Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-20, 17:28
Medlem
Spanien
Citera
2025-09-20, 18:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Om en inte varit utanför Sverige och skulle försöka resa någonstans.

Om man vill kolla på sevärdigheter. Eller vill ligga på en strand för det mesta? Eller campa ute i naturen? Ställen där turister inte ses som skit? Billigt ställe att handla kläder och souvenirer? Vinter aktiviteter...?
Du har ju fått lite olika råd i tråden. Men är du osäker på dig själv? På hur du ska ta dig till och från flygplatsen? I så fall kan in charter och ev en all- inklusive vara något. Ofta tar ju hotellen emot besökare från både Storbritannien, Norden, Tyskland, Polen m fl så du kommer kanske ändå träffa andra där.

Jag gillar annars att resa på Östeuropa, men om man är osäker och känner att man måste till ett ställe där de är vana vid engelska så kanske det inte är det första alternativet, förutom om du reser på Kroatien med charter.

Sen är ju grejen med vissa chartermål att om man rör sig utanför hotellområdet så kan det finnas diverse påstridiga försäljare. Värre i vissa länder än andra. Men om du ska resa för första gången:

- Håll dig inom Europa. (vettig flygtid)
- Hoppa Turkiet, skitland med skitfolk och aggressiva försäljare och restauranginkastare som gärna lurar av dig allt du äger. Så är du osäker förstagångsresenär så ska du ducka detta skitland. Även Sunny Beach i Bulgarien kan vara bra att avstå (om nu någon från Norden ens åker dit).
- All Inklusive kan vara något om man vill resa säkert (men kanske lite tråkigt)
- Även Rolfs Flyg och Buss kan vara något att kika på. Då vallas man i princip runt, och det är lätt att träffa reskompisar, beroende på resmål.
Citera
2025-09-22, 15:26
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Om en inte varit utanför Sverige och skulle försöka resa någonstans.

Om man vill kolla på sevärdigheter. Eller vill ligga på en strand för det mesta? Eller campa ute i naturen? Ställen där turister inte ses som skit? Billigt ställe att handla kläder och souvenirer? Vinter aktiviteter...?

Börja med att bestämma dig för vad du vill. Vill du vara på en strand? Vill du vara i en storstad? Vad är det du vill uppnå?

Resebyråer brukar sälja paketresor så att det enda du behöver tänka på är att ta med passet.
Men samtidigt är det bra jävla mycket dyrare jämfört med om du bokar själv och du får egentligen inget extra av den där resebyrån.

Läs på om destinationen. Det är A & O.
Jag brukar kolla priser på boende (bara kolla). Boka flyg, boka boende och sedan kolla upp lite kollektivtrafik för att ta mig från flygplatsen eller ta mig runt där. Kanske ladda ner nödvändig app med deras lokala kollektivtrafik.

Har du aldrig varit utanför Sverige, så börja med länder som Polen, Tyskland, Tjeckien, där det är ordning och reda, allt funkar, ibland mycket bättre än i Sverige.

Börja inte med länder som Grekland eller södra Italien då det kan bli en utmaning och för mycket kulturkrock.
Citera
2025-09-22, 15:34
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Börja med att bestämma dig för vad du vill. Vill du vara på en strand? Vill du vara i en storstad? Vad är det du vill uppnå?

Resebyråer brukar sälja paketresor så att det enda du behöver tänka på är att ta med passet.
Men samtidigt är det bra jävla mycket dyrare jämfört med om du bokar själv och du får egentligen inget extra av den där resebyrån.

Läs på om destinationen. Det är A & O.
Jag brukar kolla priser på boende (bara kolla). Boka flyg, boka boende och sedan kolla upp lite kollektivtrafik för att ta mig från flygplatsen eller ta mig runt där. Kanske ladda ner nödvändig app med deras lokala kollektivtrafik.

Har du aldrig varit utanför Sverige, så börja med länder som Polen, Tyskland, Tjeckien, där det är ordning och reda, allt funkar, ibland mycket bättre än i Sverige.

Börja inte med länder som Grekland eller södra Italien då det kan bli en utmaning och för mycket kulturkrock.

Jag har ingen aning, har inte rest så vet inte vad jag skulle vilja göra. Att ligga på en strand eller gå på museum är båda ''meh'' för mig. Svårt att förklara...
Citera
2025-09-22, 15:37
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Jag har ingen aning, har inte rest så vet inte vad jag skulle vilja göra. Att ligga på en strand eller gå på museum är båda ''meh'' för mig. Svårt att förklara...

Lite svårt att ge dig några tips om du inte själv vet vad du vill få ut av din resa.
Jag frågar så här i stället: Vad brukar du ägna dig åt hemma på fritiden?
Citera
2025-09-22, 15:39
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Lite svårt att ge dig några tips om du inte själv vet vad du vill få ut av din resa.
Jag frågar så här i stället: Vad brukar du ägna dig åt hemma på fritiden?

Läsa, se på film, titta runt på internet. Djur och fotboll är kul.
Citera
2025-09-22, 15:40
Medlem
Staffearas avatar
Åk och backpacka i Pakistan gjorde detta själv då jag var yngre rekomenderas varmt. Flyg ner till Karachi med mellanalandning i Astana/ Istanbul så blir det bra Om du vill ha något mer nudgetvänligt så kan jag rekomendera rumänien kicka lite där du jättefin och biliug stad i Bukarest men även vandring i drakulas berg. Mycket revligt rekomenderar en utflykt till Targoviste eller brasov eller vaslu i/ craiova
Citera
2025-09-22, 16:14
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Läsa, se på film, titta runt på internet. Djur och fotboll är kul.

Los Angeles är ju stället för dig tillsammans med Pedersens Automotive bilmuseum där många av bilarna du har sett på vita duken står där IR.
Även London har en del att bjuda på i filmväg. Du kan också kolla igenom Pusher triologin och hitta alla dessa inspelningsplatser i Köpenhamn.
Fotboll: England och Spanien är stora fotbollsländer. Köp biljetter till en match utomlands.
Citera
2025-09-22, 19:53
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:

Men något vill du ju göra eller se? Annars finns det ingen större anledning att resa

Mat, vin, sprit, historia inklusive WW2, flygplan, arkitektur, konst, natur, språk, kultur, tåg och tågstationer. Börja där och sedan forska vidare. Till exempel

Om du är intresserad av vin och vintillverkning. Spanien, Italien, Frankrike, Tyskland, Ungern är några tänkbara länder. Vilken sorts vin är du intresserad av? Därefter kan man zooma in mer på tänkbara destinationer.

Oavsett område kan man följa denna metodik. Som exempel är jag sjukt flygintresserad och speciellt flyg från WW2. Jag hittade Imperial War Museum Duxford, strax utanför London. Sedan var det bara att boka flyg hotell.
Citera
2025-09-22, 20:34
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Men något vill du ju göra eller se? Annars finns det ingen större anledning att resa

Mat, vin, sprit, historia inklusive WW2, flygplan, arkitektur, konst, natur, språk, kultur, tåg och tågstationer. Börja där och sedan forska vidare. Till exempel

Om du är intresserad av vin och vintillverkning. Spanien, Italien, Frankrike, Tyskland, Ungern är några tänkbara länder. Vilken sorts vin är du intresserad av? Därefter kan man zooma in mer på tänkbara destinationer.

Oavsett område kan man följa denna metodik. Som exempel är jag sjukt flygintresserad och speciellt flyg från WW2. Jag hittade Imperial War Museum Duxford, strax utanför London. Sedan var det bara att boka flyg hotell.

Har inga större intresse och känner för det mesta att det är som det är, meh typ.

Men skulle vilja testa på när man fortfarande är något ung i stället för att sitta på flashback hela dagarna

Har funderat på att ta en tågresa bara för att komma bort och se andra delar utav Sverige. Såg att det fanns ett tåg som åkte igenom sverige och in i finland. Det kanske vore kul och testa.
Citera
2025-09-23, 00:46
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Congo ska vara fint så här års! Speciellt Katanga området.
Citera
2025-09-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Tyskland helt klart.

Hamburg eller Berlin. Båda är häftiga.

I vilket avseende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera