2025-09-15, 12:11
Medlem
Jag brukar spela dator ibland. Jag har lite socialfobi och ångest. Men jag har märkt att när jag använder hörlurar så förstärks min sociala fobi och ångest. Det är som att jag på något sätt känner mig instängd och inte kan ta mig ut.

Har köpt högtalare till datorn nu senaste månaden och använder hörlurar mycket mindre, mår bättre.
Någon som delar samma erfarenhet eller är det bara för att jag har de besvär jag har som gör att hörlurar förstärker min sociala fobi och ångest?
Citera
2025-09-15, 12:40
Medlem
Jag har inte känt av det på samma sätt som du men en sak jag ofta gör vid gaming är att jag alltid har högtalare för allt ljud förutom VC. Jag köpte också öppna lurar för det just så att jag kan höra min omgivning och också hålla bättre koll på katterna. Det är såklart mer avskärmande att ha slutna lurar och stänga ute allt annat. Kan hjälpa vissa att fokusera, medan andra kanske känner "tänk om ngn knackar på dörren?", "Tänk om jag inte hör ett vapen", "Tänk om jag inte hör min partner skada sig" etc. Det är alltid lite jobbigt att ha sådana tankar långt bak i huvudet så att ha det helt öppet och att man har koll på sin omgivning kan jag tänka mig absolut spelar in.
Citera
2025-09-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag har inte känt av det på samma sätt som du men en sak jag ofta gör vid gaming är att jag alltid har högtalare för allt ljud förutom VC. Jag köpte också öppna lurar för det just så att jag kan höra min omgivning och också hålla bättre koll på katterna. Det är såklart mer avskärmande att ha slutna lurar och stänga ute allt annat. Kan hjälpa vissa att fokusera, medan andra kanske känner "tänk om ngn knackar på dörren?", "Tänk om jag inte hör ett vapen", "Tänk om jag inte hör min partner skada sig" etc. Det är alltid lite jobbigt att ha sådana tankar långt bak i huvudet så att ha det helt öppet och att man har koll på sin omgivning kan jag tänka mig absolut spelar in.

Ahh jag fattar, jag har inte paranoia utan mer att jag känner mig instängd vilket påverkar mer än vad jag trodde. Jag känner mig som en förpackad mjölkpaket när jag har hörlurar med fetthalt 10 % haha.

Jag började märka detta rätt så nyligen. Så har nu testat. Jag tror också att det är en personlig grej för mig pga det jag lider av. Men man vet aldrig. Ibland har man mer gemensamt än vad man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in