• 1
  • 2
2025-09-16, 21:47
Medlem
Har eluttag på husfasaden. Antar att det är IP44 då de har kåpor man måste öppna. Har förstått att IP44 inte gäller längre så fort man sätter i stickpropp om de inte har gummiskydd?

Men vad ska dessa användas till? Inte för fasta anslutningar som kameror, lampor osv? Då ska man väl använda fast installation?

Anledningen till att jag frågar är för att jag antog att det skulle funka att koppla eldriven övervakningskamera till denna, men häromdagen då det spöregnade gick säkringen och kameran var helt rökt sen. Hade fungat hur bra som helst fram tills dessa, säkert 4-6 månader.
Citera
2025-09-16, 21:55
Medlem
acid_nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaztro
Har eluttag på husfasaden. Antar att det är IP44 då de har kåpor man måste öppna. Har förstått att IP44 inte gäller längre så fort man sätter i stickpropp om de inte har gummiskydd?

Men vad ska dessa användas till? Inte för fasta anslutningar som kameror, lampor osv? Då ska man väl använda fast installation?

Anledningen till att jag frågar är för att jag antog att det skulle funka att koppla eldriven övervakningskamera till denna, men häromdagen då det spöregnade gick säkringen och kameran var helt rökt sen. Hade fungat hur bra som helst fram tills dessa, säkert 4-6 månader.

har i stort sätt bara installerat IP65 eller högre utomhus så skulle nog rekommendera det.
Citera
2025-09-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acid_nation
har i stort sätt bara installerat IP65 eller högre utomhus så skulle nog rekommendera det.

Ok, det är möjligt att det är IP65, ganska troligt då det är ett modernt hus, men det är inte min poäng. Är de till för permanenta prylar som kameror etc eller bara för tillfälliga saker i fint väder, t ex dammsugare, lövblås?
Citera
2025-09-16, 21:59
Medlem
acid_nations avatar
Citat:
Ok, det är möjligt att det är IP65, ganska troligt då det är ett modernt hus, men det är inte min poäng.

kan vara att somliga har fumlat med gummit då bryts ju klassningen som i ditt fall.
Har du anslutit den utan gummitätning eller vad gjorde du?
Citera
2025-09-16, 22:02
Medlem
acid_nations avatar
[quote=Kaztro|92979629]
Ok, det är möjligt att det är IP65, ganska troligt då det är ett modernt hus, men det är inte min poäng. Är de till för permanenta prylar som kameror etc eller bara för tillfälliga saker i fint väder, t ex dammsugare, lövblås?
[/QUOTE

teoretiskt ska den klara att alltid va igång men skulle väl tippa att det läkt in vatten någonstans. Nog en mer fördelaktig lösning att fast koppla in den. Kolla även andlutningskabeln och om de svartnat i hålen till uttaget så blir de lättare o lokalisera felet. Behöver ju nödvändigtvis inte vara klassningen eller i den änden.
Citera
2025-09-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acid_nation
teoretiskt ska den klara att alltid va igång men skulle väl tippa att det läkt in vatten någonstans. Nog en mer fördelaktig lösning att fast koppla in den. Kolla även andlutningskabeln och om de svartnat i hålen till uttaget så blir de lättare o lokalisera felet. Behöver ju nödvändigtvis inte vara klassningen eller i den änden.

Läser man om IP-klassningen står det ju att den bara gäller när luckan är stängd. Så fort den är öppen med stickkontakt i gäller det inte? Då ska man använda en speciell stickpropp med skydd?

Det är så jäkla svårt att veta om det är jag som använder uttaget fel eller produkten som inte tål vatten (vilket den ska göra eftersom det är en utomhuskamera).
Senast redigerad av Kaztro 2025-09-16 kl. 22:08.
Citera
2025-09-16, 22:06
Medlem
Vad fan kan hända tror ni? IP44 var standard tidigare och jag har aldrig hört att nån dött av det. Har du dessutom jordfelsbrytare kan du chilla.
Citera
2025-09-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Vad fan kan hända tror ni? IP44 var standard tidigare och jag har aldrig hört att nån dött av det. Har du dessutom jordfelsbrytare kan du chilla.

Vad som kan hända är att säkring löses ut och strömmen går. Läs mina inlägg istället för att dra förhastade slutsatser.
Citera
2025-09-16, 22:12
Medlem
Citat:
Vad som kan hända är att säkring löses ut och strömmen går. Läs mina inlägg istället för att dra förhastade slutsatser.

IP44 är fullt tillräckligt för att ha utomhus året runt.
Citera
2025-09-16, 22:17
Medlem
Det här är en lite märklig grej med uttag. Det finns inget uttag för utomhusbruk från en seriös tillverkare som behåller IP klass med ansluten apparat. För att få det säkert måste man gå till en motorvärmarcentral. Det borde inte vara omöjligt att bygga ett vattentätt lock som sluter tätt runt kabeln.

Troligtvis är det inte något som husbyggare efterfrågar, alla använder därför vanliga uttag utomhus och nollställer JFB när den löst ut. Det räcker ofta långt att se till att kabeln hänger nedåt från uttaget så vatten droppar av istället för att rinna in i uttaget.
Citera
2025-09-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
IP44 är fullt tillräckligt för att ha utomhus året runt.

Ja, men inte med stickpropp i? Då gäller inte skyddsklassen längre? Inte fler än jag som fått problem när regn piskat på uttaget när ni haft kamera eller liknande ikopplad?
Citera
2025-09-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det här är en lite märklig grej med uttag. Det finns inget uttag för utomhusbruk från en seriös tillverkare som behåller IP klass med ansluten apparat. För att få det säkert måste man gå till en motorvärmarcentral. Det borde inte vara omöjligt att bygga ett vattentätt lock som sluter tätt runt kabeln.

Troligtvis är det inte något som husbyggare efterfrågar, alla använder därför vanliga uttag utomhus och nollställer JFB när den löst ut. Det räcker ofta långt att se till att kabeln hänger nedåt från uttaget så vatten droppar av istället för att rinna in i uttaget.

Nej precis, IP-klassen verkar bara gälla när luckan är stängd. Bara jag som fått problem med att säkring löst ut? Jag vet som sagt inte om mitt uttag är dåligt, om det är placerat på ett sätt att det utsätts för mycket regn, om den ikopplade produkten är dålig eller om man helt enkelt inte ska ha saker ikopplade där hela tiden och att det medför stor risk att brytare löser ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in