2025-09-16, 21:44
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Om jag säljer en helt ny och förseglad produkt på internet men som visar sig ha ett trasigt eller skadat innehåll, är jag som säljare ansvarig då och borde jag betala tillbaka eller hur fungerar det? Det är ju omöjligt att veta om man inte öppnat kartongen menar jag.
Citera
2025-09-16, 21:47
Avslutad
Varan ska motsvara vad som köparen med fog kan förvänta sig på grund av produktbeskrivning, bilder och så vidare. Är varan inte överensstämmande med köparens ideal ska köpet hävas enligt konsumentköplagen.

Kunden har dessutom alltid 14 dagars ångerrätt vid internetköp oavsett varans skick enligt distansavtalslagen och har därför rätt att få pengarna tillbaka.
Senast redigerad av IanMcEwan 2025-09-16 kl. 21:50.
Citera
2025-09-16, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Varan ska motsvara vad som köparen med fog kan förvänta sig på grund av produktbeskrivning, bilder och så vidare. Är varan inte överensstämmande med köparens ideal ska köpet hävas enligt konsumentköplagen.

Kunden har dessutom alltid 14 dagars ångerrätt vid internetköp oavsett varans skick enligt distansavtalslagen och har därför rätt att få pengarna tillbaka.
Fast det där är ju irrelevant för privatpersoner, vilket jag antar är TS undran utifrån formuleringen.
Citera
2025-09-16, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Fast det där är ju irrelevant för privatpersoner, vilket jag antar är TS undran utifrån formuleringen.
Okej, det verkar som TS inte var näringsidkare utan privatperson själv. Då gäller inte konsumentköplagen utan den vanliga köplagen. Jag är dock tämligen övertygad om att det finns en motsvarande reglering i köplagen som föreskriver exakt samma sak om skicket på varan.
Citera
2025-09-16, 23:08
Medlem
Antar du säljer som privatperson. Ja, om den redan var trasig är det ditt ansvar att ersätta. Dock måste köparen kunna bevisa att det redan var trasig eller hade packats bristfälligt. Så svårt för köparen att bevisa, det är alltså upp till köparen att bevisa detta.

Då det är ett privatköp kan ni också avtala om annat om ni vill.
Citera
2025-09-17, 03:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Antar du säljer som privatperson. Ja, om den redan var trasig är det ditt ansvar att ersätta. Dock måste köparen kunna bevisa att det redan var trasig eller hade packats bristfälligt. Så svårt för köparen att bevisa, det är alltså upp till köparen att bevisa detta.

Då det är ett privatköp kan ni också avtala om annat om ni vill.

Numera när videoinspelning är lättillgängligt i telefonen så är det smarta att filma när man öppnar paket så att man har bevis vid ev problem.
Citera
2025-09-17, 09:18
Medlem
swebarbs avatar
Det där är ju svårt, hur ska man som säljare veta om det blev skadad efter eller innan man skickade ? Som privatperson kan man inte ansvara det är ju en risk handla från privatperson då man inte har samma skydd som att köpa från ett företag.

Dock vad är oddsen att nåt som är plomberat från fabriken är skadat eller trasigt på något sätt ?
Citera
2025-09-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Numera när videoinspelning är lättillgängligt i telefonen så är det smarta att filma när man öppnar paket så att man har bevis vid ev problem.
Köparen kan ha tappat paketet i golvet. Generellt när det är mellan privatpersoner är det den som påstår något som måste bevisa det, att varan redan var trasig när den var i säljarens ägo. Men jag vet inte helt hur olika bevis vägs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in