2025-09-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Har man en IQ över 60 så förstår man att man använder sig av en sekundär mejladress.

Varför ska de med IQ under 60 straffas? Bör vi inte hjälpa dem? Intelligenta människor är de som är intelligenta nog att hjälpa de som inte är lika inttelligenta.

Vidare har detta inte så mkt med IQ att göra, snarare har det med kunskap och erfarenhet att göra.
Citera
2025-09-24, 06:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Ingen med sitt förstånd kvar reggar sig med sin "viktiga" e mail på FB

Det är ju inte alla som tar så hårt på det här med att hålla sig anonyma och då spelar mailadressen mindre roll.
Citera
2025-09-24, 09:26
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Har man en IQ över 60 så förstår man att man använder sig av en sekundär mejladress.
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Vet inte vad problemet är, finns massor av tillfälliga epost-tjänster, googla 10min mail.
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Ingen med sitt förstånd kvar reggar sig med sin "viktiga" e mail på FB
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Att ha IQ över 60 är väl ett ganska bra baskrav för att få regga sig, eller?
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju inte alla som tar så hårt på det här med att hålla sig anonyma och då spelar mailadressen mindre roll.
Det kan finnas massvis med skäl till varför användare inte tänker på anonymitet vid registrering. Det kan finnas folk som är tekniskt okunniga, inte förstår faran med att använda sin egen e-post (främst boomergubbar). Det kan finnas utvecklingsstörda som bor på LSS-boende och som ofta lever i en bubbla m.m. Dessa kan bli illa behandlade som vårdtagare och vilja diskutera sina rättigheter på ett anonymt forum - utan att vårdarna kan straffa dem för att de påtalar maktmissbruk. Det har t.ex. förekommit vårdtagare som blir sexuellt utnyttjade, ska de inte få vara anonyma bara för att de har lägre IQ än oss andra?

Att kunna få vara anonym på ett diskussionsforum ska inte enbart vara förunnat människor som är tekniskt kunniga eller insatta i integritetsfrågor. Vi lever i en tid när allt fler vill avanonymisera nätet, bl.a. kriminella kan vilja ha ut uppgifter på vem som har "golat" på dem eller korrupta tjänstemän/politiker vill slippa visselblåsare som påvisar deras maktmissbruk.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju upp till varje användare om de vill ta bort sin hashade e-postadress i Kontrollpanelen. Den funktionen finns ju.
Det är jättebra att den funktionen finns, men jag ser inte varför hashade e-postadresser ens ska sparas över huvud taget, annat än möjligen som en kortsiktig spärråtgärd vid nyregistrering. Jag anser att alla hashade adresser per automatik borde plockas bort efter iaf. minst tre månader.

Sen anser jag även att vid nyregistrering så bör Flashback uppmana folk att inte använda mailadresser som gör dem spårbara. Man kan tycka att det är självklart, men alla har inte koll på sådana här saker. Det finns nog också många användare som bara registrerar sig för att diskutera någon enskild fråga, sen hänger de kvar här och blir radikaliserade och börjar se mer och mer av samhällets baksidor och uttrycker mer och mer frustration och kanske hat mot makthavare som vanstyr landet.
Citera
2025-09-24, 09:46
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Den enda fördelen med att ha e-post kopplat till sitt Flashbackkonto (för användaren), som jag kan se; är att man kan få notiser (typ RSS) på ämnen som man aktivit bevakar.

Den praktiska nyttan med det anser jag dock vara så pass begränsad att den som vill ha det i så fall aktivt bör behöva registrera att den vill ha kvar kopplingen mellan e-post och flashbackkonto. Jag är övertygad om att de allra flesta användare inte nyttjar en sådan funktion. Av integritets- och säkerhetsskäl så bör man heller inte göra det.

Man borde därmed behöva aktivera en sådan koppling själv på eget initiativ, snarare än att den per automatik ligger kvar i all evighet sedan registrering.

Ett annat förslag på samma tema är att alla användare med avslutade eller bannlysta konton får sin hashade e-post raderad om detta inte redan sker per automatik. Dessa kan ju inte gärna gå in på sitt konto och själva radera kopplingen.
Citera
2025-09-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Att Flashback ska spara gamla hashar i all evighet ser jag inga goda skäl till alls. Man ska också komma ihåg att när Flashback startades så var forumet inte lika stort. Det fungerade mer som en form av undergroundforum som ofta var okänt för normies. Många förutspådde förmodligen inte hur stort forumet skulle bli, samt vilken måltavla som det skulle utvecklas till för olika intressen.

Jag känner att det är stor risk att jag hamnar i IQ<60-gruppen nu , men jag vill kunna återställa mitt lösenord om jag glömmer det. Det är väl därför vi får välja i kontrollpanelen om vi vill behålla eller ta bort epost-hashen? Istället för att den tas bort automatiskt?

Men det här kanske skulle informeras bättre när man blir medlem.
Citera
2025-09-24, 11:20
Administrator
admins avatar
Citat:
Nu är jag inte någon IT-kunnig person, men om jag har förstått det rätt, så brukar registrering av konto på Flashback gå till så att man har en e-post (t.ex. hugo_stieglitz89@everyday.com) som används för att kunna regga ett konto här. E-postadressen sparas inte direkt i något moln, men det sparas en "hashad" datasträng (el. dylikt) för att genomföra registreringen. Om jag har förstått det rätt så är det för att inte en och samma person snabbt ska kunna skapa jättemånga konton från en e-post.

Det finns dock problem med detta (givet att jag förstår tekniken rätt).

Det första problemet är att den som vill registrera femton konton på en och samma dag kan göra det i alla fall genom att använda femton olika e-postadresser. Forumet vinner m.a.o. ingenting på det här egentligen.

Det andra är att det ffa. finns många boomers och andra som har använt sin personliga e-postadress för att registrera sig här på forumet. Flashback har hittills aldrig blivit hackat, men det är ändå en sårbarhet för användarna den dagen som det eventuellt händer.

Därför föreslår jag att:
1) De hashade data som finns för e-post slutar användas helt, eller
2) desamma raderas från molnet kort efter registrering om de inte går att avskaffa helt.

Att Flashback ska spara gamla hashar i all evighet ser jag inga goda skäl till alls. Man ska också komma ihåg att när Flashback startades så var forumet inte lika stort. Det fungerade mer som en form av undergroundforum som ofta var okänt för normies. Många förutspådde förmodligen inte hur stort forumet skulle bli, samt vilken måltavla som det skulle utvecklas till för olika intressen.

Bland dessa intressen finns dels staten, som ser all oövervakad internetnärvaro som ett hot. Diverse politiska tyranner gillar inte heller ett fritt forum som man inte kan stänga ned via påtryckningar på det sätt som har gjorts mot exempelvis Meta eller Google. Många inom den etablerade wokediskursen gillar förstås inte ett forum där deras idéer kan kritiseras utan att kritikerna kan svartlistas på arbetsmarknaden. Många fler fiender kan förstås tänkas ut. Jag förstår att de som driver förumet just nu har fullt upp med själva rättsprocessen, men på längre sikt så måste ett växande forum också ägna mer omsorg om användarnas anonymitet - särskilt eftersom det är fler och fler tekniskt okunniga som söker sig till forumet.

E-postadressen är frivillig.
Det stämmer att du behöver en fungerande e-postadress när du registrerar kontot. Men när kontot har aktiverats, så kan du när som helst plocka bort samma e-postadress. Om du inte aktiverar kontot, så kommer kontot att automatiskt plockas bort någon vecka senare. Detta inkluderar även den hashade regmailen. Blir kontot bannlyst, så plockas det bort efter 90 dagar.

admin
Citera
2025-09-24, 11:44
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Jag känner att det är stor risk att jag hamnar i IQ<60-gruppen nu , men jag vill kunna återställa mitt lösenord om jag glömmer det. Det är väl därför vi får välja i kontrollpanelen om vi vill behålla eller ta bort epost-hashen? Istället för att den tas bort automatiskt?

Men det här kanske skulle informeras bättre när man blir medlem.
Jag rekommenderar att du aldrig någonsin ber om e-post för att få lösenord. Som du säkert förstår så kan din e-post hackas. Många leverantörer har säkert bakdörrar också, typ Microsoft. Enligt hur jag minns det tidigare så tillät dessutom Datalagringsdirektivet att all trafik sparades i sex månader för statstjänstemän att komma och begära ut.

Det innebär att: från att du ber om ett mail om lösenordsåterställning så har lagstiftarna sex månader på sig att kolla upp kopplingen mellan mailadressen och kontot. Vi vet dock också att lagstiftarna (dvs. politiker) ofta tar lätt på medborgerliga rättigheter och t.o.m. grundlagsskyddade rättigheter från exempelvis coronatiden. Man "avskaffade" formellt aldrig mötesfriheten, men man inskränkte den de facto genom en särskild ordningslag som gjorde att man inte fick ha möten. Grundlagen betydde ingenting och inte heller rättssäkerheten. En enda välorkestrerad masspsykos i media är allt som behövs för att någon ska trycka på en knapp och göra dig rättslös. Så sorgligt är tyvärr livet i ett samhälle som består av en massa konformistiska fårskallar som följer maktens påbud och saknar förmåga till självständigt eller kritiskt tänkande.
Citera
2025-09-24, 12:05
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar att du aldrig någonsin ber om e-post för att få lösenord. Som du säkert förstår så kan din e-post hackas. Många leverantörer har säkert bakdörrar också, typ Microsoft. Enligt hur jag minns det tidigare så tillät dessutom Datalagringsdirektivet att all trafik sparades i sex månader för statstjänstemän att komma och begära ut.

Jag förstår din poäng.

Men är inte det här den klassiska frågan om säkerhet eller bekvämlighet? Jag kan
A. välja att lagra ett fingeravtryck av min epost här och får som belöning möjlighet att rädda kontot om jag glömmer lösenordet, eller
B. välja att radera epost-hashen efter jag aktiverat kontot

Jag tycker FB gör rätt som ger mig valfrihet. Och att du gör en klok sak som påtalar det här, så vi som läser tråden förstår att vi kan välja. Själv hade jag till exempel aldrig sett kryssrutan på kontrollpanelen för att ta bort epostadressen förrän nu.
Citera
2025-09-24, 20:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det kan finnas massvis med skäl till varför användare inte tänker på anonymitet vid registrering. Det kan finnas folk som är tekniskt okunniga, inte förstår faran med att använda sin egen e-post (främst boomergubbar). Det kan finnas utvecklingsstörda som bor på LSS-boende och som ofta lever i en bubbla m.m. Dessa kan bli illa behandlade som vårdtagare och vilja diskutera sina rättigheter på ett anonymt forum - utan att vårdarna kan straffa dem för att de påtalar maktmissbruk. Det har t.ex. förekommit vårdtagare som blir sexuellt utnyttjade, ska de inte få vara anonyma bara för att de har lägre IQ än oss andra?

Nu var det inte användare som inte tänker på anonymiteten jag avsåg utan de som inte bryr sig nämnvärt om den. Det finns massor med användare som är helt öppna med skostorlek, förhållande, bilmärke, bostadsort etc.

Citat:
Att kunna få vara anonym på ett diskussionsforum ska inte enbart vara förunnat människor som är tekniskt kunniga eller insatta i integritetsfrågor. Vi lever i en tid när allt fler vill avanonymisera nätet, bl.a. kriminella kan vilja ha ut uppgifter på vem som har "golat" på dem eller korrupta tjänstemän/politiker vill slippa visselblåsare som påvisar deras maktmissbruk.

Nej, men det är ju inte svart eller vitt. De som vill behålla sin e-post ska kunna få det.

Citat:
Det är jättebra att den funktionen finns, men jag ser inte varför hashade e-postadresser ens ska sparas över huvud taget, annat än möjligen som en kortsiktig spärråtgärd vid nyregistrering. Jag anser att alla hashade adresser per automatik borde plockas bort efter iaf. minst tre månader.

De ska sparas för de som t.ex. vill kunna återställa sitt lösenord. Många vill kunna det utan att bli skriven på näsan om olämpligheten.

Citat:
Sen anser jag även att vid nyregistrering så bör Flashback uppmana folk att inte använda mailadresser som gör dem spårbara. Man kan tycka att det är självklart, men alla har inte koll på sådana här saker. Det finns nog också många användare som bara registrerar sig för att diskutera någon enskild fråga, sen hänger de kvar här och blir radikaliserade och börjar se mer och mer av samhällets baksidor och uttrycker mer och mer frustration och kanske hat mot makthavare som vanstyr landet.

Som sagt så bryr sig inte alla om det, även sådana som har kunskap om "riskerna".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in