2025-09-20, 11:36
Avslutad
Jag har funderat på hur livet fungerar för personer med skyddad identitet i Sverige. Hur gör man med vardagliga saker som att söka lägenhet, jobb eller skola? Kan man teckna abonnemang, köpa saker online eller få lån? Jag tänker att det måste vara svårt att handla på nätet om ens personuppgifter är skyddade.

Hur funkar det med post, bank, och att vara folkbokförd? Måste man bo på en annan adress än den man är skriven på?

Och vad krävs egentligen för att få skyddad identitet? Är det polisen som föreslår det, eller måste man själv ansöka? Finns det olika nivåer av skydd?
Om någon här har erfarenhet av att leva med skyddade personuppgifter – hur har det påverkat din vardag?
Citera
2025-09-20, 11:47
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Och vad krävs egentligen för att få skyddad identitet? Är det polisen som föreslår det, eller måste man själv ansöka? Finns det olika nivåer av skydd?

Först och främst måste du ha bevis för att du lever under ett hot eller riskerar att utsättas för nåt allvarligare brott. Ansökan om skyddad identitet görs hos Polisen eller Skatteverket. Hur det fungerar med att skaffa bostad eller låna pengar på banken vet jag inte.
Citera
2025-09-20, 12:34
Avslutad
Folk med sånt brukar gnälla på allt krångel, problemet är väl ofta att namn och personnummer skyddas, trots att det mest handlar om att man kanske inte vill att vem som helst ska kunna ta reda på var man bor.
Citera
2025-09-20, 12:40
Medlem
Knöligt för det mesta.

Post går via en särskild avdelning på Skatteverket istället för direkt till personens adress, vilket leder till att kallelser och fakturor ofta når individen för sent, till exempel.
Citera
2025-09-20, 13:06
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag levde med s.k. sekretessmarkering i ca 2 år pga en tidigare granne som inte tålde att jag inte ville vara hans suparkompis längre och hotade mig med dödligt våld om jag övergav honom.

Den mesta post du får skickas via skatteverket för förmedling. Din adress och ditt nr finns inte på de mest kända söksajterna för adresser och nummer, som Eniro, Hitta.se, Upplysning, MrKoll, Birthday.se m.fl, även om det av "misstag" kan dyka upp på vissa ställen.

För att få fortsatt sekretessmarkering måste man efter 2 års tid i så fall göra en ny polisanmälan om man fortfarande känner sig hotad. Finns då ingen tydlig hotbild blir du av med sekretessmarkeringen.
Citera
2025-09-20, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Först och främst måste du ha bevis för att du lever under ett hot eller riskerar att utsättas för nåt allvarligare brott. Ansökan om skyddad identitet görs hos Polisen eller Skatteverket. Hur det fungerar med att skaffa bostad eller låna pengar på banken vet jag inte.
Okej, om man polisanmäler en hot som har gått för långt så kan man ha polisanmälan som bevis?
Citera
2025-09-20, 19:53
Medlem
Det krävs väldigt mycket för att få det, men jag vet en mamma som fick det med sina barn och skulle bo i skyddat boende för pappan fick en riktig flipp, dom fick inte ta hem vänner dit eller liknande, om dom skulle ha Snapchat med deras tidigare vänner var dem tvungna att dubbelkolla så inte platsaviseringar va igång och fick inte acceptera nya förfrågningar med mera. Vet att dom fick inte göra mer än det som va gå till jobb, skola, handla typ, plus att de aldrig fick ta emot besök från vänner med mera. Så begränsat blir det verkligen, men kan nog va mer begränsat än det jag hört i många fall.
Citera
2025-09-20, 20:11
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Okej, om man polisanmäler en hot som har gått för långt så kan man ha polisanmälan som bevis?

Jag tror det måste utredas först, sen utgår de väl från vad som har kommit fram där.
Citera
2025-09-21, 01:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Jag tror det måste utredas först, sen utgår de väl från vad som har kommit fram där.
Okej
Citera
2025-09-21, 10:08
Medlem
Det krävs inte speciellt mycket för att få det, eftersom det ofta är bråttom så blir det ofta ett interimistiskt beslut det hinns inte utredas

Problemen är många som de flesta påpekar krediter, abbonemang, försäkringar blir pissdyra.etc.
Citera
2025-09-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Knöligt för det mesta.

Post går via en särskild avdelning på Skatteverket istället för direkt till personens adress, vilket leder till att kallelser och fakturor ofta når individen för sent, till exempel.

Eftersom det mesta sköts elektroniskt numera kan det inte vara så illa. Dessutom kan man väl ändå begära att få post som vanligt? Jag tänker mig att det inte borde vara någon större skillnad mot för hur det var innan internet. Så länge du inte berättar för folk var du bor och inte delar för mycket personlig info på nätet borde det väl vara rätt lugnt?
Citera
2025-09-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Eftersom det mesta sköts elektroniskt numera kan det inte vara så illa. Dessutom kan man väl ändå begära att få post som vanligt? Jag tänker mig att det inte borde vara någon större skillnad mot för hur det var innan internet. Så länge du inte berättar för folk var du bor och inte delar för mycket personlig info på nätet borde det väl vara rätt lugnt?
Om man vill få sin post som vanligt finns det nog skäl att ifrågasätta behovet av skyddad identitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in