2025-09-19, 15:40
Medlem
BlurryFace69s avatar
Jag har alltid haft iPhone men av nån anledning alltid haft Windows datorer, vet ej varför egentligen.
Nu känner jag att min senaste ger sig, haft en smidig asus 14 tum men det är dags att skaffa en ny.

Funderar på o skaffa en iPad med tangentbord till eller en Mac dator.

Är väldigt bekväm med Windows men även med min iPhone.

Vad är det bästa o smidigaste att köpa, iPad eller en Mac dator.
Tycker de är rätt dyra i inköp men när jag kollat på en hp eller acer med det jag vill ha så hamnar jag runt 8000kr oxå.,

Vill ha Office program o anti wirus program, kunna ta med den o enkelt sitta i soffan o använda den.
iPad o Mac behöver man väl inget anti virus program till?

Köpråd önskas…

Tack tack 🤩
Citera
2025-09-19, 15:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag tycker du missar lite varför du behöver köpa en Mac. Om ekonomi inte är en fråga är det ju bara att testa. Jag tror dock inte den är så revolutionerande att det är värt priset.

Vad du ska göra med datorn är väl relevant…
Citera
2025-09-19, 17:16
Medlem
Kalaskula544s avatar
Mac's har inbyggt virusskydd ''XProtect and Gatekeeper'' Men dom kan ändå få virus.

Även om Apples marknadsdel är såpass liten att virusskaparna ignorerar plattformen så bör man ändå inte tanka ner porr eller limewire från dåliga sidor.

Dom är inte odödliga mot virus.

Allt beror på vad du ska göra på datorn? Spela, behåll Windowsdatorn.

Facebook och leka DJ? Mac, visst detta kan man också göra superb på en Windowsdator.

Är du van vid Windows, varför orka lära dig ett nytt OS? Man skaffar sig inte huvudvärk om man kan undvika det.
Citera
2025-09-19, 17:45
Medlem
BlurryFace69s avatar
Har alltid haft iPhone men Windows dator men nu går det inte att uppdatera den jag har mer till 11 annars är jag ju van vid alla program i Windows.
Jag spelar inte, porrsurfar el gör nått annat konstigt utan surfar, använder Word, Mail foto mm…

Är det bättre att fortsätta med en ny Windows dator då o fixa Office paket o virus program? Vill ha en som är enkel att ta med alltså ej så så stor..

Vad ska jag tänka på när jag köper den?

Tipsa gärna !!! Tack i förväg ! 🤗
Citera
2025-09-19, 20:24
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Har alltid haft iPhone men Windows dator men nu går det inte att uppdatera den jag har mer till 11 annars är jag ju van vid alla program i Windows.
Jag spelar inte, porrsurfar el gör nått annat konstigt utan surfar, använder Word, Mail foto mm…

Är det bättre att fortsätta med en ny Windows dator då o fixa Office paket o virus program? Vill ha en som är enkel att ta med alltså ej så så stor..

Med ditt usecase så spelar det ingen som helst roll om du har en iPad Pro, en iMac eller Windows PC.
Du behöver inget virusskydd på en Windows PC heller, det inbyggda virusskyddet har varit mer än duglig ända sin Windows 7-tiden. Och om man bara surfar, använder Word och inte laddar ner saker från okända källor så behöver man egentligen inget virusskydd heller.

Visst, köper man en Apple-dator så följer ju deras Office-paket med, men för den extra "Apple-skatten" man betalar har man lätt råd att betala för MS Office.

Om du känner att du verkligen vill ha en Mac av något slag ska du givetvis köpa det, har du grundläggande datorkunskaper så är det inga problem att gå från det ena till det andra. Men om du inte verkligen vill ha en Mac av något slag, så är det i stort sett slöseri med pengar. Visst är M-kretsarna fantastiska, och du har en grym batteritid men om du ändå bara gör enklare desktopgrejer så som mail, Office och surf så blir du inte gladare av den prestandan.
Citera
2025-09-19, 20:43
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Jag har alla tre alternativen (Win+ Linux, Mac, IPad) Använder paddan till 80% T ex att skriva detta inlägg. Men en 12,9” padda med Magic KeyBoard och penna är inte billigare än en MacBook Air 13” men många gång smidigare.

Med en iPad Pro kan man göra mycket med idag. En MacBook lite mer men den saknar touch och blir lite mer krånglig på nått sätt.

Om du är van en Windows Pc så skulle jag nog ändå rekommendera dig en MacBook Air. Då kommer du känna dig mer bekant med det du haft. På en padda måste man lära om ditt sätt att tänka många gånger.
Senast redigerad av trickydick 2025-09-19 kl. 21:00.
Citera
2025-09-19, 21:24
Medlem
BlurryFace69s avatar
Kostnaderna på iPad o macen drar iväg ganska mkt o ont om pengar är det enda jag har gott om 😜
En 14 tums Windows dator är ju bra mkt billigare, är det Windows 11 som gäller och intel 14 eller vad är det? Jag är inte jättegammal på de sakerna
Borde väl kunna få nån bra för 8000kr?
Ska man vänta till Black Week kanske?
Citera
2025-09-19, 21:46
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Kostnaderna på iPad o macen drar iväg ganska mkt o ont om pengar är det enda jag har gott om 😜
En 14 tums Windows dator är ju bra mkt billigare, är det Windows 11 som gäller och intel 14 eller vad är det? Jag är inte jättegammal på de sakerna
Borde väl kunna få nån bra för 8000kr?
Ska man vänta till Black Week kanske?
Grejen med datorer, likt alla andra dyrare varor faktiskt, det är att grejerna som håller ungefär samma prisklass är ungefär lika bra. Alla datorer i en viss prisklass kommer ha liknande prestanda och byggkvalitet. För 8000 bör du utan problem få en laptop som du inte hatar. Ett stalltips är, likt andra kapitalvaror, är att köpa förra årets modell. När det gäller processor så för ditt usecase och din prisklass så kommer, återigen, alla duga för dina behov. Vad du kanske ska hålla koll på är att du får en dator som har en x64-processor. Inte för att Snapdragon (och liknande) är i sig dåliga, utan för att det är lite knepigare att hitta mjukvara som går att köra.

Mitt vanliga råd är att man åker till en elektroniklada och så tittar man på ett gäng datorer i sin prisklass och pillar lite på dom, skriver på tangentbordet, flyttar musen och känner på byggkvaliteten och materialet. Sen köper man den man gillar bäst utan att för den sakens skull fundera supermycket på själva innanmätet.
Citera
2025-09-19, 22:20
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Grejen med datorer, likt alla andra dyrare varor faktiskt, det är att grejerna som håller ungefär samma prisklass är ungefär lika bra. Alla datorer i en viss prisklass kommer ha liknande prestanda och byggkvalitet. För 8000 bör du utan problem få en laptop som du inte hatar. Ett stalltips är, likt andra kapitalvaror, är att köpa förra årets modell. När det gäller processor så för ditt usecase och din prisklass så kommer, återigen, alla duga för dina behov. Vad du kanske ska hålla koll på är att du får en dator som har en x64-processor. Inte för att Snapdragon (och liknande) är i sig dåliga, utan för att det är lite knepigare att hitta mjukvara som går att köra.

Mitt vanliga råd är att man åker till en elektroniklada och så tittar man på ett gäng datorer i sin prisklass och pillar lite på dom, skriver på tangentbordet, flyttar musen och känner på byggkvaliteten och materialet. Sen köper man den man gillar bäst utan att för den sakens skull fundera supermycket på själva innanmätet.

Tack 🤩
Citera
2025-09-23, 10:14
Medlem
Citat:
Antivirus finns inbyggt i Windows idag så det är inget du behöver fixa separat.
Citera
2025-10-03, 13:26
Avstängd
funplacess avatar
För dina behov är en Windows-laptop perfekt. Office funkar bäst där, virusskyddet är redan inbyggt och för 8000 kr får du en stabil 14-tummare som gör exakt det du vill. Mac och iPad är snygga men överdrivna för surf, Word och mail. Håll utkik under Black Week så får du ännu mer för pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in