2025-09-18, 16:02
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Skitenödig kommentar. Anmäl mitt inlägg så tar en moderator bort det om jag bröt mot några regler.
Skulle aldrig falla mig till men jag håller det emot dig.
Citera
2025-09-18, 19:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Fokusera på det bästa han gjort här.

Vill du diskutera hans karriär kanske du kan vänta ett par dagar i denna tråd eller starta en ny med det syftet.

Låt dem som vill minnas tillbaka göra det utan negativa energier. Vänligen! Låt oss få ett par dagar att bara minnas det bästa.
Min favoritfilm är The electric horseman där han spelar mot Jane Fonda.
En lättsam romantisk drama där han spelar en cowboy som flyr till bergen med sin häst och Fonda en journalist som söker upp honom.
Citera
2025-09-18, 20:16
Medlem
Tråkigt nog så går de bort en efter en, de större skådisarna av klass. Kvar blir oftast B-kategorin som med dagens cgi-hjälp inte har någon chansa att bli nå bättre.
Har en del filmer i min samling med Robban, både nytt o gammalt listar lite snabbt några sevärda enligt mig.
Three Days Of The Condor 1975
The Sting 1973
The Last Castle 2001
The Clearing 2004
The Chase 1966
Spy Game 2001
Sneakers 1992
Butch Cassidy And Sundance Kid 1969
Brubaker 1980
All Is Lost 2013
A Bridge Too Far 1977

Vid sidan om filmeriet gjorde han mycket andra bra saker. Gillar hans kompis (oxo avliden) Paul Newman ännu mer, där har jag veterligen 36 filmer i arkivet.
Citera
2025-09-21, 01:07
Medlem
Geomeisters avatar
En film jag skulle vilja se som jag fått upp ögonen nu när karln är borta är filmen Downhill Racer från 1969. Inte minst för att både Redford och Gene Hackman som också nyligen gick bort är med!
Citera
2025-10-05, 19:41
Medlem
smoerreboms avatar
Butch Cassidy and the Sundance Kid är en av de mest överskattade westernfilmerna. Jävla lightweightwestern som inte är i närheten av topp 20. Den och mag 7 ryker direkt från alla topplistor.

Jeremiah Johnson däremot det är en riktig western
Citera
2025-10-05, 19:45
Medlem
Hellesylts avatar
Vad var dödsorsaken?
Citera
2025-10-08, 22:26
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Han gjorde många bra filmer. Jag minns honom särskilt från Blåsningen. Av någon anledning så kändes det som att han alltid skulle leva men en dag kom beskedet, att han dött. Nu måste jag kolla på några av hans filmer igen...
Citera
2025-12-25, 01:02
Medlem
Geomeisters avatar
Året börjar närma sig sitt slut och för mig har det blivit sex olika filmer med Robert Redford. Flertalet efter hans bortgång. Tänkte skriva kort om mina tankar kring dessa filmer.

Barefoot in the Park (1967): Redfords första av flera filmer med Jane Fonda. Detta är en komisk teaterföreställning som blev till film. Redford gör en anonym roll och handlingen som sådan är inget som attraherar mig, men flera andra karaktärer livar upp filmen. Den kan vara rätt rolig och har åldrats ganska bra för sin stil av film. Detta är den svagaste filmen av de jag kommer nämna även om den är okej för vad den är.

The Candidate (1972): Låg budget politisk satir/drama där Redford spelar bra. Han och flera andra bjuder både på tänkvärda frågor om samhället samt humor, men den lägre budgeten (dålig bildskärpa på min version) och klippningen sänker betyget. Igen ingen film vars handling jag går igång på, men tror definitivt det finns en publik för denna film. Gillar man hans mer intelligenta filmer kan denna vara något.

The Natural (1984): Framgångsrik sportfilm. Kommersiell och underhållande även för någon som inte brinner för baseball. Är det en av Redfords bästa eller viktigaste filmer? Det tycker jag inte, men som lättsam underhållning fungerar den absolut. Stabilt inslag i genren.

The Last Castle (2001): Det var väl någonstans här som Redford lite förlorade sin största stjärnglans. Han började komma upp i ålder och filmerna lanserades inte på samma nivå längre. Synd. Detta är en fängelsefilm som har en tydlig handling vilken står ut gentemot andra filmer inom samma genren. Den är spännande och har välgjorda effekter. Min favorit bland dessa sex filmer.

An Unfinished Life (2005): Svenska Lasse Hallström är regissör och Redford spelar med Morgan Freeman. Hallström skapar breda filmer med flera delhandlingar. Denna är inte bland hans bästa verk, men ändå underhållande och inte utan värde. En godkänd film i Redfords katalog även om det känns som en film med högre potential.

A Walk in the Woods (2015): Redford slår ihop sig med Nick Nolte för ett lättsammare komedi/dramafilm. Det här är en typisk film som skulle återkommande kunna hamnat ofta på TV4, TV5, TV6 som en film för hela familjen. En helt okej film, men steget bakom de flesta nämnda filmerna här. Lite mer tyngd hade inte skadat.
Citera
2025-12-25, 08:15
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året börjar närma sig sitt slut och för mig har det blivit sex olika filmer med Robert Redford. Flertalet efter hans bortgång. Tänkte skriva kort om mina tankar kring dessa filmer.

Barefoot in the Park (1967): Redfords första av flera filmer med Jane Fonda. Detta är en komisk teaterföreställning som blev till film. Redford gör en anonym roll och handlingen som sådan är inget som attraherar mig, men flera andra karaktärer livar upp filmen. Den kan vara rätt rolig och har åldrats ganska bra för sin stil av film. Detta är den svagaste filmen av de jag kommer nämna även om den är okej för vad den är.

The Candidate (1972): Låg budget politisk satir/drama där Redford spelar bra. Han och flera andra bjuder både på tänkvärda frågor om samhället samt humor, men den lägre budgeten (dålig bildskärpa på min version) och klippningen sänker betyget. Igen ingen film vars handling jag går igång på, men tror definitivt det finns en publik för denna film. Gillar man hans mer intelligenta filmer kan denna vara något.

The Natural (1984): Framgångsrik sportfilm. Kommersiell och underhållande även för någon som inte brinner för baseball. Är det en av Redfords bästa eller viktigaste filmer? Det tycker jag inte, men som lättsam underhållning fungerar den absolut. Stabilt inslag i genren.

The Last Castle (2001): Det var väl någonstans här som Redford lite förlorade sin största stjärnglans. Han började komma upp i ålder och filmerna lanserades inte på samma nivå längre. Synd. Detta är en fängelsefilm som har en tydlig handling vilken står ut gentemot andra filmer inom samma genren. Den är spännande och har välgjorda effekter. Min favorit bland dessa sex filmer.

An Unfinished Life (2005): Svenska Lasse Hallström är regissör och Redford spelar med Morgan Freeman. Hallström skapar breda filmer med flera delhandlingar. Denna är inte bland hans bästa verk, men ändå underhållande och inte utan värde. En godkänd film i Redfords katalog även om det känns som en film med högre potential.

A Walk in the Woods (2015): Redford slår ihop sig med Nick Nolte för ett lättsammare komedi/dramafilm. Det här är en typisk film som skulle återkommande kunna hamnat ofta på TV4, TV5, TV6 som en film för hela familjen. En helt okej film, men steget bakom de flesta nämnda filmerna här. Lite mer tyngd hade inte skadat.
Själv såg jag Three Days Of The Condor med honom detta år.
I stora drag vill jag minnas att jag tyckte att den var okej, men lite svår att hänga med i vad gäller alla karaktärer. Det är en film jag skulle behöva se en gång till innan jag kan riktigt säga vad jag tycker om den.

Jag kan också ha sett någon mer utan att tänka på det kanske, ärligt så är inte detta en skådis jag har sådan stor koll på vad han varit med i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in