• 1
  • 2
2025-09-21, 07:32
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ser inte behovet av att ändra den ursprungliga rubriken, den var som jag ser det rättvisande från början.

Nyheten och ämnet är vad Orban uttryckte och det var ju mord, inte våldsbrott, eller har jag missat något?
Det var mord han sa, det är ju hela poängen med tråden.
Citera
2025-09-21, 08:00
Medlem
HaveFuns avatar
Uppenbart handlade tråden om att Orban uttrycker sig som en idiot och inte vad sanningen är. Kanske borde screena för asperger innan man tillsätter en ny mod så vi inte har dessa onödiga diskussioner.
Citera
2025-09-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Det gäller tråden: (FB) Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott” (2025-09-15)

Rubriken har ändrats från det helt korrekta "Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 minderåriga flickor har gripits för mord” till det helt felaktiga "Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott”. Det första är ett korrekt citat, det är vad Orban faktiskt sa. (källa: https://x.com/PM_ViktorOrban/status/1967463545429217578) Det andra är ett felaktigt citat, något han aldrig har sagt. Skapar givetvis massvis med förvirring i tråden när vissa tror att rubriken stämmer medan andra diskuterar vidare utifrån den första, korrekta rubriken.

Om tråden låg i P:I eller BoB och handlade främst om minderåriga flickors brottslighet kanske det hade varit rimligt att åtgärda ett faktafel i rubriken, men nu är det ju en P:U-tråd som handlar om att Ungerns premiärminister sprider lögner om Sverige. Då blir det väldigt märkligt att ändra rubriken så att det framstår som att Orbán sa något som var korrekt.

Dessutom stämmer den nya rubriken inte ens då de 280 flickorna blev gripna för misshandel, vilket oftast inte är ett grovt våldsbrott.

PM-växling:
Den nya rubriken borde ha varit: Orbán kritiserar Sverige: Påstår att över 280 minderåriga flickor har gripits för mord (2025-09-15)
Citera
2025-09-21, 09:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Den nya rubriken borde ha varit: Orbán kritiserar Sverige: Påstår att över 280 minderåriga flickor har gripits för mord (2025-09-15)
Bra förslag. Har du gett det till relevant Mod?

Problemet här är ju annars krocken mellan kravet på saklighet i rubriken, med att Orbáns påstående ju är osakligt. Men att han påstår detta är ju sakligt korrekt, och det är ju denna osaklighet som är trådens Topic.
Citera
2025-09-21, 09:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Bra förslag. Har du gett det till relevant Mod?

Problemet här är ju annars krocken mellan kravet på saklighet i rubriken, med att Orbáns påstående ju är osakligt. Men att han påstår detta är ju sakligt korrekt, och det är ju denna osaklighet som är trådens Topic.
Det är ingen krock. Att tillskriva Orban något annat än det han har sagt är osakligt eftersom det i sak är fel.

En rubrik blir inte neutral och saklig för att man ändrar ett citat till "vatten är vått" bara för att det blir logiskt. Vad som är sakligt är att det som tillskrivs är rättvisande och speglar vad som faktiskt har sagts, även om sakinnehållet vid objektiv granskning är en felaktig slutsats.

Så du behöver skilja på saklighet och sakinnehåll. Sakinnehållet kan vara allt annat än neutralt. Men hur det framställs behöver vara neutralt och rättvisande.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-21 kl. 09:42.
Citera
2025-09-21, 10:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Det gäller tråden: (FB) Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott” (2025-09-15)

Rubriken har ändrats från det helt korrekta "Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 minderåriga flickor har gripits för mord” till det helt felaktiga "Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott”. Det första är ett korrekt citat, det är vad Orban faktiskt sa. (källa: https://x.com/PM_ViktorOrban/status/1967463545429217578) Det andra är ett felaktigt citat, något han aldrig har sagt. Skapar givetvis massvis med förvirring i tråden när vissa tror att rubriken stämmer medan andra diskuterar vidare utifrån den första, korrekta rubriken.

Om tråden låg i P:I eller BoB och handlade främst om minderåriga flickors brottslighet kanske det hade varit rimligt att åtgärda ett faktafel i rubriken, men nu är det ju en P:U-tråd som handlar om att Ungerns premiärminister sprider lögner om Sverige. Då blir det väldigt märkligt att ändra rubriken så att det framstår som att Orbán sa något som var korrekt.

Dessutom stämmer den nya rubriken inte ens då de 280 flickorna blev gripna för misshandel, vilket oftast inte är ett grovt våldsbrott.

PM-växling:

Ja, det var en märklig rubrikändring. Den borde justeras tillbaka.

Grejen är ju just Orbáns felaktiga uttalande, inte att det egentligen handlade om 277 fall av misshandel och fyra fall av mord.
Citera
2025-09-21, 14:53
Medlem
Briasccas avatar
Rubriken återställd till utgångsrubriken Orban till attack mot Sverige: ”över 280 minderåriga flickor har gripits för mord"

Felaktigt ändrat av mig.

Mod B.
Citera
2025-09-21, 16:46
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Ja, det hade förtydligat det hela. Nu blev det ju bara mos av hela rubriken.
Citera
2025-09-21, 19:32
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Rubriken återställd till utgångsrubriken Orban till attack mot Sverige: ”över 280 minderåriga flickor har gripits för mord"

Felaktigt ändrat av mig.

Mod B.

BRA gjort, och starkt att erkänna och rätta!
Citera
2025-09-21, 20:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Felaktigt ändrat av mig.

Mod B.

Bra beslut
Citera
2025-09-21, 21:45
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Bra beslut

Självklart ska jag rätta när jag gör fel. Det är av stort värde för Flashback som ett yttrandefrihetsforum att ni som läsare/inläggsskrivare också är observanta och larmar när ni ser en moderator som jag som uppenbart gör fel.

Så hatten av för att ni också håller koll på forumets vederhäftighet. Det gagnar oss alla idag och i framtiden.

Mod. B.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in