Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-13, 15:27
Hej alla!

Jag vill gärna diskutera ett intressant fenomen jag har observerat i en Facebook grupp. Det handlar om användare som väljer att använda tecknade figurer som sina profilbilder och namn istället för namnet som står på legitimation och körkort. Jag har sett att en användare, som kallar sig Kalle Anka, ofta bidrar med inlägg och kommentarer.
Det påminner mig om en tecknad film, undrar om Kalle anka visas varje julafton? Jag pratade om Facebook profil.

Vad tycker ni om detta? Tror ni att det påverkar diskussionerna i gruppen? Finns det fördelar eller nackdelar med att använda anonyma eller fiktiva identiteter i en sådan här gemenskap? Jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter kring detta ämne!

Låt oss ha en öppen och respektfull diskussion!
Senast redigerad av Unhinge-Maternal 2025-09-13 kl. 15:58.
Citera
2025-09-13, 15:44
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Joakim_von_Anka

Facebook grupp: https://m.facebook.com/groups/dealgu...I1M0QifQ%3D%3D
Senast redigerad av Unhinge-Maternal 2025-09-13 kl. 16:28.
Citera
2025-09-13, 16:36
Medlem
davetheslaves avatar
Det är folk som värnar om privatlivet och vill vara anonyma. Så de borde kultivera en enorm flashbackdase istället.

Alternativa konton för att kunna skriva på Facebook utan att röja sin identitet.
Citera
2025-09-13, 16:40
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker hela facebookupplägget är konstigt. Jag skulle aldrig i livet ha ett konto med mitt namn.

Tror det påverkar negativt att folk har sina riktiga namn. Man har redan en förutfattad mening om deras åsikter.
Citera
2025-09-13, 19:09
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker hela facebookupplägget är konstigt. Jag skulle aldrig i livet ha ett konto med mitt namn.

Tror det påverkar negativt att folk har sina riktiga namn. Man har redan en förutfattad mening om deras åsikter.
Okej, på vilket sätt påverkar det negativt om folk har sitt riktiga namn på Facebook?
Citera
2025-09-13, 19:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Okej, på vilket sätt påverkar det negativt om folk har sitt riktiga namn på Facebook?

Man bedömer folks åsikter från ålder, kön, ras osv.

Men värst tycker jag det är att folk vill hänga ut sig själva, att de tycker att det är normalt. Jag märker det på Discord med, de kan säga att hej som du ser är mitt användarnamn Rufus men jag heter egentligen Albert Nilsson och bor i Lund.

Jamen berätta ditt personnummer med, visa upp ditt hus dina ungar helt jävla normalt.
Citera
2025-09-14, 00:01
Medlem
"intressant fenomen" som du skriver, dessa anonyma konton har funnits länge på facebook, av olika orsaker så väljer många att vara mer eller mindre anonyma. Funkar väl i ren allmänhet, men många grupper kräver en riktig identitet som går att surfa på, finns många troll som är helt anonyma och lägger ut skitinlägg, spam, scam o allt vad det heter, även hackar/terroriserar andra. Vore en önskedröm för många om Meta/Facebook förbjöd trollkonton Detta funkar ju mindre bra om man är med i några köp/säljgrupper då köpare/säljare gärna vill kolla upp personen i fråga innan eventuell affär.
Och andra sidan om de som har ett riktigt namn men ingen egen bild är upp till var och en, valfritt hur mycket man vill visa upp sig (egna begränsningar) i inställningarna i kontot.
Mitt egna facebook konto är helt öppet för mina närmaste i min vänkrets, mindre öppet i grupper. inlägg som skrivs är bara synligt där det skrivits, min vänskapskrets är öppen (ger mycket mer förtroende) när jag köper/säljer saker) Foton/album kan man även ställa in vad som är privat eller kan visas för vissa eller eller andra.
Personligen så lägger jag inte ner någon tid/energi på anonyma/troll konton då efter många års facande insett att det inte ger något i slutändan.
Citera
2025-09-25, 08:17
Medlem
SmarterThanYous avatar
Jag har i stort sett aldrig använt mitt riktiga namn på internet sen en incident i Göteborg sommaren 2001.

Facebook är en civil firma som ändrat sitt regelverk flera gånger och numera är det återigen fritt att kalla sig vad man vill.

De som envisas med att publicera svenskarnas riktiga namn och personuppgifter på internet för hela världen är svenska myndigheter som fortsätter med att sälja svenskarnas personuppgifter till privata aktörer som slår mynt av det i olika skumma syften.

Problemet med Sverige är dels att domstolarna försvarar systemet och inte folket och facebook aldrig var tänkt att användas som det totalitära verktyg det är när vem som helst kan samköra det mot parallellt mot folkbokföringen.

Till Sverige kommer tillrätta med sin lagstiftning där inkomst/bostadcivilståndtidigarenamnortlagöverträdelser sammanställs är facebook ungefär det dummaste man kan ägna sig åt om man har något värt att skydda.

Det är bara folk som inte har något värt att skydda som vältrar sig i sociala media.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-09-25 kl. 08:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in