2025-09-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ungdomar samlas i stora grupper på idrottsplaner runtom i Stockholm – och spelar fotboll, dricker alkohol och skjuter fyrverkerier.

– Det är ett underligt fenomen som har kommit på senare tid. De samlas väldigt många och spelar fotboll och sedan är det väldigt stökigt, säger Daniel Wikdahl på Stockholmspolisen.

Polisen nämner att det inträffat på Östermalm, i Nacka, Danderyd och Järva på lördagskvällen.

– Det skrämmer människor. Man vet inte vad de är för smällar man hör, säger Daniel Wikdahl.

Någon som observerat detta i sitt grannskap?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1407645

På något sätt tycker jag detta låter som ett icke-problem.
Stökar och skrämmer liksom vem på en öde fotbollsplan mitt i natten?
Vi har visserligen ett fyrverkeriförbud, när det inte är någon speciell helgdag, fast frågan är ju vad det är för fyrverkerier.
Sedan så får man väl hoppas på att de inte skitar ner för mycket med cola burkar odyl.
I övrigt är det bra att de rör på sig, fastän kanske lite udda tidpunkt för att motionera, men vi är ju alla olika och det brukar ju vara välkommet i andra fall.
Citera
2025-09-28, 07:55
Medlem
Låter kul. Så länge det inte övergår i för mycket riktiga bråk och skadegörelse är det toppen om ungdomarna sparkar boll och super och skjuter fyverkerier ihop. Dagens unga gör alldeles för lite av det där och alldeles för mycket skärmtittande.

Supa knulla slåss är faktiskt viktigt för hela jävla människoartens överlevnad. Blir inga barn gjorda via tiktok.

Att folk i villorna blir nojiga över att höra fyverkerier kanske betyder att SAMHÄLLET BÖR BEIVRA MORDPATRULLERANDE 14ÅRINGAR istället för dom som sparkar boll tillsammans och festar? För 30 år sedan hade ingen blivit orolig av att höra fyverkerierna.
Citera
2025-09-28, 08:27
Medlem
Min son (15) har varit med vid flera sådana "evenemang" , det är i princip alla typer och samhällsklasser som deltar och det brukar vara på idrottsplatser i lite finare områden, typ Danderyd och Ursvik.

Enligt honom är syftet helt enkelt att spela boll och umgås. Fyrverkerier tas dit av party crashers som vill förstöra.
Citera
2025-09-28, 08:46
Medlem
hippilis avatar
Inget nytt.

När jag växte upp på 70 talet lekte dom också med bollar drack alkohol och fyrverkerier och har garanterat funnits innan den tiden, men då fanns inte skotträdda hundägare som gjorde allt för att förstöra fyrverkeri användandet för folk som vill ha lite trevligt
Citera
2025-09-28, 18:21
Medlem
Vickilems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ja, för järvaslödder är inte flyttbara eller din pajas.
Jag vet att det är svenska slödder som härjar där och det är de polisen syftar i artikeln, din pajas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in