2025-09-23, 18:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så du äter ingenting alltså, eftersom precis allt kanske, kanske kan ge någon sjukdom.

Eller menar du att det endast gäller det du kallar kemikalier, och att endast sådana kan vara farliga?

Din ståndpunkt kan inte handla om annat än obefogad rädsla för det okända och för det du inte förstår dig på.

Det är bra att du offentligt redovisar hur efterbliven du är. Tack för det!
Citera
2025-09-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Det är bra att du offentligt redovisar hur efterbliven du är. Tack för det!
Du verkar vara väldigt känslomässigt engagerad i sånt du kallar kemikalier. Jag tillhör den stora skaran som föredrar vetenskap och beprövad erfarenhet istället för homeopati och hitte-på.

Om du kallar det för efterblivet så sågar du hela forskningssamhället.
Citera
2025-09-23, 21:26
Avstängd
Citat:
Du verkar vara väldigt känslomässigt engagerad i sånt du kallar kemikalier. Jag tillhör den stora skaran som föredrar vetenskap och beprövad erfarenhet istället för homeopati och hitte-på.

Om du kallar det för efterblivet så sågar du hela forskningssamhället.

Som sagt "vetenskap och beprövad erfarenhet" är en ramsa som Nisse och Nasse och första bästa barnskötare slänger sig med nu för tiden.

Den som är lite mer insatt vet att vetenskap i praktiken är underställd politiska och ekonomiska påtryckningar. Det finns ingen ren och obefläckad vetenskap av det slag som gymnasieadjunkter förr i tiden tutade i blivande små grå labbiträden.
Citera
2025-09-23, 21:27
Medlem
Citat:
Som sagt "vetenskap och beprövad erfarenhet" är en ramsa som Nisse och Nasse och första bästa barnskötare slänger sig med nu för tiden.

Den som är lite mer insatt vet att vetenskap i praktiken är underställd politiska och ekonomiska påtryckningar. Det finns ingen ren och obefläckad vetenskap av det slag som gymnasieadjunkter förr i tiden tutade i blivande små grå labbiträden.
Du pratar som om du helt saknar kunskap i ämnet.

Har jag rätt i att du har en förkärlek för homeopatika?
Citera
2025-09-23, 21:35
Medlem
Citat:

Givetvis finns det massor med väl genomförd forskning och vetenskap.
Det betyder inte att man skall lita på allt eller inte vara källkritisk.

Att suga i sig vad snubbar skriver på Facebook och x är exempel på en svindlande brist på källkritik.
Citera
2025-09-23, 21:45
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden? Att aspartam är syntetiskt? Brynt lök är också syntetisk.
Jo exakt har varit för seriöst senaste tiden. Jag har beställt ett större parti aspartam.
Citera
2025-09-23, 22:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Givetvis finns det massor med väl genomförd forskning och vetenskap.
Det betyder inte att man skall lita på allt eller inte vara källkritisk.

Att suga i sig vad snubbar skriver på Facebook och x är exempel på en svindlande brist på källkritik.

Jo men samma sak att tro att man förstår något om forskningsrapporten som man skummar på tio min eller som en journalist på Expressen hänvisar till. För den journalisten kan garanterat inte grundläggande statistik och baserar hela artikeln på en säljrep.
Citera
2025-09-23, 22:10
Avstängd
Citat:
Du pratar som om du helt saknar kunskap i ämnet.

Har jag rätt i att du har en förkärlek för homeopatika?

Du har nog en rejält bristande språklig stilkänsla...
Citera
2025-09-23, 22:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det låter inte som studien som tråden handlar om. En länk till länkkedjan hade varit klädsamt, Helge.

Samnytt länkar till CNN som i länkar till sig själva och en studie som säger så.
Citera
2025-09-23, 22:59
Medlem
Citat:
Du har nog en rejält bristande språklig stilkänsla...
Keh? Om du vill läsa poesi så kanske det finns bättre platser för dig.
Citera
2025-09-23, 23:24
Avstängd
Citat:
Keh? Om du vill läsa poesi så kanske det finns bättre platser för dig.

Jag menar att om du utifrån mitt sätt att formulera mig - antar att jag sysslar med homeopati och röker gula blend - så är det en grav feltolkning från din sida. Vilket skvallrar om din svaga språkkänsla.
Citera
2025-09-23, 23:32
Medlem
Citat:
Jag menar att om du utifrån mitt sätt att formulera mig - antar att jag sysslar med homeopati och röker gula blend - så är det en grav feltolkning från din sida. Vilket skvallrar om din svaga språkkänsla.
Gula Blend har jag inte sagt något om, gällande homeopati så är det vanligt att man tror på sånt när man när man sågar vetenskap och har skräck för det man inte förstår sig på.

Det saknas vettiga belägg för att aspartam skulle vara farligt, och du anser att man ska tillämpa någon försiktighetsprincip. Varför ska man inte då även tillämpa den när det gäller köttbullar med gräddsås? (både köttbullar och gräddsås finns det för övrigt belägg för att det kan vara skadligt och även cancerframkallande)

Eller i allt, det kanske kan vara farligt att lägga sig och sova, det kanske kan vara farligt att vakna på morgonen? Vem vet, det kan ju faktiskt vara så att cancer utvecklas när man sover och när man vaknar.

Din syn bygger på att du är rätt för något du inte förstår dig på, och det är okej, men sprid inte sådana osakligheter till andra. Att du inte vet vad vetenskap är behöver inte drabba någon mer än dig.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-23 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in