2025-09-23, 17:31
Medlem
Paris24s avatar
KD verkar vara för SD i alla lägen med det kanske är kopplat till Busch? Annars är M det givna valet, två partier som är mest lika varann av alla. L är extremt olikt SD, C borde vara likt men vägrar vara det.

SD kommer att gå fram pyttelite i valet 2026 mot 2022 och i princip har de nu nått sitt max eftersom man även kan rösta på M eller KD om man är för sådant som SD är för. SD har inte längre sina politiska svar utan konkurrens. Om M+KD fortfarande varit för t.ex fler flyktingar hade däremot SD kunnat växa till 30-35%.

Över 30% har f.ö. inget parti utom (s) haft de senaste 50-70 åren. Det går i princip inte att skapa ett sådant parti. Men Farage är på gång i England.
Citera
2025-09-23, 17:33
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Tror att Ebba får en förfrågan då..
Absolut Ebba, om hon är kvar då. Lite väl skrikig för partiets bästa nu. Om inte Ebba är kvar tror jag inte de skulle välja KD.

M i så fall, kan behöva stöd i större frågor som försvar, budget, finans etc där M har klart större och bättre erfarenhet.
Citera
2025-09-23, 17:38
Medlem
Hade det inte varit för Trump, vem vet. Men Trump har skrämt bort alla som kommit från den ”ideologiska mitten” från nationalkonservatism, något sd och trumpeten vid första anblick delar.

Missnöjesröster och de som röstade sd för första gången förra valet kommer dra sig ur. Jag tror att SD kommer att backa från förra valet.
Citera
2025-09-23, 18:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Är det osannolikt?
Jag tror inte det.
Kriminaliteten kommer att bli den avgörande frågan i valet nästa år, tror jag.
SD kommer som vanligt att trycka på sambandet mellan invandring och brottslighet.
Det kommer att gå hem i stugorna, tror jag.

Så därför.
Lek med tanken.
SD får 48%.

Fråga 1:
Vilket parti tar man med sig och delar makten med, och varför?
(Förutsatt att KD och L klarar 4%-spärren)
M?
KD?
L?

Fråga 2:
Är detta ett läge då AFS och NMR kommer att försöka påverka SD:s politik, kanske t o m försöka få till stånd hemliga samarbeten?

Vad tror vi?
Spåna fritt!
Det är mycket osannolikt eftersom SD har parkerat sig runt 20% men SD och SAP är ju de största arbetarpartierna och skulle tillsammans kunna göra något som gagnar det arbetande folket.
Citera
2025-09-23, 18:25
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Förmodligen MP där man gör en deal om anhöriginvandring av ensamkommande män i stridbar ålder.
Citera
2025-09-23, 18:44
Medlem
Pethuglins avatar
De flesta äldre människor jag pratat med är förbannade och säger sig rösta på SD nästa år. De är trötta på invandrare som arbetar inom hemtjänsten och kan varken svenska eller klarar av att sköta vanliga hemsysslor. De har alltid bottom och har inte tid att göra det de ska göra. Jag har fått höra hårresande historier hur gamla blir behandlade av hemtjänstpersonal. Till råga på allt blir gamla tanter våldtagna både i sina hem och på äldreboenden.

Gamla människor börjar i allt större utsträckning se vad som håller på att ske och de är förfärade över hur Sverige har förändrats från ett välmående land till världens soptipp. Så visst kommer SD att få nya röster. Frågan är bara hur många.
Citera
2025-09-23, 18:46
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Min fråga är ju vilket parti man i så fall bildar regering ihop med för att komma över 50%.

(Jo, man kan regera som ensamt parti med 48%. Det kallas minoritetsregering. Man måste då i varje enskild fråga söka stöd hos minst ett annat parti. Vi har det nu. M, KD, L har inte majotitet utan måste söka stöd hos SD.)

Som sagt med 48% kan man i princip kohandla i varje fråga. Du behöver inte välja ett enskilt parti att regera med.

Det ska till mycket att varje parti ska rösta mot dig
Citera
2025-09-23, 18:51
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
De flesta äldre människor jag pratat med är förbannade och säger sig rösta på SD nästa år. De är trötta på invandrare som arbetar inom hemtjänsten och kan varken svenska eller klarar av att sköta vanliga hemsysslor. De har alltid bottom och har inte tid att göra det de ska göra. Jag har fått höra hårresande historier hur gamla blir behandlade av hemtjänstpersonal. Till råga på allt blir gamla tanter våldtagna både i sina hem och på äldreboenden.

Gamla människor börjar i allt större utsträckning se vad som håller på att ske och de är förfärade över hur Sverige har förändrats från ett välmående land till världens soptipp. Så visst kommer SD att få nya röster. Frågan är bara hur många.

Vi får nog se till att sossarna inte hjälper dem att rösta rätt då.
Citera
2025-09-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Hade det inte varit för Trump, vem vet. Men Trump har skrämt bort alla som kommit från den ”ideologiska mitten” från nationalkonservatism, något sd och trumpeten vid första anblick delar.

Missnöjesröster och de som röstade sd för första gången förra valet kommer dra sig ur. Jag tror att SD kommer att backa från förra valet.

De får nog nöja sig med 16%
Citera
2025-09-23, 19:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Vilket parti tar man med sig och delar makten med, och varför?
(Förutsatt att KD och L klarar 4%-spärren)
M?
KD?
L?

Kristdemokraterna. Det är de enda partiet som inte har sitt rötter i "den svenska modellen", och som förmår sätta hårt mot hårt mot trans-/peddo-maffian, som vill ha fri tillgång till dina barn.
Citera
2025-09-23, 19:46
Medlem
Om SD får 48%, då lär AFS få över 4%.

Eftersom då är folk verkligen trötta på massinvandringen, mångkulturen och invandrarkriminaliteten.
Citera
2025-09-23, 21:52
Medlem
Sd och Moderaterna!

Blir bra. Men svenskar är så tröga och har glömt hur det var när sossarna styrde i 8 år senast. De valde att styra med sveriges minsta riksdagsparti Miljö partiet. Blir nog sossarna som vinner valet då denna regeringen får skuld för hur världen ser ut och påverkar sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in