Jag är ofta ute i skogen för att leta skelett och diverse ben från djur. Jag samlar nämligen på ben och har hemma som prydnad. Nu har jag på senaste tiden utforskat ett nytt område som ligger rätt svåråtkomligt, en skog som knappt har stigar och närmar väg är motorväg. Jag har tidigare gått där och då funnit ett hel och bevarat kranium från ett vildsvin (gissar ungt då tänder och betar inte var riktigt utvuxna). I skogen fanns det även mycket uppbökad mark som jag antar är från vildsvin. Nu var jag där igen och vandrade omkring och fann alltså 3 hela (både skalle och käke) och 3 käkar från vildsvin som jag tog med mig hem. Hittade ett till helt men hade inte plats för att ta med hem. Utöver det fanns det otroligt mycket ben utspridda. Stora lårben från antagligen just vildsvin också. Alla skelettdelar var gamla då inga rester av kött etc fanns kvar. I detta skogsområde finns även några skjuttavlor för pilbåge, samt utplacerade måltavlor i form av olika djur. Jag stötte inte på någon under alla timmar jag strövade omkring, men på min hemfärd passerade jag en skjutbana för pilbåge.
Nu undrar jag såhär, kan alla kranier vara avsiktligt lämnade/placerade där? Är det någon del av upplevelsen med skjutbanan? Samtidigt verkar det vara ett tätt vildsvins område då mycket mark är bökad osv. Är detta jaktmark? Jag jagar inte själv men finner det osannolikt att man lämnar kvar hela huvuden efter att ha skjutit ett svin.
Tänker väl främst på om jag då som utomstående bryter mot någon regel som tar med mig skeletten hem. Samtidigt är det inte ett naturreservat och finns inga markeringar på kartor. Jag bor i Småland om det är relevant
Nu undrar jag såhär, kan alla kranier vara avsiktligt lämnade/placerade där? Är det någon del av upplevelsen med skjutbanan? Samtidigt verkar det vara ett tätt vildsvins område då mycket mark är bökad osv. Är detta jaktmark? Jag jagar inte själv men finner det osannolikt att man lämnar kvar hela huvuden efter att ha skjutit ett svin.
Tänker väl främst på om jag då som utomstående bryter mot någon regel som tar med mig skeletten hem. Samtidigt är det inte ett naturreservat och finns inga markeringar på kartor. Jag bor i Småland om det är relevant