2025-09-27, 12:01
Medlem
Bartman777s avatar
Jag såg nyss klart Vanishing Point och slogs av att filmen delvis kretsar kring en radiopratare man får både se och höra genom stora delar av filmen.

Jag tycker sådant är väldigt mysigt och stämningshöjande för en film. Det gör verkligen något för mig när jag får lyssna på radioprataren och även höra en del av musiken denne spelar upp som personerna i filmen lyssnar på.

Vad tycker ni om sådana filmer, där detta element får ta relativt stor plats och ha viss betydelse för kanske både handling och känsla för filmen?

Jag gillar det skarpt som ni förstår. Men vad anser ni? Och vad finns det för filmer där detta förekommer som ni gillar/ogillar? Och varför?

Nu syftar jag kanske inte på filmer där radioprataren är den direkta huvudpersonen, där allt kretsar kring denne, utan mer till när den finns med vid sidan av, men ändå har en stor del i filmen genom att man får lyssna till när den både pratar och spelar musik.

Men vill ni lyfta filmer där det är den direkta huvudpersonen också, så för all del

Som sagt, för min del var det just Vanishing Point som gav mig inspiration till att starta denna tråd, och jag tycker det bidrar till en väldigt skön känsla, och dessutom är det skön musik som spelas också.

Sen finns ju American Graffiti där mycket kretsar kring radioprataren och musiken den spelar.
Det är så galet bra låtar i den filmen, och den tillhör en av mina favoritfilmer, just för känslan det bidrar till att skapa.

Vad tycker/tänker ni? Och vilka filmer finns som ni vill lyfta?
Senast redigerad av Bartman777 2025-09-27 kl. 12:11.
Citera
2025-09-27, 12:07
Medlem
Duvlorts avatar
Ingen film men en tv-serie man minns: Midnight Caller eller En röst i natten som den hette på svenska.
Gary Cole löste brott i radio medans Dennis Dun såg bekymrad ut.
Citera
2025-09-27, 12:09
Avstängd
fel post
Citera
2025-09-27, 12:17
Medlem
Tavastehuss avatar
Finns en Colin Nutley-film där hans fru (vem annars?) spelar något slags barpianist och Jacob nånting från Johan Falk-filmerna spelar en jävligt stereotypisk radiopratare. Orkade med halva filmen.

Den hade åldrats bedrövligt illa.
Citera
2025-09-27, 12:52
Medlem
Bluebeast72s avatar
En röst i natten är ju toppklass här, iofs serie men varje avsnitt var ju som en liten film. Kult o Jack Killigan kommer du gilla.

Tar ej scen mer än ledder framåt o väldigt täta välgjorda avsnitt. Rek.
Citera
2025-09-27, 13:00
Medlem
Good morning Vietnam....
Har inte sett den på många år - men den blev oerhört populär när den kom.
Kanske dags att se om den.

Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ingen film men en tv-serie man minns: Midnight Caller eller En röst i natten som den hette på svenska.
Gary Cole löste brott i radio medans Dennis Dun såg bekymrad ut.
Grymt bra TV-serie - åtminstone tyckte man det på den tiden
Citera
2025-09-27, 13:02
Medlem
Styrgallers avatar
Oliver Stones "Talk Radio" från 1988
Citera
2025-09-27, 13:06
Medlem
Riksreptilens avatar
Play Misty For Me (1971)
Clint Eastwood erbjuder film från samma år Dirty Harry fick lite framgång där han spelar nattradiopratare som har ett oroande fan.

https://youtu.be/6Y9J7QjN1gg?si=KZ7oalXD90nY0tkS
Citera
2025-09-27, 13:09
Medlem
Dofternas avatar
Do The Right Thing från -89 av Spike Lee.

Samuel L. Jackson spelar den lokala DJ:n Mister Señor Love Daddy som kommenterar händelserna under några varma dygn i Brooklyn.
Citera
2025-09-27, 13:57
Medlem
'The boat that rocked' från 2009 är en skön rulle om ett gäng radio DJs som spelar sin musik på en båt på internationellt vatten utanför England för att kunna kringgå landets strikta regler (om jag minns rätt).

Så länge nånting vävs in på ett vettigt sätt i en historia så uppskattar jag det, vare sig det är radiopratare, nyhetsuppläsare eller andra element.
Citera
2025-09-27, 14:20
Medlem
Fantens avatar
Har inte radioprataren en viktig roll i The Warriors?
Citera
2025-09-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Har inte radioprataren en viktig roll i The Warriors?
Jepp, en av mina favoritfilmer från förr som fortfarande är bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in