Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Året börjar närma sig sitt slut och för mig har det blivit sex olika filmer med Robert Redford. Flertalet efter hans bortgång. Tänkte skriva kort om mina tankar kring dessa filmer.
Barefoot in the Park (1967): Redfords första av flera filmer med Jane Fonda. Detta är en komisk teaterföreställning som blev till film. Redford gör en anonym roll och handlingen som sådan är inget som attraherar mig, men flera andra karaktärer livar upp filmen. Den kan vara rätt rolig och har åldrats ganska bra för sin stil av film. Detta är den svagaste filmen av de jag kommer nämna även om den är okej för vad den är.
The Candidate (1972): Låg budget politisk satir/drama där Redford spelar bra. Han och flera andra bjuder både på tänkvärda frågor om samhället samt humor, men den lägre budgeten (dålig bildskärpa på min version) och klippningen sänker betyget. Igen ingen film vars handling jag går igång på, men tror definitivt det finns en publik för denna film. Gillar man hans mer intelligenta filmer kan denna vara något.
The Natural (1984): Framgångsrik sportfilm. Kommersiell och underhållande även för någon som inte brinner för baseball. Är det en av Redfords bästa eller viktigaste filmer? Det tycker jag inte, men som lättsam underhållning fungerar den absolut. Stabilt inslag i genren.
The Last Castle (2001): Det var väl någonstans här som Redford lite förlorade sin största stjärnglans. Han började komma upp i ålder och filmerna lanserades inte på samma nivå längre. Synd. Detta är en fängelsefilm som har en tydlig handling vilken står ut gentemot andra filmer inom samma genren. Den är spännande och har välgjorda effekter. Min favorit bland dessa sex filmer.
An Unfinished Life (2005): Svenska Lasse Hallström är regissör och Redford spelar med Morgan Freeman. Hallström skapar breda filmer med flera delhandlingar. Denna är inte bland hans bästa verk, men ändå underhållande och inte utan värde. En godkänd film i Redfords katalog även om det känns som en film med högre potential.
A Walk in the Woods (2015): Redford slår ihop sig med Nick Nolte för ett lättsammare komedi/dramafilm. Det här är en typisk film som skulle återkommande kunna hamnat ofta på TV4, TV5, TV6 som en film för hela familjen. En helt okej film, men steget bakom de flesta nämnda filmerna här. Lite mer tyngd hade inte skadat.
Själv såg jag
Three Days Of The Condor med honom detta år.
I stora drag vill jag minnas att jag tyckte att den var okej, men lite svår att hänga med i vad gäller alla karaktärer. Det är en film jag skulle behöva se en gång till innan jag kan riktigt säga vad jag tycker om den.
Jag kan också ha sett någon mer utan att tänka på det kanske, ärligt så är inte detta en skådis jag har sådan stor koll på vad han varit med i.