2025-10-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag har använt lyrica ca 600 mg - 1200 mg i ungefär två månader och med dagars mellanrum där jag inte tagit nåt.
Tog lyrica senaste gången i söndags och i tisdags började jag märka abstinessymtom.
. Svaghet i kroppen
. Ångest
. Lätt illamående
. Sömnsvårigheter
. Svettningar

Eftersom jag haft dagar jag inte tagit så trodde jag inte att kroppen skulle hinna utveckla beroende men jag hade bevisligen fel.
Ikväll är det 4 dygn sedan jag tog senaste gången men symtomen kvarstår.
För er som känner till lyrica bättre. När borde det gå över?

För mig har de värsta symptomen gått över på ca en vecka
Citera
2025-10-12, 17:41
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
För mig har de värsta symptomen gått över på ca en vecka

Du är lyckligt lottad. Jag känner mig fortfarande inte som vanligt.
Det är som att hjärnan är tom på lyckohormoner och jag känner ingen hunger.
Mår du inte dåligt psykiskt?
Citera
2025-10-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Du är lyckligt lottad. Jag känner mig fortfarande inte som vanligt.
Det är som att hjärnan är tom på lyckohormoner och jag känner ingen hunger.
Mår du inte dåligt psykiskt?

Jo det psykiska sitter kvar länge syftade främst på att de fysiska abstinensen går över på en vecka ungefär
Citera
2025-10-12, 17:46
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Jo det psykiska sitter kvar länge syftade främst på att de fysiska abstinensen går över på en vecka ungefär

Ja, det stämmer. Svettningar och huvudvärk släpper ganska fort.
Citera
2025-12-25, 16:44
Medlem
Tjena! Nu har det gått lite över en månad sedan din senaste post. Hur har det gått sedan dess?

Skulle du kunna beskriva din upplevelse lite mer i detalj, gärna dag för dag? När kände du dig som sämst, hur länge varade det, vad klarade du av i vardagen (t.ex. hushållssysslor, jobb, socialt), och ungefär när märkte du att det började vända åt det bättre?

Jag frågar eftersom jag själv planerar att sluta med pregabalin och verkar ha använt det ungefär lika länge som du gjorde. Jag har redan trappat ner en del: från cirka 1500-2000 mg per dag till 450 mg idag.

Nu står jag mellan två alternativ:

1. Fortsätta trappa ner med 50 mg per vecka tills jag når 50 mg. Det känns mer hanterbart i vardagen och ger mildare abstinenssymtom, men samtidigt upplevs det som ett utdraget obehag.

2. Hoppa av helt nu när jag är nere på 450 mg per dag.

Vad hade ni valt i min situation? Hur lång avtändning tror ni att jag kan räkna med om jag kör CT? Totalt har jag använt pregabalin i cirka två månader, inklusive nedtrappningen.
Citera
2025-12-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brompi
Tjena! Nu har det gått lite över en månad sedan din senaste post. Hur har det gått sedan dess?

Skulle du kunna beskriva din upplevelse lite mer i detalj, gärna dag för dag? När kände du dig som sämst, hur länge varade det, vad klarade du av i vardagen (t.ex. hushållssysslor, jobb, socialt), och ungefär när märkte du att det började vända åt det bättre?

Jag frågar eftersom jag själv planerar att sluta med pregabalin och verkar ha använt det ungefär lika länge som du gjorde. Jag har redan trappat ner en del: från cirka 1500-2000 mg per dag till 450 mg idag.

Nu står jag mellan två alternativ:

1. Fortsätta trappa ner med 50 mg per vecka tills jag når 50 mg. Det känns mer hanterbart i vardagen och ger mildare abstinenssymtom, men samtidigt upplevs det som ett utdraget obehag.

2. Hoppa av helt nu när jag är nere på 450 mg per dag.

Vad hade ni valt i min situation? Hur lång avtändning tror ni att jag kan räkna med om jag kör CT? Totalt har jag använt pregabalin i cirka två månader, inklusive nedtrappningen.
Hade jag varit du hade jag hoppat CT nu och bröstat avtändningen från det som är kvar , du har inte alls hållt på länge och inte så höga doser heller så du kan klara dig bra om du forsätter att hålla dig borta från det där rävgiftet. Lyssna oss som gått före dig
Citera
2025-12-26, 00:28
Medlem
Tack för svaret! Visst känns de ändå rimligt att klippa helt på den låga dosen? Hur länge pågår orklösheten och känslan av att hjärnan är total tömd på allt dopamin? 1-2 veckor?
Citera
2025-12-26, 08:16
Medlem
Citat:
Tack för svaret! Visst känns de ändå rimligt att klippa helt på den låga dosen? Hur länge pågår orklösheten och känslan av att hjärnan är total tömd på allt dopamin? 1-2 veckor?
Jaa , om du forsätter att trappa finns risk att du inte slutar , klipp helt nu. Väldigt indviduellt men jag skulle gissa på max 1-2 veckor när du inte använt så länge
Citera
2025-12-26, 20:51
Medlem
Nja, kommer sluta oavsett om jag trappar eller kipper, men jag hör dig och du har en bra poäng. Är mer nojig att jag bara gör saken värre genom att fortsätta ta det i 8-12 veckor till (även om doserna minskas veckovis), vilket är planen enligt schemat just nu..

Men den bör väl hålla på i minst 2-3 veckor trotts mitt relativt korta bruk eller tror jag fel? Efter hur länge brukar sömnen bli bättre?
Citera
2025-12-27, 10:08
Medlem
Citat:
Nja, kommer sluta oavsett om jag trappar eller kipper, men jag hör dig och du har en bra poäng. Är mer nojig att jag bara gör saken värre genom att fortsätta ta det i 8-12 veckor till (även om doserna minskas veckovis), vilket är planen enligt schemat just nu..

Men den bör väl hålla på i minst 2-3 veckor trotts mitt relativt korta bruk eller tror jag fel? Efter hur länge brukar sömnen bli bättre?
som sagt så kan alla bara gissa men enda sättet att ta reda på är att göra det själv för det är så olika för alla och de kan vara olika för samma person också. Mitt råd är klipp helt nu och brösta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in