2026-01-25, 00:42
Medlem
Nattvarelsers avatar
Bra att jag läste det.
Kraftigt grejer.
Jag trodde inte att det var så starkt.
Jag ska vara försiktig med det i framtiden.

Hur blir det om jag alltid tar flera dagars paus? Blir jag inte beroende då?

Jag har provat många saker i mitt liv och alltid lyckats undvika att bli beroende.
Ich möchte auch weiterhin nur gelegentlich Lyrica einnehmen, also nur, wenn ich zu gestresst bin.
Citera
2026-01-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Bra att jag läste det.
Kraftigt grejer.
Jag trodde inte att det var så starkt.
Jag ska vara försiktig med det i framtiden.

Hur blir det om jag alltid tar flera dagars paus? Blir jag inte beroende då?

Jag har provat många saker i mitt liv och alltid lyckats undvika att bli beroende.
Ich möchte auch weiterhin nur gelegentlich Lyrica einnehmen, also nur, wenn ich zu gestresst bin.

Långt ifrån en rekommendation men ja, de går att ta utan att bli beroende. MAX 3-dagar på och MINST 4 dagar utan. Kör aldrig 1-2 dagar sen paus i 2-dagar, sen börja om, eller något liknande. Bara du tar det i 1-3 dagar i rad (ditt val hur många dagar i rad 1-3), så MÅSTE du ta en 4-dagar pause för att låta hjärnan återhämta sig. AT:n efter 4-5 dagar på Lyrica skulle inte vara dramatisk, väldigt mild, knappt att du märker det tom, men dom flesta har hunnit bli fysisk beroende vid det laget. Speciellt om man fortsätter cykeln, av ett par dagar på och några utan så kommer abstinensen definitive smyga sig upp på en eventuellt. Men 3-dagar på och 4 utan har alltid funkat för mig. Även under längre perioder, men bäst är ju bara att låta bli
Citera
2026-01-28, 23:29
Medlem
Nattvarelsers avatar
@brompi

Tack för ditt svar.
Jag var på väg att göra precis det misstaget du beskriver, eftersom jag trodde att en två dagars paus skulle räcka.
Nu ska jag vara mer försiktig.
Citera
2026-02-01, 11:33
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Intressant att läsa trådar som denna. Får mig att minnas. Alltid så att första gången man inser att blivit fysiskt beroende av en substans, så backar man snällt och rider ut avtändningen i sin helhet. Man förbannar sig själv och hur man kunde vara så dum att utsätta sig för helvetet och att, hör o häpna, ska vara väldigt försiktig nästa gång man tar. Inte ”aldrig mer” utan jag ska vara försiktig osv.

En av de gemensamma faktorerna för de absolut flesta som sätter sig i denna sits, är att den ödmjukhet som trots allt får en arr rida ut hela avtändningen, snarare än att ta lite mer eller nån annan substans för lindra, försvinner mer och mer med åren.

Även en idiot som jag själv kan räkna ut att kombinationen av bli mer och mer psykiskt beroende av nåt tillsammans med mönstret att man med tiden vill ta mer för att lindra abstinensbesvären, blir en perfekt storm. Det är nog själva kärnan av substansberoende.
Citera
2026-05-04, 14:16
Medlem
Okej så 2 kartor över 2 veckor. Hoppas att det löser sig för mig.

Är inne på andra veckan
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in