2025-09-28, 08:32
Avstängd
Nu är självklart inte mitt urval av personer jättestort i denna fråga men.

Jag har stött på flertalet personer som säger sig värna svensk kultur såsom att vi ska vårda våra gamla byggnader och fira våra högtider. Dessa personer har gått ut svenska kyrkan. Blir inte detta väldigt motsägelsefullt.

Jag går aldrig i kyrkan men är medlem då jag tycker att begravningar och bröllop gott kan hållas i kyrkorna och att dessa behöver underhållas. Men i takt med sjunkande medlemstal har kyrkan allt svårare att underhålla kyrkorna och måste sälja egendom för att klara denna nota.

Så hur tänker ni som går ur svenska kyrkan? Vill ni inte att våra kyrkor ska bevaras? Är det rent egoistiska motiv att ni vill lägga denna en procent av lönen på er själva? 25 procent av kyrkoavgiften går till underhåll.
Citera
2025-09-28, 08:42
Medlem
Nej, det är inte motsägelsefullt för fem öre.
Om man aktivt väljer att lämna för att man inte vill finansiera deras wokeagenda och istället vänder sig till frikyrkan. Svenska kyrkan har inte ensamrätt på kristendomen.
Citera
2025-09-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143

Jag har stött på flertalet personer som säger sig värna svensk kultur såsom att vi ska vårda våra gamla byggnader och fira våra högtider. Dessa personer har gått ut svenska kyrkan. Blir inte detta väldigt motsägelsefullt.

Jag går aldrig i kyrkan men är medlem då jag tycker att begravningar och bröllop gott kan hållas i kyrkorna och att dessa behöver underhållas. Men i takt med sjunkande medlemstal har kyrkan allt svårare att underhålla kyrkorna och måste sälja egendom för att klara denna nota.

Så hur tänker ni som går ur svenska kyrkan? Vill ni inte att våra kyrkor ska bevaras? Är det rent egoistiska motiv att ni vill lägga denna en procent av lönen på er själva? 25 procent av kyrkoavgiften går till underhåll.

Problemet är väl att kyrkan predikar HBTQ-lära och liknande nu för tiden. Detta då sossarna styr kyrkan.
Citera
2025-09-28, 08:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Nej, det är inte motsägelsefullt för fem öre.
Om man aktivt väljer att lämna för att man inte vill finansiera deras wokeagenda och istället vänder sig till frikyrkan. Svenska kyrkan har inte ensamrätt på kristendomen.

Nu handlar inte tråden om det rent religösa utan om att underhålla kulturarvet kyrkorna. Jag tror inte på sagor så du behöver inte övertyga mig och frikyrorna bygger också på sagor och trams. Känns ännu mer idiotiskt i så fall att byta till en annan vinkling av sagan.
Citera
2025-09-28, 08:44
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Jo det är självklart motsägelsefullt. Våra högtider vilar ju på kristen grund.
Jag är inte troende kristen men jag tycker kyrkor är en vilsam plats och går gärna in i dem och sätter mig en stund.
Tänker också att svenska kyrkan gör ett fint jobb för människor i kris och att det behövs pengar till det i ett annars hårt samhälle.
Citera
2025-09-28, 08:45
Medlem
https://www.kyrkanstidning.se/debatt/dags-att-sluta-saga-att-svenska-kyrkans-ekonomi-ar-dalig

Årets resultat, eller om man så vill – vinsten – för 2024, uppgick till 2 900 miljoner kronor. Året dessförinnan var vinsten 2 400 miljoner kronor. Totalt 5 300 miljoner kronor i överskott på två år – och näst intill inget betalas i skatt. Beloppen är mycket stora och motsäger kraftfullt bilden av en kyrka i allvarlig ekonomisk utförsbacke.

https://www.svenskakyrkan.se/filer/1374643/Faktablad%20Svenska%20kyrkan%202024.pdf

Faktablad om Svenska kyrkans ekonomi
Uppdaterat: 2025-06-03

Balansräkningen nedan visar redovisade värden på tillgångar och skulder för församlingar, stift och
nationell nivå per 31 december 2024 (i miljarder kr).

Tillgångar 2024 Eget kapital 54,0

Eget kapital är värdet på nettoförmögenheten, tillgångar minus skulder, och som sådan beroende av värderingen av fastigheterna.
Citera
2025-09-28, 08:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Problemet är väl att kyrkan predikar HBTQ-lära och liknande nu för tiden. Detta då sossarna styr kyrkan.

Och därför ska kyrkorna säljas och bli t ex moskeer?
Citera
2025-09-28, 08:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GudsFarfar
https://www.kyrkanstidning.se/debatt/dags-att-sluta-saga-att-svenska-kyrkans-ekonomi-ar-dalig

Årets resultat, eller om man så vill – vinsten – för 2024, uppgick till 2 900 miljoner kronor. Året dessförinnan var vinsten 2 400 miljoner kronor. Totalt 5 300 miljoner kronor i överskott på två år – och näst intill inget betalas i skatt. Beloppen är mycket stora och motsäger kraftfullt bilden av en kyrka i allvarlig ekonomisk utförsbacke.

https://www.svenskakyrkan.se/filer/1374643/Faktablad%20Svenska%20kyrkan%202024.pdf

Faktablad om Svenska kyrkans ekonomi
Uppdaterat: 2025-06-03

Balansräkningen nedan visar redovisade värden på tillgångar och skulder för församlingar, stift och
nationell nivå per 31 december 2024 (i miljarder kr).

Tillgångar 2024 Eget kapital 54,0

Eget kapital är värdet på nettoförmögenheten, tillgångar minus skulder, och som sådan beroende av värderingen av fastigheterna.

Nu är det en debattör som skriver och går inte leda i bevis. Egetksoital består tillstår del av fasta tillgångar och går inte realisera utan att sälja. Även om några miljarder i vinst låter mycket så innebär det i praktiken bara att man inte valt att bränna alla pengarna innevarande år. Så ut det per församling så kan du se att de inte räcker speciellt långt.
Citera
2025-09-28, 09:03
Medlem
Anybodykillers avatar
Kultur är inte bara något från en specifik tidpunkt utan det förändras med tiden. Kulturen växer och krymper åt olika riktningar.

Ser man på det ur perspektivet att svenskar varit evangelisk-lutherska sedan 1500-talet fram till 1950-talets jazzdebatter, kyrkliga skolavslutningar och ett allmänt kyrkligt inflytande i samhället så visst. Då kan den kristendomen absolut ses som en del av svenskheten. Andra vill dock gå så långt tillbaka som till asatron för att hävda att det är mer svenskt.

Men sedan 1970-talet så förknippas svensken snarare som en sekulär progressiv person eller ateist. Skulle en svensk fira katolska högtider, bära en tallit eller tala om ortodox kyrkans syn på saker så skulle det uppfattas som ett utländskt inslag av närmaste jante.

Men jag ser det inte som helt omöjligt att om muslimer i Sverige blir en majoritet så ser de sitt utövandet av islam som det svenskaste som finns.
Citera
2025-09-28, 09:06
Medlem
Trakessons avatar
Varför skulle det vara ”svenskt” att vara medlem i en undergångskult med ursprung i mellersta östern? Även om den ursprungliga doktrinen urvattnats näst intill oigenkännlighet så kan väl ändå ingen tro att det på något vis skulle vara svenskt?
Citera
2025-09-28, 09:06
Medlem
Citat:
Och därför ska kyrkorna säljas och bli t ex moskeer?

Spelar ingen roll. Kyrkorna bedriver anti-kyrklig aktivitet. Vad fyller de då för funktion?
Citera
2025-09-28, 09:10
Medlem

Årets resultat för Svenska kyrkan som helhet steg 2024 och uppgick till 2,9 miljarder kronor, vilket är 0,5
miljarder kronor högre än föregående år.

Församlingarna lämnade ett årsresultat under 2024 om 1,8 miljarder kronor, vilket är 0,4 miljarder kronor högre jämfört med året innan.

Går inte att leda i bevis......

https://www.svenskakyrkan.se/statistik

1271 församlingar

2900 miljoner/1271= över två miljoner i överskott per församling det senaste året

https://www.svenskakyrkan.se/prastlonetillgangarna

Totalt uppgår den förvaltade markarealen till cirka 530 000 hektar, 1,3 procent av Sveriges landareal, varav den produktiva skogsmarksarealen utgör 468 000 hektar skogsmark samt betes- och åkermark om 46 000 hektar. Det samlade prästlönefondkapitalet uppgick till 4,5 miljarder kronor (2023).

Endast avkastningen från förvaltningen, som uppgår till cirka 500 miljoner kronor årligen, får användas och ska gå till den kyrkliga verksamheten. Av vinsten som delas ut går hälften till församlingar som har andel i tillgångarnas avkastning. Den andra hälften av utdelningen bidrar till finansieringen av det kyrkliga utjämningssystemet, vars syfte är att alla församlingar ska ha möjlighet att fullgöra sin grundläggande uppgift och kunna ta ansvar för sina kyrkobyggnader.

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=2902972&ptid=
Varje år får Svenska kyrkan ersättning från staten för en del av arbetet med att vårda det kyrkliga kulturarvet. Hur pengarna har använts återrapporteras sedan till Kulturdepartementet. Här kan du ta del av rapporterna.

"För att delvis kompensera denna brist beslutade regeringen att i budgeten för 2025 höja den kyrkoantikvariska ersättningen från dagens 460 miljoner till 490 miljoner kronor per år."

Landets medborgare oavsett om de är medlemmar i kyrkan eller ej kommer att bidra med 490 miljoner i år.

De gröna och sossarna kommer att se till att avkastningen från kyrkans skog kommer att minska, så att giriga företag kommer att finansiera kyrkan via det allmänna skattesystemet istället. Det är väl bra? Grön politik är skönt så länge någon annan betalar.

Kyrkan är verkligen skild från staten.

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoval/valresultat

Preliminärt valdeltagande 17,84 % Mandatfördelning

Kyrkan har många utmaningar:

https://www.friatider.se/romer-plundrade-svenska-kyrkor-pa-koppar-tre-miljoner-kronor

Romer plundrade svenska kyrkor på koppar – för tre miljoner kronor
Senast redigerad av GudsFarfar 2025-09-28 kl. 10:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in