Du ska nog vara försiktig med selfies runt Eiffeltornet. Eller hela Paris faktiskt för den delen.
https://www.youtube.com/watch?v=Z4bNWRRjQz4
Paris är en förlorad stad full av scams och våld mot turister. Det har också på senare år blivit väldigt vanligt med olika menyer för turister och parisare på ställen med mat och dryck. Du riskerar alltså att betala otroliga överpriser. Så se till att kolla noga innan du beställer något. Champ de Mars är ett ställe som är ökänt för att lura turister.
Men om vädret tillåter så har jag några promenader som ni kan ta i lugnt gemak. Paris är trots allt en stad som ska promeneras igenom.
Citat:
1.
Ta er till Metrostation Concorde. Jag vet att den gula linjen nummer 1 stannar där. Ni går över Place de la Concorde. Massa bilar så gå vid sidan.
Gå så ni kommer på Champs-Elysées. Sen går ni i lugnt gemak hela vägen upp så ni kommer till Triumfbågen.
Det bör ta ca 30 minuter.
Citat:
2.
Ta er till Notre Dame. Den stora kända kyrkan. Gå in där om ni vill eller skippa det. Själv har jag sprungit i trappor där och haft mig. Vet dock inte hur den ser ut nu efter branden.
Jag tycker det räcker att titta utanför en stund. Gå sen från kyrkan så ni kommer till Pont Saint-Michel (en bro). Gå över bron och promenera upp längs med Bd (Boulevard) Saint-Michel. En trevlig gata med mycket studenter och härliga affärer, mysiga bokhandlare. Universitetet Sorbonne ligger väldigt nära.
Promenera upp till Jardin du Luxembourg. Går ni upp för gatan så kommer den ligga på höger sida. Gå gärna in där och sätt er på en bänk och vila en stund.
Detta bör ta ca 20 minuter.
Citat:
3.
Enkel tur förbi Eiffeltornet.
Det är alltid mycket folk och extra mycket scams där så var försiktiga. Tala inte med någon som vill sälja något. Varken säg ja eller nej. Bara titta bort och gå vidare. Vill någon sätta ett armband på er så ryck snabbt undan armen och gå vidare. Det finns väldigt många som vill prata med er och ni vill inte prata med någon av dem alls. För de vill bara ha era pengar eller andra värdesaker.
Men en trevlig tur kan vara att åka till Metrostationen Trocadéro (Tror 6:an och någon mer går dit). Gå igenom Jardins du Trocadéro, över bron mot eiffeltornet. Ganska simpelt att bara gå mot tornet så att säga. Håll er runt tornet och ta några selfies. Men undvik helst att gå vidare bakom tornet i parken.
Ska ni åka upp i tornet så är det vanligtvis ett helvete med köer för att få komma en bit i tornet, sen kö för att komma till nästa del och sen en kö för att komma längst upp. Ok utsikt och kanske värt det. Jag har ju varit uppe i tornet ca 10 gånger och gör aldrig om det igen. För jobbigt. Men förstår att det är lätt att säga när man varit uppe i det så många gånger.
Den här promenaden bör inte ta mer än typ 10 minuter.
Så skippa att åka upp i tornet om det är mycket folk och ska ni ha utsikt så åk upp i ett hus som heter Tour Montparnasse.
Citat:
4.
Om ni ska upp i Tour Montparnasse (Metro: Montparnasse - Bievenue. Linje 6 vet jag går där) så bör ni efter det gå gatan ner mot kanalen. Gatan Rue de Rennes. En ganska trevlig gata att strosa på. Se på husen när ni går där. Lite lätt shopping etc.
Gå ner tills ni kommer till Metrostationen Saint-German-des-Prés. Följ sen Boulevard Saint-Germain bort mot Boulevard Saint-Michel (som skrevs om i punkt 2) förbi Odéon (Metrostation).
När ni kommer till Boulevard Saint-Michel igen så kan ni gå in på en liten turistfälla. Gatan Rue de la Huchette. Bli inte förvånade om personalen i någon grek-restaurang medvetet krossar porslin i golvet.
Promenad som bör ta ca 40 minuter.
Citat:
5.
Andra saker som kan göras.
1. Åk den gula metron nummer 1 till Châtelet. Gå inne i själva metron till Châtelet les Halles. Slå ett snabbt öga i köpcentret och gå ut och strosa runt området i riktning mot Le Centre Pompidou. Ett bibliotek. Ja så enkelt är det dock så är det eftertraktat bland turister. De har lite utställningar och sånt där. Men skit i det och åk längst upp för man har faktiskt en ganska skön utsikt där.
2. Sacre Cour. Turistfälla. Visst kan man åka dit (alla turister gör det) och man har en bra utsikt över Paris. Dock så är det överdrivet mycket scams och lurendrejeri där. Hela området Montmartre har blivit överfullt av scams och osäkert folk. Lite synd för det var ett trevligt område förr.
3. Ta den gula metro-linjen nummer 1 till området La Défense. Det är det "nya" området med spegelskyskrapor.
Inte jätteviktigt ärligt talat. Men där kan man åka upp i den "nya" triumfbågen. Den i spegelglas.
4. Musée d'Orsay. Jag är inte så mycket för museum och tavlor och sån skit. Men första gången jag var där inne så visste jag att det inte var sista gången. Fy fan en sån känsla det är att se de riktiga gamla tavlorna på riktigt. Supervärt!
Många anser också att man bör besköka Musée du Louvre. Det kanske man ska. Men det är en pers. Det är folk, folk, folk, kö, kö, tar tid och när man väl når fram till Mona Lisa så är man så trött att man knäpper en bild lite snabbt och frågar sitt sällskap om det är dags att ta sig ut fortast möjligt.
Citat:
6.
Shopping!
Damer brukar gilla shopping (trist nog). Men en ändå ganska ok runda är att åka till Metrostationen Opéra. Strosa ner till Boulevard Haussmann och ta er in i Galeries Lafayette.
När jag skriver tid för promenader så är det att gå konstant. I själva verkat så är det nog menat att en promenad på 30 minuter ska ta allt från 1 till 5 timmar. Glöm inte att köpa en crepe eller en kaffe emellanåt.
Skulle jag rangordna dessa turer så skulle jag nog säga med bästa angiven först: