Jag såg nyss klart
Vanishing Point och slogs av att filmen delvis kretsar kring en radiopratare man får både se och höra genom stora delar av filmen.
Jag tycker sådant är väldigt mysigt och stämningshöjande för en film. Det gör verkligen något för mig när jag får lyssna på radioprataren och även höra en del av musiken denne spelar upp som personerna i filmen lyssnar på.
Vad tycker ni om sådana filmer, där detta element får ta relativt stor plats och ha viss betydelse för kanske både handling och känsla för filmen?
Jag gillar det skarpt som ni förstår. Men vad anser ni? Och vad finns det för filmer där detta förekommer som ni gillar/ogillar? Och varför?
Nu syftar jag kanske inte på filmer där radioprataren är den direkta huvudpersonen, där allt kretsar kring denne, utan mer till när den finns med vid sidan av, men ändå har en stor del i filmen genom att man får lyssna till när den både pratar och spelar musik.
Men vill ni lyfta filmer där det är den direkta huvudpersonen också, så för all del
Som sagt, för min del var det just
Vanishing Point som gav mig inspiration till att starta denna tråd, och jag tycker det bidrar till en väldigt skön känsla, och dessutom är det skön musik som spelas också.
Sen finns ju
American Graffiti där mycket kretsar kring radioprataren och musiken den spelar.
Det är så galet bra låtar i den filmen, och den tillhör en av mina favoritfilmer, just för känslan det bidrar till att skapa.
Vad tycker/tänker ni? Och vilka filmer finns som ni vill lyfta?