Citat:
Ursprungligen postat av
maxnorge
Så det finns platser för det?
Hur gör de för att inte översvämmas av falsk information? Eller bara rent nonsens?
Det enda jag berörde var det faktum att det är lätt att sprida saker utan att det går att spåra till en själv rent tekniskt. Inte de problem du nämnde.
Om någon blir spårad för att ha spridit saker så beror det många gånger på helt andra saker än att de har blivit spårade på nätet, såsom att mängden personer som hade tillgång till den spridda informationen kan vara väldigt liten från början. Blir de spårade tekniskt så beror det ofta på att de har klantat sig fatalt, och inte på att det skulle vara speciellt svårt att undvika upptäckt.
Säg att jag har ett dokument som jag vill sprida, men jag verkligen inte vill bli spårad. Då skulle jag överväga att först köpa en ny (eller begagnad) dator som jag lägger informationen på. Sen kopplar jag upp mig via något publikt wifi och laddar upp informationen utan att göra någonting annat på nätet. Därefter destruerar jag datorn. Om de inte skulle lyckas fånga mig mitt i själva akten blir det i princip helt omöjligt att spåra.
Att destruera datorn är inte riktigt nödvändigt, men det gör att man slipper ta hänsyn till vissa risker.