2025-09-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Kanske det. Jag brukar inte ägna mig åt att hobbydiagnosticera folk i min omgivning. Finns redan tillräckligt med folk som gör det.

Men visst, det är folk som gillar drama. Främst runt sig själva.
Jag kan tycka att det hjälper att förstå problematiken/komplexiteten med människors beteenden genom att rubricera den. Däremot är det inte ristat i sten vad det handlar om, bara för att man sätter en rubrik.
Å andra sidan utgör kanske rubriken lite av en gemensam nämnare människor emellan, när problematiken diskuteras.
Citera
2025-09-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Jag kan tycka att det hjälper att förstå problematiken/komplexiteten med människors beteenden genom att rubricera den. Däremot är det inte ristat i sten vad det handlar om, bara för att man sätter en rubrik.
Å andra sidan utgör kanske rubriken lite av en gemensam nämnare människor emellan, när problematiken diskuteras.
Jag förstår helt hur du menar, missförstå mig inte. Men jag är tillräckligt gammal - och har umgåtts med så många underliga människor så jag kan inte ens börja förklara - så jag går i min egna skola. Och DSM-manualen har inte direkt varit kristallklar under årens lopp. Jag går på min magkänsla och mitt förnuft och min erfarenhet. Men är öppen för nya rön, självklart.

Vi människor är inte speciellt unika även om vi vill tro det. Men väldigt bra på att känna igen mönster. Och det slår stenhårt iom denna tråd.
Citera
2025-09-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Borde jag lämna?

Ja, så fort du kan. Du kan inte göra om denne svartsjuke och kontrollerande kille som dessutom är otrogen mot dig. Det kommer inte att bli bättre.

Ge dig själv en chans till ett nytt liv. Du kan inte hela hans tidigare upplevelser med droger etc. genom att ge honom kärlek. Du försöker ju och det funkar inte.

Run. Men det kommer inte att bli lätt. Du måste bestämma sig till 100% för han kommer att göra allt för att du inte ska lämna honom. Det får du försöka se igenom och sätta din egen och dina barns framtid före någon som verkar helt knäpp och inte verkar medveten om några gränser.

Betalar du hans uppehälle också eller jobbar han?
Citera
2025-10-05, 00:05
Medlem
Citat:
Bakgrund:
Jag och kille träffades i december förra året, han ville flytta ihop snabbt vilket vi gjorde, visade tidigt osäkerhet kring huruvida jag var trogen, om jag skulle gå ut med någon vän dagtid ens osv, kollar ständigt min telefon. Haft mycket drama mellan oss överlag kring detta hela tiden vi bott ihop. Barn sedan tidigare relationer båda två, två var i samma ålder, skolålder. Vi är i 30-årsåldern.
Han startar bråk ofta ffa om svartsjuka kring mitt ex, barnens pappa, vill sitta ihop jämt samtidigt initierar han sällan sex/närhet pch varit otrogen med prostistuerad på nätet. Han har haft ett struligt liv sedan tidigare med droger och socialtjänst, Älskar han mig på riktigt eller utnyttjar han mig för den ekonomiska stabilitet det innebär att vara två? Killar härinne! Hur märker man om någon älskar en på riktigt eller bara utnyttjar en tjej? Vi klickar skitbra oftast men nu har han bråkat så mycket att problemen kommer ikapp oss. Kan inte ens gå till affären själv utan drama pga hans svartsjuka. Obs han är fattig.

Hur gick det?
Citera
2025-10-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought
Hur gick det?

Jag lämnade honom
Citera
2025-10-09, 22:18
Medlem
Citat:
Jag lämnade honom

Bra! Lämnar han dig ifred?
Citera
2025-10-14, 08:30
Medlem
Låter som liknade mitt förhållande.
Var öppen och ignorera inte alla varningsflaggor som jag gjorde.
Citera
2025-10-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought
Bra! Lämnar han dig ifred?

Nej
Citera
2025-10-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HippoSpikis
Låter som liknade mitt förhållande.
Var öppen och ignorera inte alla varningsflaggor som jag gjorde.

Berätta gärna
Citera
2025-10-14, 18:37
Medlem
Citat:
Bakgrund:
Jag och kille träffades i december förra året, han ville flytta ihop snabbt vilket vi gjorde, visade tidigt osäkerhet kring huruvida jag var trogen, om jag skulle gå ut med någon vän dagtid ens osv, kollar ständigt min telefon. Haft mycket drama mellan oss överlag kring detta hela tiden vi bott ihop. Barn sedan tidigare relationer båda två, två var i samma ålder, skolålder. Vi är i 30-årsåldern.
Han startar bråk ofta ffa om svartsjuka kring mitt ex, barnens pappa, vill sitta ihop jämt samtidigt initierar han sällan sex/närhet pch varit otrogen med prostistuerad på nätet. Han har haft ett struligt liv sedan tidigare med droger och socialtjänst, Älskar han mig på riktigt eller utnyttjar han mig för den ekonomiska stabilitet det innebär att vara två? Killar härinne! Hur märker man om någon älskar en på riktigt eller bara utnyttjar en tjej? Vi klickar skitbra oftast men nu har han bråkat så mycket att problemen kommer ikapp oss. Kan inte ens gå till affären själv utan drama pga hans svartsjuka. Obs han är fattig.
Varför flyttade du ihop med honom så snabbt?
Ingen skuld på dig, angående hans svartsjuka, men detta att flytta ihop så tidigt, signalerar en del om dig.
Din partner kan vi inte hjälpa dig med, här på flashback. Dig, dina svagheter kan vi utkristallisera, för att sedan hjälpa dig att hitta styrkan i din person.
Citera
2025-10-14, 20:11
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jag lämnade honom

🎉🎉🎉
Tack tack tack nu har jag hopp om mänskligheten igen. Är väldigt glad och tacksam för dina barns skull också, du har besparat dem en oöverskådlig mängd mental skit genom att befria dem från att se dig i förhållande med en sån som han.
Citera
2025-10-15, 23:27
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Nej

Vad du gör, bryt helt, inget jojo-förhållande för att han bedyrar att han ska ändra sig. Det du beskrivit är ett våldsförhållande (börjar med psykiskt och övergår, med all sannolikhet, i fysiskt).

Starkt och bra gjort att du bröt, fokusera nu på dig och barnens välmående. Håller tummarna att allt går mot gladare tider.

Ha det bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in