• 1
  • 2
2025-09-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Är du helt j*vla genmanipulerad?

En tio veckors valp är som ett spädbarn. Det du beskriver att du gör är att klassa som djurplågeri. Både olagligt och något som fullständigt diskvalificerar dig från att ha med djur att göra. Att du redan efter maximalt två veckor är inne på att du blir tokig på en valp som kommer vara valp i runt ett år till visar ytterligare på hur olämplig du är.

Lämna hunden till någon som förstår att det är en hundvalp och inte en mekaniskt konstruerad leksak...

Avled och fokusera på annat i stället för att plåga valpen.

Herre mitt spjut vilka idioter det finns. Jag förutspår att valpen ligger ute på Blocket på grund av "ändrade levnadsförhållanden" eller annat nonsens inom kort.
Du är en idiot. I morse tog jag ut lilla fliken som sitter på locket på en dricka burk ur munnen på vovven. Den låg i gräset helt osynlig för det mänskliga ögat. Vad hade hänt om han svalde den. Avlutar som jag började. Du är en idiot.
Till er andra. Tack för all hjälp.
Citera
2025-09-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Haha. Inte ge upp
Vi krigar på. Hur kan en vovve vara så besatt av att tugga o svälja saker?
🤟🏻
Citera
2025-09-18, 13:28
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Vi krigar på. Hur kan en vovve vara så besatt av att tugga o svälja saker?
🤟🏻

Bra fråga men jag har inget svar. Men vad gäller en envis hund av stark ras eller raser så är det bara en sak som gäller. De ska inte vara flockledare och få göra som de vill. Man får aldrig ge upp för då är det kört. Det börjar med att käka grus. Sen är det något annat. Senast vid två års ålder så brukar det ge sig vad gäller hundar med "mycket huvud".
Senast redigerad av AwakeAsFuck 2025-09-18 kl. 14:03.
Citera
2025-09-18, 14:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Du är en idiot. I morse tog jag ut lilla fliken som sitter på locket på en dricka burk ur munnen på vovven. Den låg i gräset helt osynlig för det mänskliga ögat. Vad hade hänt om han svalde den. Avlutar som jag började. Du är en idiot.
Till er andra. Tack för all hjälp.

Om jag är en idiot eller ej är helt irrelevant i sammanhanget...

Du har uppenbarligen inte vad som krävs innanför pannben för att ha en hund. Självklart försöker valpar äta, tugga och på liknande andra sätt undersöka sin omgivning; det är så de fungerar i det orala stadiet.

Men det är ju därför du som har hand om valpen måste vara på tårna och håll koll.

Jag har en unghund nu som gjorde precis likadant. Men nu när hon är något äldre är det inte lika extremt. Det är inte lätt att ha valp alla gånger, men att hänge sig åt lättja och använda munkorg eller annat som är ämnat för problem hundar eller andra hundar med faktiskt behov av dylik utrustning är helt hål i huvudet.

Det är ungefär som att silvertejpa igen baken på ett spädbarn för att det är enklare än potträning.

Var sak har sin tid och nu när du har skaffat valp har du själv valt att ta ansvar för att hunden lär sig att göra rätt. Tar du inte tag i det ni utan bara förhindrar det mekaniskt (Med munkorg.) riskerar att drivet efter att få käka grus när/om tillfället någonsin under hundens liv skulle uppstå. Du blir inte av med grundorsaken till problematiken utan förhindrar bara det för stunden.

Avled och uppmuntra till annat beteende om du vill ha en trevlig och fungerande hund i framtiden.

Som det är nu framstår du mest som fullständigt olämplig att ha hund.
Citera
2025-09-18, 23:31
Medlem
Valpar kan vara överjävliga på att sätta i sig saker så man får ha stenkoll på dem. Har själv en valp som fått operera ut grus från magsäck och tarm. Det är bara till att ha koll och hela tiden ligga steget före valpen. Betéendet brukar försvinna.

Munkorg kan vara en bra idé om betéendet är extremt, men att bestraffa valpen kommer inte ge önskad effekt. Snarare bara skapa en otryggare relation till dig som ägare. Hittar du inte verktyg själv, ta hjälp av en duktig instruktör/etolog/hundpsykolog.
Citera
2025-09-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Bäst är väl om någon drar på dig en munkorg som straff för ditt hjärndöda inspel...

TS: Avled uppmärksamheten från gruset och se till att utesluta förutsättningarna.

Finns det något annat som lockar mer kommer valpen hellre fokusera på det och om den inte har tillgång till gruset kommer den inte kunna peta i sig grus.

Min yngsta hund är ett drygt halvår och höll på med en massa liknande i samma ålder. Jag gjorde samma sak som med alla andra hundar jag haft. Jag tog bort förutsättningarna för valpen att göra fel och i stället få något att göra rätt med.

Det går vanligtvis över. Det gäller bara att hålla i och härda ut.
Svart eller vitt?
Det finns många färger där i mellan.
Visst, munkorg eller andra mänskliga leksaker som straff är idiotiskt.
Nu har jag själv valt en lätt ras att jobba med men även dessa kan spåra ur. I mitt fall käkade min nuvarande hund träpinnar. Inget ovanligt för rasen. Problemet var att denna individ inte tuggade ordentlig utan dessa pinnar med vassa kanter gick hela vägen igenom med risk för invärtes skador.
Självklart slutade han att tugga på den specifika pinnen när jag tog ifrån honom den men en hund fattar inte att ett nej gäller alla pinnar utan han tog bara en ny.
Med det hade jag två val.
1. Träna honom på varenda jävla pinne som finns.
2. Munkorg så man kunde träna allt annat som en hund behöver.

I dag är han lite över två år och de få pinnar han i dag tuggar på tuggas så pass att de kan processas.
Munkorg och andra hjälpmedel är inte att förakta om man använder dem på ett sunt sätt med ett mål.
Citera
2025-09-19, 12:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Svart eller vitt?
Det finns många färger där i mellan.
Visst, munkorg eller andra mänskliga leksaker som straff är idiotiskt.
Nu har jag själv valt en lätt ras att jobba med men även dessa kan spåra ur. I mitt fall käkade min nuvarande hund träpinnar. Inget ovanligt för rasen. Problemet var att denna individ inte tuggade ordentlig utan dessa pinnar med vassa kanter gick hela vägen igenom med risk för invärtes skador.
Självklart slutade han att tugga på den specifika pinnen när jag tog ifrån honom den men en hund fattar inte att ett nej gäller alla pinnar utan han tog bara en ny.
Med det hade jag två val.
1. Träna honom på varenda jävla pinne som finns.
2. Munkorg så man kunde träna allt annat som en hund behöver.

I dag är han lite över två år och de få pinnar han i dag tuggar på tuggas så pass att de kan processas.
Munkorg och andra hjälpmedel är inte att förakta om man använder dem på ett sunt sätt med ett mål.

Självklart kan det hjälpa för stunden. Dock uppfattar jag det som om TS ser det som en "quick fix" för att slippa ta tag i och åtgärda problemet och inte ett tillfälligt hjälpmedel.

Valpen är bara tio veckor och TS verkar vara helt inne på att ge upp och kasta in handduken.
Citera
2025-09-20, 11:17
Medlem
Valpar äter och tuggar på att möjligt.

Min hund gillade att äta körsbärskärnor vilka innehåller cyanid så jag fick hålla koll, han åt även människobajs från en unge, bajs från andra hundar osv osv. Det gick över ganska snabbt. När han blev "vuxen" tog han långa omvägar när det låg bajs någonstans han hade väl lärt sig att han fick bättre mat hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in