• 1
  • 2
2025-09-17, 20:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Det står så i länken nedan. Är det korrekt?

https://giftinformation.se/svampregi...pslatskivling/
Citera
2025-09-17, 20:51
Medlem
davetheslaves avatar
Det är magiska svampar, inte farligt men mosar man i sig tillräckligt får man en liten tripp :-)
Citera
2025-09-17, 20:52
Medlem
bortmedhelaskitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det står så i länken nedan. Är det korrekt?

https://giftinformation.se/svampregi...pslatskivling/

Stämmer bra. Däremot ej livshotande.
Citera
2025-09-17, 21:36
Medlem
Graavargs avatar
Den (och flera av dess nära släktingar) växer ju rätt rikligt i vissa hagar och också på en del golfbanor.

Så den måste ju förklaras "giftig", annars får diverse hästägare och golfdårar spader (när det kryper omkring "svampplockare" överallt).

https://artfakta.se/taxa/1013653/information
Senast redigerad av Graavarg 2025-09-17 kl. 21:38.
Citera
2025-09-17, 21:40
Medlem
Fantens avatar
Att psilocin och psilocybin är gift, det märker man ju när man käkar toppisar eller cubbar. Det 1) smakar illa som fan och 2) innan det börjar färga på ordentligt så mår man klart illa. Men det är ju gifter som är givande. Sen så får vi inte glömma vad Nietzche sa om gift; ett en gnutta gift då och då, det ger angenäma drömmar.
Citera
2025-09-17, 21:44
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Det är magiska svampar, inte farligt men mosar man i sig tillräckligt får man en liten tripp :-)

Mosar du i dig tillräckligt så upplever du en så kallad egodöd. En total upplösning av jaget där du blir ett med världsalltet. En intensiv och stundom skrämmande upplevelse - men ack så fantastiskt. Ren och skär eufori.

Kan rekommendera de flesta att prova på det - men kanske i lägre doser än så till att börja med. Om man inte lider av schizofreni eller så...
Citera
2025-09-18, 01:19
Medlem
Hagis124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Mosar du i dig tillräckligt så upplever du en så kallad egodöd. En total upplösning av jaget där du blir ett med världsalltet. En intensiv och stundom skrämmande upplevelse - men ack så fantastiskt. Ren och skär eufori.

Kan rekommendera de flesta att prova på det - men kanske i lägre doser än så till att börja med. Om man inte lider av schizofreni eller så...

Egodöd är som att vara påfjuttad framför spegeln och stå sjunga och dansa bugg samtidigt. Det tar aldrig slut….
Inte så trevlig känsla.
Citera
2025-09-18, 01:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagis124
Egodöd är som att vara påfjuttad framför spegeln och stå sjunga och dansa bugg samtidigt. Det tar aldrig slut….
Inte så trevlig känsla.
What? Jag upplever det som att jag fysiskt och psykiskt blir till en liten pöl som sedan blandas upp med resten av universum. Lite som Changelings i Deep Space Nine när dom är i "the Great Link". Fast med hela universum. Varje gång.
Citera
2025-09-18, 01:50
Medlem
Hagis124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
What? Jag upplever det som att jag fysiskt och psykiskt blir till en liten pöl som sedan blandas upp med resten av universum. Lite som Changelings i Deep Space Nine när dom är i "the Great Link". Fast med hela universum. Varje gång.

Ja ville skära halsen av mig och la morakniven redo på spegeldörr-kanten.
Haha… Äta för mycket kan bli rätt så jobbigt för vissa.
Citera
2025-09-18, 01:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagis124
Ja ville skära halsen av mig och la morakniven redo på spegeldörr-kanten.
Haha… Äta för mycket kan bli rätt så jobbigt för vissa.
Det handlar nog mer om hur överens man är med sina demoner. Jag har liksom aldrig ens varit i närheten av att ens trippa snett och jag har ändå tagit heroiska doser av vissa psykedelier.
Traditionell "trippvisdom" ger oss vid handen att du har issues du behöver ta hand om.
Citera
2025-09-18, 10:33
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

eller hur .. Jag vart en svart dot som delades 50% varje sekund och sedan började rotera och sen bara ingenting .. Sjukaste jag vart med om någonsin .

Jag var helt upplöst i ingentinget.
Citera
2025-09-18, 19:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
eller hur .. Jag vart en svart dot som delades 50% varje sekund och sedan började rotera och sen bara ingenting .. Sjukaste jag vart med om någonsin .

Jag var helt upplöst i ingentinget.
Det som jag tyckt har varit coolast, det är att ena sekunden är jag stjärnstoft som flyter runt i rymden, för att i nästa sekund vara ett bälte i grannens Volvo, för att i nästa sekund vara citronen i en GT på en bar jag aldrig har varit på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in