2006-09-04, 01:41
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Har ett litet problem som jag bara inte kan reda ut. När jag beställer kina mat ex biff med purjolök eller biff med bambuskott så är det rätt fina strimlor kött som ALLTID är tok mör. De nästan smälter i munnen som om det vore oxfilé.
När jag wookar hemma själv eller gör liknande så blir det alltid mer eller mindre segt. Spelar ingen roll om jag drar över de sekund snabbt eller låter de sjuda flera minuter.
Hur gör de maten för att få det så mört? Någon som jobbat på china restaurang?
Citera
2006-09-04, 03:13
Medlem
Natriumglutamat heter lösningen. Används på Kinakrogar för att göra köttet mört samt att förstärka smaken.
Citera
2006-09-04, 09:31
Medlem
Jag har själv klurat på denna gåta, och jag tror inte riktigt att natriumglutamat är hela sanningen faktiskt.
De kanske använder nån form av mör-salter?
Citera
2006-09-04, 15:09
Medlem
WaRs avatar
Marinad till biff, kyckling och fläsk recept (recept för 4-6 portioner)
Cirka 600 g kött av samma eller olika sort. 3 tsk ättika, 3 msk ingefärsjuice (hackad, mosad ingefära med vatten; se kocktips), 2 msk maizena, 1/2 tsk salt, 3 äggvitor
Blanda ingredienserna. Skär köttet i ”mumsbitar” och arbeta in marinaden. Man kan marinera över natten, en timme eller bara några minuter. Ju längre desto mer effekt.

http://www.flavourrider.com/recept_woka.php
Citera
2006-09-04, 16:43
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Marinad till biff, kyckling och fläsk recept (recept för 4-6 portioner)
Cirka 600 g kött av samma eller olika sort. 3 tsk ättika, 3 msk ingefärsjuice (hackad, mosad ingefära med vatten; se kocktips), 2 msk maizena, 1/2 tsk salt, 3 äggvitor
Blanda ingredienserna. Skär köttet i ”mumsbitar” och arbeta in marinaden. Man kan marinera över natten, en timme eller bara några minuter. Ju längre desto mer effekt.

http://www.flavourrider.com/recept_woka.php

TACK! =) du är nog min hjälte nu på en annars sorgsen dag
*mourns Steve Irwin*
Citera
2006-09-05, 23:39
Medlem
Ska det inte finnas bikarbonat i marinaden för att köttet ska bli mör? Har sett liknande fråga här tidigare där folk nämner bikarbonat.
Citera
2006-09-05, 23:43
Medlem
systems avatar
Bikarbonat? Intressant.
Annars är vinäger/ättika/citron/vilken-jäkla-syra-som-helst effektiv för att möra kött.
Citera
2010-03-07, 21:02
Medlem
Kruzs avatar
Lånar denna tråd då det har med marineringen att göra som jag undrar lite över.
Gjorde biff i bambuskott häromdagen och hade gjort en marinad liknande den som står här ovan.
Men det jag upplevde med maten var att marinaden eller rättare sagt syran av i mitt fann risvinsvinägern fortfarande satt kvar i köttet när maten var klar, själva såsen var som kinarestaurangen tycker jag men eftersmaken där fanns vinägern kvar. Vad kan jag ha missat där tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in