2025-09-21, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Om man vill få sin post som vanligt finns det nog skäl att ifrågasätta behovet av skyddad identitet.

Så länge hotbilden inte utgår från någon som jobbar på en myndighet eller på annat sätt har tillgång till dina personuppgifter kan det väl kvitta. Har du inte personnumret blir det svårt att fiska fram info på annat håll.
Citera
2025-09-21, 10:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Eftersom det mesta sköts elektroniskt numera kan det inte vara så illa. Dessutom kan man väl ändå begära att få post som vanligt? Jag tänker mig att det inte borde vara någon större skillnad mot för hur det var innan internet. Så länge du inte berättar för folk var du bor och inte delar för mycket personlig info på nätet borde det väl vara rätt lugnt?
Ett problem med post är att någon kan skicka med en spårningspryl i ett brev. SR hade ett reportage om det för något år sedan, bakgrunden var ungefär skyddad identitet för att undvika våldsamt ex.. Posten gick till Skatteverket (tror jag) som sedan skickade vidare till mottagaren. Nu har finns det tydligen rutiner för att upptäcka spårningsutrustning.
Citera
2025-09-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Så länge hotbilden inte utgår från någon som jobbar på en myndighet eller på annat sätt har tillgång till dina personuppgifter kan det väl kvitta. Har du inte personnumret blir det svårt att fiska fram info på annat håll.
Jag har mest erfarenhet av personer som har skyddad identitet pga tidigare våldsam partner och du skulle nog bli förvånad om du visste hur uppsökande dessa är och vilken uppfinningsrikedom de besitter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in