2025-09-20, 21:25
Medlem
Finns det platser på darknet som bara är till för whistleblowers att läcka dokument? Och hur skiljer i så fall sådana platser på dokument med ett värde att de offentliggörs och sådant som inte borde offentliggöras?
Citera
2025-09-20, 22:27
Moderator
Fear2bes avatar
Sett till informationen som läcks så kan man nog oftast räkna ut vem som läckte.
Citera
2025-09-20, 22:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är nog inte platser på nätet överhuvudtaget. Mer det gamla betrodda brev. Man måste ju ha jävla bra koll på Darknet för att kunna vara anonym. Myndigheter och andra kan sedan säkert spåra ändå. Postbox. Brevet lämnat på X brevlåda blir ju svårare om rentav omöjligt.
Citera
2025-09-21, 03:38
Medlem
Det finns färre och färre såna "brevlådor". Delvis eftersom såna brevlådor utnyttjas så mycket för att dumpa falsifierad information i, av trollfabriker och politiska intressen m.m.
Citera
2025-09-21, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är nog inte platser på nätet överhuvudtaget. Mer det gamla betrodda brev. Man måste ju ha jävla bra koll på Darknet för att kunna vara anonym. Myndigheter och andra kan sedan säkert spåra ändå. Postbox. Brevet lämnat på X brevlåda blir ju svårare om rentav omöjligt.
Det är ganska lätt att publicera saker anonymt på darknet, och även på vanliga webben. Visst måste man ha koll på det rudimentära, men speciellt svårt är det inte.
Citera
2025-09-21, 06:33
Medlem
Titta på wikileaks och vilka megaläckor de släppte. Länderna som står med byxorna neddragna behöver inte ens bemöta anklagelserna, utan säger bara att inblandande ska dömas för förräderi och inte helt sällan dödas.

Folk har redan glömt vad som visslandes, men kommer ihåg en ynklig Julian Assange, kanske våldtäktsman, inlåst på en ambassad.

Allt var frameat. Whistleblowers tystas!
Senast redigerad av Sag.nej.o.spring 2025-09-21 kl. 06:38.
Citera
2025-09-21, 07:49
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sag.nej.o.spring
Titta på wikileaks och vilka megaläckor de släppte. Länderna som står med byxorna neddragna behöver inte ens bemöta anklagelserna, utan säger bara att inblandande ska dömas för förräderi och inte helt sällan dödas.

Folk har redan glömt vad som visslandes, men kommer ihåg en ynklig Julian Assange, kanske våldtäktsman, inlåst på en ambassad.

Allt var frameat. Whistleblowers tystas!

Väldigt få nationer tillåter att man läcker hemliga handlingar och kallar det för att "visselblåsa".

T.ex undantaget i 2021:890:

"3 § Lagen gäller inte vid rapportering av
1. säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), eller
2. information som rör nationell säkerhet i verksamhet hos en myndighet inom försvars- och säkerhetsområdet."
Citera
2025-09-21, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Väldigt få nationer tillåter att man läcker hemliga handlingar och kallar det för att "visselblåsa".

T.ex undantaget i 2021:890:

"3 § Lagen gäller inte vid rapportering av
1. säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), eller
2. information som rör nationell säkerhet i verksamhet hos en myndighet inom försvars- och säkerhetsområdet."

Klart som fan det är olagligt, men du bekräftar bara det jag skrev.
Citera
2025-09-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

En gammaldags brevlåda fungerar ju om man har en exakt mottagare. Men om någon bara vill offentliggöra något och inte bryr sig så mycket om vem mottagaren är, hur gör de då?

Till exempel, hur offentliggör hackare sitt material om de inte får den betalning de kräver?
Citera
2025-09-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är ganska lätt att publicera saker anonymt på darknet, och även på vanliga webben. Visst måste man ha koll på det rudimentära, men speciellt svårt är det inte.

Så det finns platser för det?

Hur gör de för att inte översvämmas av falsk information? Eller bara rent nonsens?
Citera
2025-09-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Det finns färre och färre såna "brevlådor". Delvis eftersom såna brevlådor utnyttjas så mycket för att dumpa falsifierad information i, av trollfabriker och politiska intressen m.m.

Just det som intresserar mig – hur de undviker att svämmas över av falska uppgifter och inte minst rent nonsens.

I en del fall kanske det inte spelar så stor roll om visselblåsarens information blandas med massa falska uppgifter, men i andra fall kan det definitivt skada trovärdigheten.
Citera
2025-09-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxnorge
Så det finns platser för det?

Hur gör de för att inte översvämmas av falsk information? Eller bara rent nonsens?

Det enda jag berörde var det faktum att det är lätt att sprida saker utan att det går att spåra till en själv rent tekniskt. Inte de problem du nämnde.

Om någon blir spårad för att ha spridit saker så beror det många gånger på helt andra saker än att de har blivit spårade på nätet, såsom att mängden personer som hade tillgång till den spridda informationen kan vara väldigt liten från början. Blir de spårade tekniskt så beror det ofta på att de har klantat sig fatalt, och inte på att det skulle vara speciellt svårt att undvika upptäckt.

Säg att jag har ett dokument som jag vill sprida, men jag verkligen inte vill bli spårad. Då skulle jag överväga att först köpa en ny (eller begagnad) dator som jag lägger informationen på. Sen kopplar jag upp mig via något publikt wifi och laddar upp informationen utan att göra någonting annat på nätet. Därefter destruerar jag datorn. Om de inte skulle lyckas fånga mig mitt i själva akten blir det i princip helt omöjligt att spåra.

Att destruera datorn är inte riktigt nödvändigt, men det gör att man slipper ta hänsyn till vissa risker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in