• 1
  • 2
2025-09-30, 22:49
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yashi99
Hej! Jag har nyligen börjat på automation och mekatronik i Chalmers , men är osäker på om det är rätt val för mig och något jag vill arbeta med i framtiden. Jag upplever dessutom att undervisningen i programmering är ganska tuffa, vilket gör mig tveksam. Därför funderar jag på att byta till antingen teknisk kemi eller bioteknik. Är det ngn som vet hur är dessa program upplagda och hur ser arbetsmarknadena ut?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med svar på din fråga. Men jag vet att det nästan alltid är trögt i början av ett program. De första introducerande kurserna är dö-trista. Vänta lite till för att se om kommande kurser blir roligare/mer intressanta.

Om inte, ja då kanske du ska byta program.
Citera
2025-09-30, 23:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yashi99
Hej! Jag har nyligen börjat på automation och mekatronik i Chalmers , men är osäker på om det är rätt val för mig och något jag vill arbeta med i framtiden. Jag upplever dessutom att undervisningen i programmering är ganska tuffa, vilket gör mig tveksam. Därför funderar jag på att byta till antingen teknisk kemi eller bioteknik. Är det ngn som vet hur är dessa program upplagda och hur ser arbetsmarknadena ut?
Programmering är inget komplicerat nu när AI hjälper dig med det mesta. I övrigt är programmering som att lära sig vilket annat språk som helst, du fattar inget innan du fattar lite för att sedan fatta ganska mycket och slutligen bli flytande.
Citera
2025-10-01, 04:23
Medlem
olasvenssons avatar
AI tar väl över programeringen?
Citera
2025-10-01, 10:21
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Sexigt att du är sån smart nörd. Blir dock fundersam att du inte kan skriva alla meningar korrekt med den hjärnan men ok.

Ta kemi, det verkar roligt.

Hunnit prova festerna på Chalmers?
Ingenjörer är världsmästare i språkmisshandel.

Tips till TS är att kolla lönerna, de kan variera mycket mellan olika inriktningar. Jag tror IT ligger väldigt bra till där. Men visst, om du hatar programmering så kanske det inte är rätt att satsa din framtid på det. Det är en stor investering du gör med din utbildning och valet kommer påverka dig resten av ditt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in