2025-10-02, 11:21
Medlem
https://www.expressen.se/debatt/debatt--sjalvklart-sparar-jag-min-partner-med-gps/

DEBATT: Självklart spårar jag min partner med GPS
Publicerad 2 okt 2025 kl 10.28
Uppdaterad kl 10.34
Åh, nu är han och handlar. Nu är han hos sin bästis.

Den största friheten är väl ändå att kunna lita på att ens partner inte blir svartsjuk, trots att den ser att man är ute sent i nya kvarter och inte har ringt, skriver Astrid Hedenström.

Hur ser ni på detta?
Citera
2025-10-02, 11:55
Medlem
Har man det behovet får man träffa nån annan. Är väl min syn på det.
Citera
2025-10-02, 12:31
Medlem
Om man har behov av att hela tiden se var partnern är så har man allvarliga problem och bör söka hjälp.
Dessutom så borde man skaffa sig ett eget liv istället för att fokusera på partnerns,
Citera
2025-10-02, 12:38
Avslutad
Jag tänker två saker:
  • I ett välfungerande förhållande är det självklart att man inte behöver dölja var man befinner sig.
  • I ett välfungerande förhållande skulle ingen part komma på tanken att spåra den andra med GPS.
Citera
2025-10-02, 13:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag tänker två saker:
  • I ett välfungerande förhållande är det självklart att man inte behöver dölja var man befinner sig.
  • I ett välfungerande förhållande skulle ingen part komma på tanken att spåra den andra med GPS.

Det kan finnas många anledningar till att man inte vill avslöja för sin partner var man befinner sig HELA tiden. Behöver inte handla om ett dåligt fungerande förhållande. Personligen vill jag inte att min partner ska veta precis ALLT jag gör och jag vill inte veta precis ALLT hon gör.
Citera
2025-10-02, 13:19
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Den största friheten är väl ändå att kunna lita på att ens partner inte blir svartsjuk

Sounds like a You-problem.

Vilken djävla psykfalls-formulering f ö. Den största friheten är att se till så att ens labila kärring inte blir svartsjuk över ingenting när hon inte har koll på var exakt man befinner sig under dygnets alla timmar.

Antingen litar du på mig eller så gör du inte det, oavsett så är det ditt problem att ta itu med, och jag tänker inte bli övervakad som en hund för att du har problem med din tillit i ett förhållande.

Typ så.
Citera
2025-10-02, 13:57
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Den största friheten är väl ändå att kunna lita på att ens partner inte blir svartsjuk, trots att den ser att man är ute sent i nya kvarter och inte har ringt, skriver Astrid Hedenström.

Hur ser ni på detta?
Det är ju lite sorgligt att hon har det behovet. Om hennes partner har gått med på det så är det väl helt okej. Men jag kan förstå att vissa hade kunnat anse att det var lite kvävande.
Citera
2025-10-02, 13:59
Medlem
Jag tänker att jag glatt låter en partner spåra mig dygnet runt med GPS. Det kommer ju bli smidigare på alla sätt och vis.

När jag vill ha lite egen frihet lägger jag bara mobilen hos en vän och sedan över till horkvarteret och knullar runt.

Sen tillbaka till vännen och plocka upp mobilen och gå hem.

Inget behov av förklara något, min partner vet ju redan jag varit hos min vän i flera timmar.
Citera
2025-10-02, 14:35
Medlem
Newkies avatar
Citat:
https://www.expressen.se/debatt/debatt--sjalvklart-sparar-jag-min-partner-med-gps/

DEBATT: Självklart spårar jag min partner med GPS
Publicerad 2 okt 2025 kl 10.28
Uppdaterad kl 10.34
Åh, nu är han och handlar. Nu är han hos sin bästis.

Hur ser ni på detta?

Orka sitta och titta var tjejen är. Jag och min tjej har platsdelning till varandra. Men den handlar inte om övervakning. Det är mer att kunna pinga varandras telefoner när dom är förlagda. Sambon är notorisk på att lämna den på ställen. Då är det lätt att hitta den.

Dotterns apple watch är spårning på också. Det är smidigt att veta när hon går från skolan och när hon kommer hem. Men hon är ju liten fortfarande.
Citera
2025-10-02, 14:40
Medlem
Jag och min partner brukar dela vår position när vi ger oss ut ensamma för att träna, men då enbart som en säkerhetsåtgärd. Om någon skulle ramla mitt i skogen och bli liggande är det ju bra om det upptäcks.

Men att ha det i vardagen för att kunna kontrollera var den andre är verkar bara sjukt. Då är det inte ett sunt förhållande.
Citera
2025-10-02, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kan finnas många anledningar till att man inte vill avslöja för sin partner var man befinner sig HELA tiden. Behöver inte handla om ett dåligt fungerande förhållande. Personligen vill jag inte att min partner ska veta precis ALLT jag gör och jag vill inte veta precis ALLT hon gör.

Givetvis. Har aldrig påstått att man i ett välfungerande förhållande avslöjar för sin partner var man befinner sig hela tiden. Att inte känna behov av att dölja något är inte likställt med att känna behov att avslöja allt. Ord har betydelse. Oavsett vilket så är poängen att huruvida man är ok eller inte med att konstant spåra varandra med GPS är egalt eftersom själva frågan är befängd vilket ter sig helt uppenbart för normalt funtade människor.
Citera
2025-10-02, 17:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Givetvis. Har aldrig påstått att man i ett välfungerande förhållande avslöjar för sin partner var man befinner sig hela tiden. Att inte känna behov av att dölja något är inte likställt med att känna behov att avslöja allt. Ord har betydelse. Oavsett vilket så är poängen att huruvida man är ok eller inte med att konstant spåra varandra med GPS är egalt eftersom själva frågan är befängd vilket ter sig helt uppenbart för normalt funtade människor.

Jag skulle aldrig i livet låta min brud spåra mig via GPS. Frågan är befängd som du säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in