2025-09-15, 12:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Hej, som rubriken säger; har någon tips på att stoppa gråsparvar/pilfinkar men inte andra småfåglar vid matning? Bakgrunden är att de två sorterna är extremt många och tränger undan alla andra arter så att de har svårt att få någon mat.
Citera
2025-09-15, 12:23
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hej, som rubriken säger; har någon tips på att stoppa gråsparvar/pilfinkar men inte andra småfåglar vid matning? Bakgrunden är att de två sorterna är extremt många och tränger undan alla andra arter så att de har svårt att få någon mat.
Jag har matat på två ställen. De modiga blåmesarna kommer alltid först, sedan kommer alltid ett gäng gråsparvar (ja riktiga gråsparvar) och kör bort dom.
Tror inte det är mycket att göra.

Har slutat mata för råttrisken. Fett är ok att hänga upp.
Citera
2025-09-15, 12:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag har matat på två ställen. De modiga blåmesarna kommer alltid först, sedan kommer alltid ett gäng gråsparvar (ja riktiga gråsparvar) och kör bort dom. Tror inte det är mycket att göra. Har slutat mata för råttrisken. Fett är ok att hänga upp.

Jag har gjort en anordning där fåglarna måste hoppa in i en liten öppning, det stoppar gråsparvshannarna (För de är lite större) men inte honorna och inte pilfinkarna så de tar ändå över alltihopa.
Citera
2025-09-15, 17:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Bor du inne i stan eller ute på landsbygden? Känns som det är vanligare med gråsparvar inne i stan.
Citera
2025-09-15, 19:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Bor du inne i stan eller ute på landsbygden? Känns som det är vanligare med gråsparvar inne i stan.
JAg bor vid kanten av staden. "Lantligt". Jag känner en fågelskådare som tvingade mig att dubbelkolla färgen på gråsparvarnas huvuden. Det var gråsparvar.
Citera
2025-09-15, 19:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
JAg bor vid kanten av staden. "Lantligt". Jag känner en fågelskådare som tvingade mig att dubbelkolla färgen på gråsparvarnas huvuden. Det var gråsparvar.

Jag bodde inne i stan men bor ute på landsbygden nu. Här är det pilfinkar med bruna huvuden. Men jag upplever inte alls att det är någon konkurrens att några skulle mota bort andra. Här dyker alla sorter upp, blåmes, grönmes (eller vad de heter. En liten grön fågel i alla fall) domherre mm.
Citera
2025-09-15, 23:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Jag bor i staden och gråsparvarna och pilfinkarna är en stor flock tillsammans här, och många fler än alla andra (Minst 20 stycken). De enda som kan hävda sig är 4 talgoxar och 2 hackspettar. Flera andra arter har tvingats fly: Blåmes, grönfink, bofink, steglits. Kanske fler som jag inte minns.
Citera
2025-09-15, 23:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Hanarna har grå huvuden, honorna är mer jämnbruna och liknar lite pilfinkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in