• 1
  • 2
2025-09-18, 17:23
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...itt-i-goteborg

Citat:
Hampus Magnusson (M) hävdar i ett klipp att ett miljonprogram ska byggas på Sankt Sigfrids plan

”Herre gud, förstöra Örgryte på det sättet”, skanderar politkern Hampus Magnusson i ett klipp på sociala medier som i skrivande stund setts nästan 200 000 gånger. Vad han syftar till är stadsbyggnadsförvaltningen i Göteborgs förslag om nybyggnation vid Sankt Sigfrids plan. Förslaget innebär mellan cirka 50-100 bostäder på platsen.

Vad tror ni? Blir det av? Vad tycker ni om förslaget?
Citera
2025-09-18, 17:28
Medlem
Hellesylts avatar
Götebörg är förstört sen länge. Ändå tycker jag inte om förslaget. Det går från dåligt till värre. People need open spaces.
Citera
2025-09-18, 17:39
Medlem
Om Göteborg nu får en så fin pendeltågstunnel igenom centrala delarna behövs ju ingen förfulande förtätning. Förtätning leder bara till segregation i framtiden.
Citera
2025-09-18, 17:48
Avstängd
triptykens avatar
Jättebra.

Alltså vad han är sur över är att dom ska bygga lägenhetshus vid St Sigfridsplan. Att han kallar det miljonprogram är som att surpla champagne och kalla vitvin "thinnergas"

För dom som bor i GBG vet man ju hur St Sigfrids ser ut... det är inte direkt Djursholms slott som får ett hus brevid sig. Och att anta att ett "miljonprogram" ska klämmas in är ju skrattretande självklart för alla normala vuxna.
Citera
2025-09-18, 17:48
Medlem
Haha, helt rätt! Örgryte behöver berikas med lite finkultur! Alltför länge har man varit utan denna gåva som vi som Angeredsbor fick växa upp i.
Citera
2025-09-18, 17:51
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha, helt rätt! Örgryte behöver berikas med lite finkultur! Alltför länge har man varit utan denna gåva som vi som Angeredsbor fick växa upp i.

Är du så naiv?

Tror du att det kommer vara ett miljonprogram? Med svindyra lägenheter i ett svindyrt område?

Seriöst? Jag hoppas genuint att du försöka spetsa till det litet och inte är så otroligt oskyldig, blåögd och svag att du tror att dom kommer bygga ett Hjällbo torg på St Sigfrids? Hur tänker du ens att det skulle funka? nej tebax med dig nu, kamma dig och gör nåt bättre
Citera
2025-09-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är du så naiv?

Tror du att det kommer vara ett miljonprogram? Med svindyra lägenheter i ett svindyrt område?

Seriöst? Jag hoppas genuint att du försöka spetsa till det litet och inte är så otroligt oskyldig, blåögd och svag att du tror att dom kommer bygga ett Hjällbo torg på St Sigfrids? Hur tänker du ens att det skulle funka? nej tebax med dig nu, kamma dig och gör nåt bättre
Haha, glöm inte låsa in elcykeln på kvällarna
Citera
2025-09-18, 18:34
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det spelar ingen roll. 5000 (ungefär) svenska skattebetalare flyttar ut från Göteborg varje år. Men invånarantalet minskar ju inte.

Nej, för in flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare såvida inte de också flyttar ut till kranskommun) samt invandrare som varken kan eller vill bidra till stadens välstånd.

Denna white-flight har pågått i över 30 år. Syns tydligast på bl.a. kungsbackas expansion.

Gbg tappar skatteintäkter, måste dra ner på kommunal service, vilket resulterar i att fler flytta. dvs dödspiral.

Visst kunde platsen snyggas till. Gjorde inte galenskaparna nån sångparodi om platsen?

Men bo där skulle jag inte vilja.
Citera
2025-09-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Enig med dig, det enda som bör få bygglov är hyresrätter i Örgryte.
Det skall inte vara bostadsrätter eller ägarlägenheter utan bara hyresrätter.

Det finns massa plats, de har Fredrik Ruinfeldt sagt när han flugit över Sverige.
Jag ser att det finns plats för hyresrätter i Örgryte bara jag åker bil :-)
Citera
2025-09-18, 19:38
Medlem
Anybodykillers avatar
Höga hyror just nu så det är väl bara välkommet att det byggs mer. Jag är dock skeptisk till miljonprogram tanken för jag har bott i sådana områden om vartannat. De fungerar att bo i men sen så är det inte så mycket mer med det.

Då tror jag mer på 2-3 våningshus utan att för den delen bli ett hela kvarter eller områden av uppradade skokartonger.
Citera
2025-09-19, 15:19
Medlem
Adelsdams avatar
Varför ska man alltid bygga bort grönområden inne i stan istället för att bygga nya stadsdelar utåt så att staden växer?
Citera
2025-09-19, 18:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Syftar miljonprogram på att lägenheterna kommer kosta miljoner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in