2025-09-24, 17:18
Medlem
https://youtu.be/Yskx6HzxK-I?si=LGaz_vU8zBCaOXhf

Krav att kunna somaliska för att få jobba. Hur vore det med krav på att kunna svenska. När kommer svenska språket försvinna som krav inom yrkeslivet i Sverige? När har diverse främmande språk tagit över totalt?
Citera
2025-09-24, 17:23
Medlem
Jag förstår det. Vi lever icke i det "gamla Sverige" där svenska är första språket. Just i Skarpnäck förstår jag detta krav. Vi måste redan nu förstå att det var längesedan svenska var sveriges språk.
Citera
2025-09-24, 17:26
Medlem
triptykens avatar
Dubbelkollade fakta där och det är inte kravet - men dom behöver folk som kan agera tolk när staden skär ner på integrationsarbete och Svenskalektioner.

Om SD kunde bry sig om Svenskarna och försökte sluta jobba för ett skuggsamhälle hade det vart gött. Men deras väljare är ju får så varför sluta?
Citera
2025-09-24, 17:28
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://youtu.be/Yskx6HzxK-I?si=LGaz_vU8zBCaOXhf

Krav att kunna somaliska för att få jobba. Hur vore det med krav på att kunna svenska. När kommer svenska språket försvinna som krav inom yrkeslivet i Sverige? När har diverse främmande språk tagit över totalt?

Varför skall vi i så fall ens ha skattefinansierade fritidsgårdar i Sverige?

Somaliska språkvarianter hor hemma i Somalia så vitt jag vet, och dessa fritidsgårdar skall rimligen ligga i Somalia och finansieras av den somaliska allmänheten.

Det borde inte vara svårt att förstå ens för kommunala tjänsteman i Skarpnäck ?
Citera
2025-09-24, 17:33
Moderator
Ancistruss avatar
I annonsen stod det "Vi ser gärna att du kan Somaliska." Inte att de bara anställer somalier. Det framgår tydligt om man kollar på videon.

(Jo jag vet att somaliska stavas med litet s men jag citerar bara annonsen och den som skrev den visste tydligen inte det...)

Rubriken är därför ändrad:

Skarpnäck vill bara anställa somalier på fritidsgården. ----> Skarpnäck ser kunskap i somaliska som en merit för jobb på fritidsgården

/Mod
Senast redigerad av Ancistrus 2025-09-24 kl. 17:37.
Citera
2025-09-24, 17:36
Medlem
När man massimporterar somalier som efter 15 år i Sverige fortfarande behöver tolkar för att kunna förstå viktig information.

Jag tror det blir svårt hitta några att anställa som kan vara tolkar, men man kanske kan hitta någon om man sänker ålderskravet till sisådär 8-12 år.
Citera
2025-09-24, 17:43
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Dubbelkollade fakta där och det är inte kravet - men dom behöver folk som kan agera tolk när staden skär ner på integrationsarbete och Svenskalektioner.

Om SD kunde bry sig om Svenskarna och försökte sluta jobba för ett skuggsamhälle hade det vart gött. Men deras väljare är ju får så varför sluta?

Det finns väl rimligen ingen risk för skuggsamhälle i Sverige om somalier bor och försörjer sig på egna meriter i Somaliland?

Så problemet är syntetiskt och skapat genom politiska beslut där man inte har satt svenska intressen först och främst, som jag ser det.
Detta är pga globalist- och med den sammanhängande vänster-flum som denna typ av märkliga problem uppkommer.
Det är dessutom dyrt flum som svenska folket med stor säkerhet inte hade betalat till om dom hade möjlighet till ett fritt och medvetet val.

Rimligen är inget av detta och liknade något som skall finansieras av svenskar med svenska skattemedel eftersom det knappast kan vara en svensk angelägenhet, utan borde ses som en verksamhet som hör hemma i Somalia och som finansieras av Somalierna själva, om dom har lust med det.
Citera
2025-09-24, 17:45
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Jag förstår det. Vi lever icke i det "gamla Sverige" där svenska är första språket. Just i Skarpnäck förstår jag detta krav. Vi måste redan nu förstå att det var längesedan svenska var sveriges språk.

Det finns ingen framtid och inget att tjäna på genom att acceptera missförhållanden.
Citera
2025-09-24, 18:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Då kan du väl presentera en källa till att "staden skär ner på integrationsarbete och Svenskalektioner" ?
Som jag ser det så ökar insatserna och anpassningen hela tiden, vilket inte minst trådstarten är ett exempel på. Undantaget är väl dom som kommit hit från Finland vilket är många, där har vi dragit ner men dom anpassar sig ju oftast av egen fri vilja...

Är det någon som jobbar för ett "skuggsamhälle", så är det väl alla dom som envetet fortsätter försöka fylla landet med andra nationaliteter utan att ställa krav på dom att dom ska lära sig svenska och anpassa sig till vårt rättssystem och våra seder och bruk.
Citera
2025-09-24, 18:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
80% av valboskapet tycker att somaliska fritidsgårdar är helt i sin ordning. Vi som inte tycker det verkar vara i minoritet och det är inte så mycket att göra åt detta.

Bara inse att Sverige knappast är så svenskt längre och framtiden ser inte ljus ut för den svenska demografin. Suicide by empathy är tydligen diagnosen!

Nåja inget att bli upprörd över. Kan ju nästan bara skratta åt saken numera!
Citera
2025-09-24, 21:32
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Sverige är inte somaliernas fritidsgård! Jag är trött på att svenskar är så konflikträdda och betalar för denna skit!!! Det måste få ett slut!!!!
Citera
2025-09-25, 13:36
Medlem
Citat:

stop daydrinking...dom har 25 procent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in