2025-09-25, 11:54
Medlem
Svavelbryggas avatar
Sen verkar alla bara prata om akondroplastiker. Jag hade för mig det fanns tre sorter, men enligt en felsökning är det 200.

https://littlepeopleuk.org/information-about-dwarfism-conditions/types-of-dwarfism

Och tydligen 1 av 25000 med någon sorts. Så inte så försvinnande få.
Citera
2025-09-25, 12:30
Medlem
Merwinnas avatar
Det är ju ärftligt och personer som bär på genen vet oftast om det. De kanske har vett att inte skaffa barn numera, eller gör det med hjälp av IVF och genanalys, så att embryon med den skadade genen kastas och ett friskt embryo sätts in i livmodern.

Jag anser för övrigt att det är oansvarigt, att skaffa barn fast man vet att man bär på ärftliga sjukdomar. Om man inte gör enligt ovan, då. Genbärare som låter slumpen styra kan ju inte bry sig om sina (kommande, blivande) barn på riktigt, för de VET ju att barn som får dessa sjukdomar och tillstånd manifest kommer att få ett svårare liv än friska, normala människor. Och detta kan aldrig bli annorlunda, hur mycket man än arbetar med "värdegrunden" i dagis och i skolan... De som är avvikande kommer att hånas ändå i de flesta fallen, och ofta bli ensamma och utstötta genom livet.
Citera
2025-09-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Aborter på foster med fosterskador förekommer så man kanske ser hypotetiskt att fostret är ovanligt liten för sin storlek.
Eller någon person hypotetiskt tror kanske att fostret är yngre än vad den är och tror man kan göra en abort fast den är äldre än vecka 22 vilket gör att det blir ännu färre personer som har den sjukdomen.

Om fostret är ovanligt gammalt för sin ålder, hur avgör man det?
Citera
2025-09-25, 14:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Lite synd att man aborterar t ex foster som kan misstänkas ha downs syndrom. Finns ju fan inga gladare människor än dom! De är en ljuspunkt i vår gråa vardag!

Antar att du försöker vara rolig, men människor med downs lider. De kan inte hantera sin ångest, med explosiva utbrott som följd. Deras korta liv präglas av fysisk och psyskisk sjukdom. Att de inte tar livet av sig, beror på att de inte vet hur man gör.
Citera
2025-09-25, 14:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Det ska dessutom finnas en möjlighet att bli längre genom en speciell operation av benen men jag vet inte hur många kortväxta som ev använder sig av det.
https://www.bbc.com/news/world-55146906

Försöker föreställa mig en dvärg med vanlig längd på benen. Nightmare fuel!
Citera
2025-09-25, 15:56
Medlem
Aldrig hört talas om att man aborterar bort kortväxta/dvärgar. Däremot är man väldigt bra på att behandla det idag, så tror knappast någon växer upp och blir kortväxt i dagens Sverige. Men om man är uppmärksam kan man se "dvärgdragen" i vissa som är lite kortare men ändå normallängd. Man kan se det i ansiktet och i kroppskompositionen. Då tänker jag att det antagligen är någon som skulle varit kortväxt om de inte fått behandling...

För övrigt synd att vissa särarter av oss försvinner mer och mer. Men för den enskilde personen som annars skulle varit kortväxt är det säkert skönt att ha fått behandling.
Citera
2025-09-25, 16:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Antar att du försöker vara rolig, men människor med downs lider. De kan inte hantera sin ångest, med explosiva utbrott som följd. Deras korta liv präglas av fysisk och psyskisk sjukdom. Att de inte tar livet av sig, beror på att de inte vet hur man gör.

De med downs har ju ett annat sinnelag än de som bara är efter. Jag kan förstå varför man tycker om dem, de kan också vara bra på saker andra IF inte kan, t ex läsa och dansa. Det sorgligaste är ändå att de får tidig alzheimers och dör. Allt det de går igenom innan må vara hänt. Men att bli dement måste vara det mest obehagliga i sjukdomsväg. Man tappar greppet, man vet inte var man är och vem andra är.
Citera
2025-09-25, 16:11
Medlem
bralesss avatar
Kan man ha drag av akondroplastiker eller vad det hette? De har väldigt signifikanta ansiktsdrag, framför allt hakan, mun och käkparti. Jag har ibland sett de där typiska dragen på normallånga och undrat om de har någon dvärg i släktträdet.
Citera
2025-10-02, 08:21
Medlem
Avvikelserna verkar synas på ultraljud först i sista tredjedelen av graviditeten då det inte längre är tillåtet att göra abort. Andra former av fosterdiagnostik, och även rådgivning, kan erbjudas i familjer där tillståndet redan finns. Mutationen är dock oftast nyuppkommen:

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/sallsynta-halsotillstand/om-kunskapsdatabasen/sok-bland-sallsynta-halsotillstand/akondroplasi/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in