stå som Användarnamn i SMTP-inställningarna?

En mailadress? Vems adress om det är fler i familjen?
Ett namn som t.ex används som avsändare i mailen?
Citera
2025-10-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ni som gått över till Thunderbird. Vad ska egentligen stå som Användarnamn i SMTP-inställningarna?

I mitt fall är det användarnamnet som angavs när kontot skapades som också står i SMTP-inställningarna.
Citera
2025-10-17, 17:47
Medlem
asa-nesses avatar
Jag tror att det skall vara din mailadress.
Citera
2025-10-17, 21:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
I mitt fall är det användarnamnet som angavs när kontot skapades som också står i SMTP-inställningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Jag tror att det skall vara din mailadress.

Jag har fem stycken adresser. Frun har två. Abonemanget står på frun. Vem som registrerade konto först är det ingen som vet idag 10 år efteråt. Har man bara en adress så är det ju inga problem mer än att en e-mail-adress är ju inget användarnamn.
Citera
2025-10-18, 03:28
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:

Citat:
Jag har fem stycken adresser. Frun har två. Abonemanget står på frun. Vem som registrerade konto först är det ingen som vet idag 10 år efteråt. Har man bara en adress så är det ju inga problem mer än att en e-mail-adress är ju inget användarnamn.
Har 3 adresser. Skapat ett konto för varje adress. Användarnamn i SMTP inställningen är mailadressen för varje enskilt konto. Avsändarnamnet blir ju det som du skrev när du skapade kontot i Thunderbird. Vet inte om det är avsändarnamn du menar när du nämner användarnamn i ditt andra inlägg.
Citera
2025-10-18, 13:18
Medlem
Citat:

Normalt är det så att det konto som aktiverades först står också högst upp i konto-inställningar.
Citera
2025-10-20, 15:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Normalt är det så att det konto som aktiverades först står också högst upp i konto-inställningar.

På vilken av datorerna?
OK, vi lämnar det där. Börjar bli OT.
Citera
2025-10-21, 08:31
Medlem
Nu börjar det bli riktigt irriterande hur Telia hanterar problemen med sin egen produkt webmail. Den 1 okt bestämde man sig för att ta idrift en "moderniserad och förbättrad" version. Idag, snart 3 veckor senare, fungerar den inte.

Jag har varit i kontakt med supporten både via mail i "Mitt telia" och telefonledes via 90200. Senast igår hade jag ett samtal med en i kundtjänst (fö rena skämtet hos Telia). Man gav inte svar på något. Teknikerna jobbar och man ombeds avvakta en lösning. Något besked om tidplan eller varför man inte går tillbaka till den gamla webmail under tiden man letar lösning går ej att få.

Då jag ber att få bli kopplad till någon ansvarig chef upplyses jag om att dom inte kan göra det. Något namn eller mailadress lämnar dom heller inte ut. Det är tråkigt att man skall behöva "spy ut" sin irritation på en oskyldig och okunnig tjej i kundtjänst.

Tyvärr har jag liksom många andra min gamla mailadress som användarnamn på många siter runt om på webben så det är inte helt trivialt att bara byta utan man förväntar sig ju att felen/bristerna skall kunna åtgärdas inom rimlig tid.

Kan det vara så att man nyttjat ett gäng sommarpraktikanter till att genomföra den här uppgraderingen?

Telia i ett nötskal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in