2025-09-10, 22:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför dras de då till min bostad, jag har AC som ofta går?
De är husspindlar, de bor gärna inomhus. På rak arm kan jag bara räkna upp tre arter som klarar sig inne i vårt torra klimat någon längre tid. Husspindel stor och liten. fettspindel och dallerspindel. Den sista är innvasiv och kan inte överleva utomhus i Sverige, möjligen Skåne kanske? Husspindlar trivs inomhus, så länge de har tillgång till vätska. Badrum, diskho osv. Större kan man höra när den springer över trägolvet.
Citera
2025-09-10, 22:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ok, jag förstår. Men i så fall är det väl ett övergående problem?
Ja, det är hanarna som märks den här tiden på året, de har en till två månader på sig att para sig innan de dör. Honorna ser man väldigt sällan. Honorna lever två år och lite till kanske.
Citera
2025-09-10, 22:56
Avslutad
Du har ett friskt hus när du har husspindlar. Låt dom vara. Dom käkar silverfiskar.
Citera
2025-09-10, 23:21
Medlem
53....so whats avatar
Hmmmm.
Måste berätta vad en kompis visade mig för många år sen.
Under hans hus som stod på sluttande bergsgrund fanns det spindlar. Förmodligen Källarspindeln. Massor av kokonger i taket, stora som pingisbollar. Vi lät dom vara.

Just idag när jag öppnade tallrikssåpet i köket satt en mindre art på hyllan direkt innanför dörren och glodde på mig, den fick inte jaga vidare efter honorna... rip!
Senast redigerad av 53....so what 2025-09-10 kl. 23:23.
Citera
2025-09-10, 23:58
Medlem
Manginazs avatar
Svenska spindlar är gulliga och håller rent.
Dom verkar vara rätt smarta för att vara kryp, är det för att dom har bra syn som jag uppfattar det så kanske?
Citera
2025-09-11, 00:07
Medlem
Låt de vara. De gör nytta och skadar öht ingenting hemma hos dig.
Citera
2025-09-11, 06:31
Medlem
Vidriga djur! Lägg ut gift så de dör snabbt.

Bo aldrig på en bottenvåning! Det är dumsnålt!

Bo aldrig nära vattendrag
Citera
2025-09-11, 07:31
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graenslandet
Låt de vara. De gör nytta och skadar öht ingenting hemma hos dig.
Jo dom bits o biter igenom din hud, det gör ont som ett getingstick .

Har själv blivit biten.
Citera
2025-09-11, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Jo dom bits o biter igenom din hud, det gör ont som ett getingstick .

Har själv blivit biten.
Vanlig husspindel alltså? Det trodde jag fan inte!
Citera
2025-09-11, 08:17
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vid den här tiden är det hanar som letar en partner. Låt de vara. De gör nytta mot ohyra och hanarna dör snart av, antingen när de gjort sin del av reproduktion eller så dör de som ungkarlar.

Hur de tar sig in hos dig vet jag inte, men det räcker med att du har altandörren öppen så kommer de in. De är en av få spindelarter som trivs inomhus. Överlever de så har du ohyra de livnär sig på (hanarna dör efter parning) Döda dem inte, de är nyttodjur.
Fasen vad tragiskt. Då kommer den stora fina spindeln jag har ute i garaget kanske att dö som incel.
Han verkar vara en riktig alfahanne som tittar ut ibland när man tänder ljuset.
Citera
2025-09-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
Vidriga djur! Lägg ut gift så de dör snabbt.

Bo aldrig på en bottenvåning! Det är dumsnålt!

Bo aldrig nära vattendrag

Fast hos oss bor spindlarna under taket och kommer ner till oss som lever högst upp...sjukt äckliga och stora kan de bli!
Citera
2025-09-11, 09:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Fasen vad tragiskt. Då kommer den stora fina spindeln jag har ute i garaget kanske att dö som incel.
Han verkar vara en riktig alfahanne som tittar ut ibland när man tänder ljuset.
Är det en husspindel, och den inte springer omkring hela tiden nu vid den här tiden så är det mest troligt en hona. Hanarna har små "boxarhandskar" på (framför första benparet.)

Ute i garaget kan det vara många olika arter. Men inne 20 grader och torrt är det inte då många som överlever någon längre tid. Husspindlar är en sort som gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in