2025-10-02, 02:03
Medlem
Tråden har två syften:

1) läste att 1 av 5 i Sverige använder sajter som temu och Stein för att handla skit på internet, hur fan är man funtad? 1) skräp kvalité 2) stödjer regim rakt av? Inga etiska värden? Förstör för svenska företag?

Så de finns en politisk och etisk gren i mitt hat men pöbeln har alltid varit egensinnad och outbildad antar jag.

2) hur kommer det sig att de kan vara så billigt då? Jag läser att de ej betalar skatt och får subventionerad avgifter hit och dit etc

När jag handlar kvalitetsgrejer från USA måste jag alltid momsdeklarera och betala tullavgift? Till och med ett litet paket med omega 3 fiskolja blir stoppat i tullen??

Hur kan kinesiska varor bara flyga igenom?
Om det är något land vi ska vara snälla i tullen är det allierade USA etc och tvärtom vara restriktiva med länder som Kina som saknar alla former av arbets etiska principer och fyller kläder med kemikalier och annat skit!!

Tack för svar!
Citera
2025-10-02, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
När jag handlar kvalitetsgrejer från USA måste jag alltid momsdeklarera och betala tullavgift? Till och med ett litet paket med omega 3 fiskolja blir stoppat i tullen??

Sedan 2018 kan de inte det. Men det finns ett system för att betala in momsen i förväg som en del säljare använder för att minska kostnaderna för sina kunder. Då kan det verka som att man slipper betala moms, men i själva verket är det inbakat i varans pris.
Citera
2025-10-02, 05:06
Medlem
Sereenas avatar
1: Det är normalt ingen nämnvärd skillnad i kvalitet mot för svenska "prylbutiker" iaf sålänge man skippar absoluta bottensegmentet i prisklasserna.

Skillnaden ligger främst i vilket lagligt skydd man har som köpare, därför bör man tex inte köpa elektronikvaror för om det händer nät, tex att det börjar brinna, så kan du få problem med försäkringen.
Det är nämligen importörens ansvar att säkerställa att dom europeiska/svenska elsäkerhetskraven är uppfyllda, och när du handlar från Kinasidorna så är det du som är importören så visar det sig att skadorna orsakats av att föremålet ej uppfyllde dessa krav så blir du ansvarig för skadorna och bli ersättningsskyldig/nekas ersättning.

Många saker som säljs på dom sidorna finns helt enkelt inte i svenska butiker eller kostar mångdubbelt för samma kvalitet (ibland tillverkat i samma fabrik).

2: Du betalar moms på samma sätt som från vilken svensk butik som helst om du köper från Temu mfl, ie momsen är redan inbakad i priset och säljaren (i detta fallet marknadsplatsen tex Temu) betalar vidare den till skatteverket så att du inte behöver göra momsdeklarationen själv.

Tull betalar man som vanligt om försändelsen är tullpliktig.

Dom har en del mycket förmånliga avtal tex innom frakt som gör att dom kan skicka billigt/gratis frakt.
Citera
2025-10-02, 06:52
Avstängd
67arigGubbes avatar
Det heter shein inte stein.

Momsen är inbakad i priset

Stöttar gärna kinesernas regim om du tror pengarna går till dom. Tack för mig ditt miffo
Citera
2025-10-02, 07:11
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Dina amerikanska ”kvalitetgrejer” kan mycket väl vara tillverkade i Kina!😁
Citera
2025-10-02, 07:32
Medlem
tnems avatar
Citat:
Tråden har två syften:

1) läste att 1 av 5 i Sverige använder sajter som temu och Stein för att handla skit på internet, hur fan är man funtad? 1) skräp kvalité 2) stödjer regim rakt av? Inga etiska värden? Förstör för svenska företag?

Så de finns en politisk och etisk gren i mitt hat men pöbeln har alltid varit egensinnad och outbildad antar jag.

2) hur kommer det sig att de kan vara så billigt då? Jag läser att de ej betalar skatt och får subventionerad avgifter hit och dit etc

Om det är något land vi ska vara snälla i tullen är det allierade USA etc och tvärtom vara restriktiva med länder som Kina som saknar alla former av arbets etiska principer och fyller kläder med kemikalier och annat skit!!

Tack för svar!

Många prylar har komponenter i från Kina, så med största sannolikhet stödjer du Kinas regim.
Made in USA är ofta ingen kvalitéstämpel, utan de är amerikansk propaganda.
Made USA kan betyda att prylen enbart är monterad i USA.
Citera
2025-10-02, 07:37
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Tråden har två syften:

Tack för svar!

1. Köper ofta kopior på saker som är dyra i väst. Visst kvaliteten är sämre men inte värt att köpa original. Ta Oral-b IO tandborste. En förpackning borsthuvud i original kan kosta 399 kr för 4st. Det är altså nästan 100 kr per borste.

Klart man köper 8 pack från kina för 100 kr.

2. Temu och liknande appar betalar moms i Sverige. De måste också betala 10% importtull till EU.
Citera
2025-10-02, 08:24
Medlem
Hur svårt kan det vara för EU att bara stoppa importen av sopor från Kina ? det handlar om vilja och pengar, kinesiska staten betalar EU för att deras företag ska dumpa skit i väst, kortfattat.
Citera
2025-10-02, 09:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Hur svårt kan det vara för EU att bara stoppa importen av sopor från Kina ? det handlar om vilja och pengar, kinesiska staten betalar EU för att deras företag ska dumpa skit i väst, kortfattat.
När jag var liten (på 50-60-talet) så kom leksaker från japan med dålig kvalitet och de kallade vi japan-skit. Det mesta som kommer från Japan idag är bättre än tillverkati i EU eller USA.

Kina tillverkar en hel del riktigt bra kvalitetsmässiga produkter men även en hel del skräp.

Har du varit i Kina och sett det med egna ögon eller sitter du bara och läser på nätet?

Jag har varit en hel del i Kina och det finns mycket bra produktion där. Jag har även hjälpt igång vårt företag där och det de tillverkar är faktiskt något bättre kvalitet än vad vi gör i här i Sverige och då är våra produkter premium nivå.

(inte mitt företag utan det företag jag jobbade på)
Citera
2025-10-02, 09:36
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
När jag var liten (på 50-60-talet) så kom leksaker från japan med dålig kvalitet och de kallade vi japan-skit. Det mesta som kommer från Japan idag är bättre än tillverkati i EU eller USA.

Kina tillverkar en hel del riktigt bra kvalitetsmässiga produkter men även en hel del skräp.

Har du varit i Kina och sett det med egna ögon eller sitter du bara och läser på nätet?

Jag har varit en hel del i Kina och det finns mycket bra produktion där. Jag har även hjälpt igång vårt företag där och det de tillverkar är faktiskt något bättre kvalitet än vad vi gör i här i Sverige och då är våra produkter premium nivå.

(inte mitt företag utan det företag jag jobbade på)

Oftast är det materialvalet som kan vara av usel kvalitet. Fast klart det finns tillverkning där som är premium, typ iphone.
Citera
2025-10-02, 09:46
Medlem
Wenchengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy

Det faller på sin egen orimlighet. Hur mycket pengar har egentligen kinesiska staten, och hur länge räcker i så fall den summan för att underhålla en permanent subvention av HELA näringslivet?

Kina har på samma sätt som EU haft subventioner av vissa grenar. Till exempel elbilar, för att stimulera en övergång från fossila bilar till grön teknik. Man har inte längre sådana subventioner, och i allmänhet finns inga subventioner överhuvudtaget för företag och deras produkter.

Kinesiska produkter har kvalitet i hela spannet. Man får det man betalar för. Men generellt får man samma kvalitet i Kina för hälten av pengarna. Öppnar du din mobil, är minst hälften av komponenterna från Kina. Samma sak för de flesta elektronikprylar.
Citera
2025-10-02, 10:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Oftast är det materialvalet som kan vara av usel kvalitet. Fast klart det finns tillverkning där som är premium, typ iphone.
Jag har undersökt t.ex. ytbehandling av metalldelar i Kina, typ zink, krom och nickel.
För bra kvalitet så köper ytbehandlingsföretagen kemikalier mm från Japan. Utrustning ofta från Europa.
De har oftast bättre kontroll på ytbehandling än vad vi har här i Sverige. Mycket är pådrivet av tysk bilindustri. Många kunder efterfrågar saltspraytester för varje levererat parti.
De var tidigt igång med en hel del zink-nickel som har bättre rostskydd än enbart zink. Används mycket av fordonskomponenter där skruvar mm ska ha sådan ytbehandling.
Miljömässigt inget trevligt varken för inre eller yttre miljö.

Jag har även sett på härdning och de är jäkligt bra på sådant också.
Men det finns sämre kvalitet och sämre processövervakning men är oftast för billiga produkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in