2025-09-11, 21:24
Medlem
Har en Honda Accord från 2007 med 2.0 motor. Den har gått cirka 17 000 mil.

Jag gillar inte tunga klumpiga bilar som inte är lätta att växla. Köpte min Accord i Januari 2022 för cirka 50 lax.

Vill ha bilar mellan åren 95 till 2005. Halvkombi eller sedan, som är klassiska till interiören, de har mellan 105 till 115 hästkrafter. Vet inte vad som gör bilen så tung egentligen.

Funderar på att byta ut den mot en Toyota Corolla från 1997 som gått 5 000 mil. Så trött på att min farsa blir nojjig och säger att dom har ändrat miltalen osv eller att den är för gammal och att jag skämmer ut mig inför grannarna med ett sånt byte. Men jag trivs med sådana bilar.

Säljaren sa att mellanskillnaden blir 30 lax då han även ger mig 20 lax om jag gör det bytet. Visst, trots att jag inte kan mycket om bilar så fattar jag att Accorden är bättre på motovägar då den är kraftfullare, men samtidigt inget jag trivs i, den Corollan säljer egentligen säljaren för 50 lax på grund av den låga milen.

Vad tycker ni?
Citera
2025-09-11, 22:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Har en Honda Accord från 2007 med 2.0 motor. Den har gått cirka 17 000 mil.

Jag gillar inte tunga klumpiga bilar som inte är lätta att växla. Köpte min Accord i Januari 2022 för cirka 50 lax.

Vill ha bilar mellan åren 95 till 2005. Halvkombi eller sedan, som är klassiska till interiören, de har mellan 105 till 115 hästkrafter. Vet inte vad som gör bilen så tung egentligen.

Funderar på att byta ut den mot en Toyota Corolla från 1997 som gått 5 000 mil. Så trött på att min farsa blir nojjig och säger att dom har ändrat miltalen osv eller att den är för gammal och att jag skämmer ut mig inför grannarna med ett sånt byte. Men jag trivs med sådana bilar.

Säljaren sa att mellanskillnaden blir 30 lax då han även ger mig 20 lax om jag gör det bytet. Visst, trots att jag inte kan mycket om bilar så fattar jag att Accorden är bättre på motovägar då den är kraftfullare, men samtidigt inget jag trivs i, den Corollan säljer egentligen säljaren för 50 lax på grund av den låga milen.

Vad tycker ni?
50.000 kronor för en 29 år gammal Toyota Corolla?
Är du Corolla-entusiast och bilen är i superfint originalskick, ok!

Men annars är det bara rent nonsens.

Leasa hellre en fabriksny Dacia Sandero för 1.990 kronor i månaden.
Ny bil, allt nytt - däck, bromsar, hjullager stötdämpare etc,,,
Och 3 års nybilsgaranti.
Billig försäkring eftersom du har 3 års vagnskadegaranti.
Inga oförutsedda utgifter.

Du kör alltså billigare med en ny bil, än med en sur gammal Corolla.
Citera
2025-09-11, 23:40
Medlem
IceEyess avatar
Varför köpte du Hondan från första början då?

Fast i och med att du uppenbarligen föredrar bilar av den årgångsperioden så är det väl bara att genomföra bytet.
Citera
2025-09-12, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
50.000 kronor för en 29 år gammal Toyota Corolla?
Är du Corolla-entusiast och bilen är i superfint originalskick, ok!

Men annars är det bara rent nonsens.

Leasa hellre en fabriksny Dacia Sandero för 1.990 kronor i månaden.
Ny bil, allt nytt - däck, bromsar, hjullager stötdämpare etc,,,
Och 3 års nybilsgaranti.
Billig försäkring eftersom du har 3 års vagnskadegaranti.
Inga oförutsedda utgifter.

Du kör alltså billigare med en ny bil, än med en sur gammal Corolla.
Jag är entusiast av bilar för den tidsperiod jag nämner i TS. Min första bil var Hyundai accent 1.6. Den och Corollan är väldigt lika. Klassisk interiör, lätt växlad, ingen tjock instrumentpanel.

Hade jag velat leasa hade jag gjort det.
Citera
2025-09-12, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Varför köpte du Hondan från första början då?

Fast i och med att du uppenbarligen föredrar bilar av den årgångsperioden så är det väl bara att genomföra bytet.
Hyundai accent 1.6 från 2005 som jag hade sluta fungera och behövde till slut skrotas efter att nya fel ständigt dök upp efter reperationer.

Saken är ju den att dom är så sköna att köra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in