Citat:
Ursprungligen postat av
Tilikum
Du är en idiot. I morse tog jag ut lilla fliken som sitter på locket på en dricka burk ur munnen på vovven. Den låg i gräset helt osynlig för det mänskliga ögat. Vad hade hänt om han svalde den. Avlutar som jag började. Du är en idiot.
Till er andra. Tack för all hjälp.
Om jag är en idiot eller ej är helt irrelevant i sammanhanget...
Du har uppenbarligen inte vad som krävs innanför pannben för att ha en hund. Självklart försöker valpar äta, tugga och på liknande andra sätt undersöka sin omgivning; det är så de fungerar i det
orala stadiet.
Men det är ju därför du som har hand om valpen måste vara på tårna och håll koll.
Jag har en unghund nu som gjorde precis likadant. Men nu när hon är något äldre är det inte lika extremt. Det är inte lätt att ha valp alla gånger, men att hänge sig åt lättja och använda munkorg eller annat som är ämnat för problem hundar eller andra hundar med faktiskt behov av dylik utrustning är helt hål i huvudet.
Det är ungefär som att silvertejpa igen baken på ett spädbarn för att det är enklare än potträning.
Var sak har sin tid och nu när du har skaffat valp har du själv valt att ta ansvar för att hunden lär sig att göra rätt. Tar du inte tag i det ni utan bara förhindrar det mekaniskt (Med munkorg.) riskerar att drivet efter att få käka grus när/om tillfället någonsin under hundens liv skulle uppstå. Du blir inte av med grundorsaken till problematiken utan förhindrar bara det för stunden.
Avled och uppmuntra till annat beteende om du vill ha en trevlig och fungerande hund i framtiden.
Som det är nu framstår du mest som fullständigt olämplig att ha hund.