2025-09-28, 11:43
Medlem
Det finns ju redan regler som reglerar hur en butik får göra med reapriser, såsom att de inte får chockhöja dagen innan för att sedan rea ut till ordinarie pris. Hur detta fungerar i praktiken tål att diskutera.

Men jag kan tycka att det borde finnas ett liknande krav vid krympflation. Om en produkt helt plötsligt minskar i storlek så borde det framgå tydligt på förpackningen.

Sen är det väl kanske inte helt oproblematiskt. Det måste ju vara möjligt att erbjuda olika storlekar av sina produkter, och även att sluta sälja en viss storlek. Om man till exempel säljer kaffe i förpackningar om 1000g borde det inte vara några konstigheter att även införa en på 200g utan någon märkning. Men jag tycker någon form av regelsystem borde införas. Om de har en på 1000g som kan betraktas som någorlunda etablerad och de inför en på 950g bör det ha någon märkning på förpackningen.

Vad säger ni?
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-09-28 kl. 11:47.
Citera
2025-09-28, 11:54
Medlem
BernardLoutres avatar
Det står alltid kilopris på hyllan i affären så det är väl bara att läsa...
Citera
2025-09-28, 12:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det finns ju redan regler som reglerar hur en butik får göra med reapriser, såsom att de inte får chockhöja dagen innan för att sedan rea ut till ordinarie pris. Hur detta fungerar i praktiken tål att diskutera.

Men jag kan tycka att det borde finnas ett liknande krav vid krympflation. Om en produkt helt plötsligt minskar i storlek så borde det framgå tydligt på förpackningen.

Sen är det väl kanske inte helt oproblematiskt. Det måste ju vara möjligt att erbjuda olika storlekar av sina produkter, och även att sluta sälja en viss storlek. Om man till exempel säljer kaffe i förpackningar om 1000g borde det inte vara några konstigheter att även införa en på 200g utan någon märkning. Men jag tycker någon form av regelsystem borde införas. Om de har en på 1000g som kan betraktas som någorlunda etablerad och de inför en på 950g bör det ha någon märkning på förpackningen.

Vad säger ni?

I princip håller jag med dig, men det finns säkert många tricks att runda en sådan sak.
Det var väl Arla som för ett tag sedan införde helt nya förpackningsstorlekar på Bregott och med dem höjde kilopriset.
Bästa och enda sättet är, som BernardLoutre skrev, att kolla kilopris/literpris.
Riktigt illa för konsumenterna blir det när samtliga eller nästan samtliga producenter ger sig på krympflation samtidigt; kaffe är väl det mest kända exemplet på detta. Alla minskade paketets storlek samtidigt.
Lätt att misstänka kartell.
Senast redigerad av RFT 2025-09-28 kl. 12:42.
Citera
2025-09-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det står alltid kilopris på hyllan i affären så det är väl bara att läsa...
Så kan man naturligtvis tycka om man vill.

Själv tycker jag som så att det är helt uppenbart att krympflationen är en medveten strategi som syftar till att konsumenten förhoppningsvis inte märker av att man minskat storleken på förpackningen. Och jag ser inte direkt någon större anledning att beskydda företagen i det här fallet.
Citera
2025-09-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I princip håller jag med dig, men det finns säkert många tricks att runda en sådan sak.
Det var väl Arla som för ett tag sedan införde helt nya förpackningsstorlekar och med dem
höjde kilopriset.
Bästa och enda sättet är, som BernardLoutre skrev, att kolla kilopris/literpris.
Riktigt illa för konsumenterna blir det när samtliga eller nästan samtliga producenter ger sig på krympflation samtidigt; kaffe är väl det mest kända exemplet på detta. Alla minskade paketets storlek samtidigt.
Lätt att misstänka kartell.
Det kommer säkert finnas trix för att runda det. I alla fall i inledningsfasen. Men då har man i alla fall gjort det svårare att komma undan med det.
Citera
2025-09-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så kan man naturligtvis tycka om man vill.

Själv tycker jag som så att det är helt uppenbart att krympflationen är en medveten strategi som syftar till att konsumenten förhoppningsvis inte märker av att man minskat storleken på förpackningen. Och jag ser inte direkt någon större anledning att beskydda företagen i det här fallet.

Vadå beskydda företagen? Hur mkt tydligare än kilo pris och hur mkt en frp innehåller behöver en konsument veta för att kunnat ett informerat beslut egentligen? Att läsa på hyllkNten.och förpackningen är väl ett minimum man kan begära av kunden?
Citera
2025-09-28, 18:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Är väl bättre om de som behöver denna hjälp tar med sig sin mamma eller pappa för att hålla i handen när man handlar?
Citera
2025-09-28, 18:12
Medlem
Ja, inför märkning vid krympflation och inför också märkning på produkter som ger cancer.

Skulle också vilja se som prisjakt fast med matvaror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in