2025-09-21, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Eller böter som din länk säger.

Jag tror inte ens det blir böter i detta fallet.

Klart det inte blir några böter när vederbörande hävdar att han letade mask. Annars vore om han gått med metalldetektorn över ett stenröse. Det är minst 2 års fängelse.
Citera
2025-09-21, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var har jag påstått något om tillstånd gällande sökande av brunnslock med metalldetektor? Jag ställde en fråga baserat på ditt påstående.

Så här skrev du,

Japp så sade jag och det står jag bakom. Ingen söker tillstånd för att söka brunnslock när de är översnöade.
Citera
2025-09-21, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Klart det inte blir några böter när vederbörande hävdar att han letade mask. Annars vore om han gått med metalldetektorn över ett stenröse. Det är minst 2 års fängelse.

Det var du som skrev:

"Snubben gick med metalldetektor. Problemet var bara att han inte sökt tillstånd och skatten han hittade är således ett brott. Sökningar på ställen där fornfynd kan hittas betraktas som grovt och fängelse väntar på mellan 2-4 år."

Varpå jag svarade att det möjligtvis blir böter.

Varför käftar du?
Citera
2025-09-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att förstå att fornfynd från våra förfäder hör hemma på museum, och att de inte tillhör upphittaren, känns rimligare än någonting annat.

Att få 10% av en 1000 år gammal silverskatt får fan räcka. Lär ju motsvara minst en månadslön eller två.
SKATTEN hör till staten, men inte nödvändigtvis dess PENGAVÄRDE. Kan du förstå skillnaden?
Citera
2025-09-21, 14:02
Medlem
Citat:
Japp så sade jag och det står jag bakom. Ingen söker tillstånd för att söka brunnslock när de är översnöade.
Och jag undrar, hur vet du det?
Citera
2025-09-22, 02:44
Medlem
Citat:
Det var du som skrev:

"Snubben gick med metalldetektor. Problemet var bara att han inte sökt tillstånd och skatten han hittade är således ett brott. Sökningar på ställen där fornfynd kan hittas betraktas som grovt och fängelse väntar på mellan 2-4 år."

Varpå jag svarade att det möjligtvis blir böter.

Varför käftar du?

Suck, det blir ALDRIG böter när man går över kända fornlämningar med metalldetektor. Har du svårt att få in det i din skalle? En god vän till mig fick 3 års fängelse när han gick över ett stenröse i närheten av Birka.
Citera
2025-09-22, 10:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Staten borde betala extremt överdrivet generöst för sånt här. Det skulle göra att fler skatter lämnades in.

Typ dubbla värdet av själva metallen eller nåt.
Citera
2025-09-22, 10:56
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och jag undrar, hur vet du det?
Förmodligen har han haft ett arbete i en relaterad bransch.
Alla infrastrukturägare som har brunnar har ett tillstånd, och entreprenören får nyttja det när han arbetar för dessa.

Dessutom kan knappast en vägbana när nergrävd infrastruktur ligger förväntas husera andra fornminnen än det gamla telenätet.
Citera
2025-09-22, 11:01
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Suck, det blir ALDRIG böter när man går över kända fornlämningar med metalldetektor. Har du svårt att få in det i din skalle? En god vän till mig fick 3 års fängelse när han gick över ett stenröse i närheten av Birka.
AI säger annat:

Citat:
Nej, det finns inga kända fall i Sverige där någon dömts till fängelsestraff enbart för att ha gått med en metalldetektor utan att gräva eller skada fornlämningar. Användning av metalldetektor regleras strikt av kulturmiljölagen (2 kap. 18–20 §§), där tillstånd från länsstyrelsen krävs för att använda den på de flesta platser, även på egen mark. Utan tillstånd är det ett brott mot lagen, och straffskalan för normalgraden av fornminnesbrott eller brott mot tillståndskravet är böter eller fängelse i högst sex månader.
Vanliga påföljder
I praktiken döms de flesta till böter, ofta dagsböter, snarare än fängelse. Ett exempel är en 45-årig man i Haninge kommun som 2023 dömdes för att ha använt metalldetektor nära en fornlämning utan tillstånd. Han fick 30 dagsböter (beroende på inkomst, ofta några tusen kronor) och metalldetektorn beslagtogs permanent. Mannen erkände gärningen och beskrev det som ett intresse för arkeologi, men tingsrätten bedömde det som uppsåtligt brott.
Ett annat uppmärksammat fall är friidrottsprofilen Jimmy Nordin, som 2021 åtalsanmäldes av länsstyrelsen för olaglig användning av metalldetektor på privat mark. Han riskerade böter eller fängelse upp till sex månader, men fallet slutade med böter efter en överenskommelse, och det väckte debatt om lagens rimlighet. Nordin kritiserade regelverket som "en fullkomligt sjuk lag" och startade ett upprop via Sveriges Metallsökarförening.

Varför fängelse är ovanligt

Straffskalan är mild: För "normalgraden" är maxstraffet sex månader, men domstolar prioriterar böter för mindre förseelser som bara handlar om att använda detektorn utan skada.
Grova fall krävs: Fängelse blir aktuellt vid upprepad brottslighet, skador på fornlämningar eller plundring av fornfynd (t.ex. föremål äldre än 1850). I sådana fall kan straffet bli upp till två år, eller fyra år vid grovt brott.
Din vän verkar precis som du vara ett riktigt CP-deluxe och hade säkert knarkat eller bärt sig dumt åt samtidigt.
Eller också grävde och sabbade han stenröset.
Citera
2025-09-22, 14:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Vad skulle staten annars göra? Låta upphittaren behålla skatten?

Det är naturligtvis bara en formalitet att beslutet ska fattas.

Tur att skatten hittades av en person som rapporterade det, istället för av ett tjuvaktigt kräk med avsikt att lägga beslag på vårt historiska kulturarv.

Känns som att det är något som inte stämmer här. Hur kan 20,000 mynt bara väga 6 kg?

Det blir bara 0,3 gram per mynt. Då är inte ens ringarna och pärlorna inräknade, så mynten väger ännu mindre än det.

Jag vet att medeltida mynt kan vara lövtunna, men det låter ändå som extremt låg vikt för 20,000 mynt.

1,1 gram cirka för penningar-mynt i Svealand. Eventuellt bara hälften i Götaland.
Citera
2025-09-22, 15:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Drog du den siffran ur röven ?

Köper man silver rent fysiskt för att använda till silversmide så kostar det 18-19 kr/g beroende på om det är tråd, lod, plåt.
Citera
2025-09-22, 16:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
1,1 gram cirka för penningar-mynt i Svealand. Eventuellt bara hälften i Götaland.

Det är den metallvikt de skall ha om man myntar 192, 288 eller 384 penningar på marken, men de verkliga mynten väger i princip bara en fjärdedel av det. Så där var det alltid, att så fort det faktiskt fanns riktiga mynt, så behövde de inte längre väga så mycket som de i teorin skulle göra. Förmodligen har vikten på dem minskats snabbt efter att man började prägla en viss typ, och alla äldre stora mynt försvann ur cirkulationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in