Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-15, 13:08
Medlem
Hjälp jag har drabbats av Boreout på jobbet.
I flera år har jag kämpat mig fram med studier och vidareutbildningar. Jag har tidigare varit utbränd av stress för att jag var överbelastad i mitt arbetsliv. Men sen har jag bytt yrkesområde flera gånger och sitter i dagsläget och rullar tummarna. MEN jag klarar inte av det! Jag mår dåligt av att inte känna mig behövd, att "bara sitta av tiden" är såå tråkigt. Jag vet att mer arbete väntar framöver men det kommer ofta långa sådana här perioder av total tristess. Hur klarar andra av det?
Samtidigt har jag höga utgifter så jag behöver verkligen ha ett arbete. Har sökt mängder med andra arbeten men alla tjänster har ca 150 sökanden så jag får alltid "tyvärr...". Verkar vara helt omöjligt att byta jobb i dagens samhälle.
Citera
2025-09-15, 14:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Så lika - "boreout" och "utbränd" - men två ytterligheter. Däremellan yrkeslivet.
Citera
2025-09-15, 14:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2025-09-15, 14:59
Usch, man börjar ju klättra på väggarna till slut, har inga råd men ville uttrycka mina sympatier

Hoppas att du kan hitta en lösning på situationen
Citera
2025-09-15, 15:25
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogamatta2
I flera år har jag kämpat mig fram med studier och vidareutbildningar. Jag har tidigare varit utbränd av stress för att jag var överbelastad i mitt arbetsliv. Men sen har jag bytt yrkesområde flera gånger och sitter i dagsläget och rullar tummarna. MEN jag klarar inte av det! Jag mår dåligt av att inte känna mig behövd, att "bara sitta av tiden" är såå tråkigt. Jag vet att mer arbete väntar framöver men det kommer ofta långa sådana här perioder av total tristess. Hur klarar andra av det?
Samtidigt har jag höga utgifter så jag behöver verkligen ha ett arbete. Har sökt mängder med andra arbeten men alla tjänster har ca 150 sökanden så jag får alltid "tyvärr...". Verkar vara helt omöjligt att byta jobb i dagens samhälle.

Är det någon form av arbetsträning?
Citera
2025-09-15, 20:41
Medlem
Utforska ditt inre liv! Lyssna på intressanta poddar medans du löser sudoku. Läs, kolla på youtube, utforska något intresse, börja meditera!

Livet är så mycket mer än att slava bort hela sitt vuxna liv på em arbetsplats. Passa på att göra något för DIG och inte bara din arbetsgivare.
Citera
2025-09-15, 21:27
Medlem
Har upplevt samma sak i vissa perioder. Hoppas du nappar något där ute.

Under tiden finns det andra saker man kan göra för sig själv när man är sysslolös. Hålla på med aktier och fonder, läsa nyheter, lyssna på poddar som tidigare har nämnt.
Citera
2025-09-15, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogamatta2

Dra ner på utgifterna ordentligt, prioritera sedan ett budgetsparande. Det hjälper inte mot nuvarande tristess men det kan vara bra att slå sig fri från en del materialistiska behov. Sen kanske du kan hitta något du trivs att jobba med, något där lönen inte är det som är avgörande.
Senast redigerad av Robadido 2025-09-15 kl. 21:41.
Citera
2025-09-15, 22:10
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whomi
Har upplevt samma sak i vissa perioder. Hoppas du nappar något där ute.

Under tiden finns det andra saker man kan göra för sig själv när man är sysslolös. Hålla på med aktier och fonder, läsa nyheter, lyssna på poddar som tidigare har nämnt.
Ja aktier och fonder är faktiskt en vettig sysselsättning när man har tråkigt på jobbet.

I perioder då jag har tråkigt brukar jag lära mig nya saker. Just nu är det AI som är på tapeten så jag använder Microsofts gratismaterial för att försöka lära mig att skapa vettiga Copilot-agents och prompts som jag kan använda i min yrkesroll.
Citera
2025-09-16, 00:54
Medlem
Tack för era tips. Jag får se till att göra något vettigt med "rulla tummarna"-tiden. Och kommer att fortsätta söka andra mer givande jobb under tiden.
Citera
2025-09-16, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Är det någon form av arbetsträning?

Nej föreställ dig ungefär att jag gått från att arbeta inom vården till att rulla tummarna som tjänsteman.
Citera
2025-09-16, 07:37
Medlem
Utforska ditt inre liv! Lyssna på intressanta poddar medans du löser sudoku. Läs, kolla på youtube, utforska något intresse, börja meditera!

Livet är så mycket mer än att slava bort hela sitt vuxna liv på em arbetsplats. Passa på att göra något för DIG och inte bara din arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in