2025-09-10, 18:52
Medlem
Jag har mycket husspindlar/större husspindlar i lägenheten. Senast igår hittade jag en på duschdraperiet och en under sängen. Brukar oftast hitta flera i veckan.
Hur tar dom sig in egentligen? Jag har aldrig några fönster öppna och jag går nästan aldrig utanför lägenheten.
Citera
2025-09-10, 18:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Akta dem, men när dammsög du senast då (dvs tog bort insekter som de gillar att käka).
Citera
2025-09-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draculark
Jag har mycket husspindlar/större husspindlar i lägenheten. Senast igår hittade jag en på duschdraperiet och en under sängen. Brukar oftast hitta flera i veckan.
Hur tar dom sig in egentligen? Jag har aldrig några fönster öppna och jag går nästan aldrig utanför lägenheten.
Du får aldrig ut dem helt och hållet. Det finns tusentals runtom i din lägenhet som du inte ser.... och massa ägg.
Citera
2025-09-10, 19:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vid den här tiden är det hanar som letar en partner. Låt de vara. De gör nytta mot ohyra och hanarna dör snart av, antingen när de gjort sin del av reproduktion eller så dör de som ungkarlar.

Hur de tar sig in hos dig vet jag inte, men det räcker med att du har altandörren öppen så kommer de in. De är en av få spindelarter som trivs inomhus. Överlever de så har du ohyra de livnär sig på (hanarna dör efter parning) Döda dem inte, de är nyttodjur.
Citera
2025-09-10, 19:19
Medlem
Onanikrems avatar
Honorna ser du sällan, de håller till i hörn och svåråtkomliga ställen. Det är hormonstinna hanar du ser vid den här årstiden springa omkring, om en dryg månad är de borta.

Kattfan brukar tyvärr smasha dem så fort han ser dem.
Citera
2025-09-10, 19:44
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Avloppet oftast. Du kan sätta i proppen. Men lägg ut gift för jösse namn, sådär ska man inte behöva leva. Om du nu inte trivs i spindlars sällskap förstås...
Citera
2025-09-10, 19:47
Medlem
Duvlorts avatar
Spindlar är trevliga och nyttiga insekter men tyder på att du nog har en fuktig lägenhet.
Citera
2025-09-10, 19:50
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Via grönsaker du handlar.
Citera
2025-09-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Akta dem, men när dammsög du senast då (dvs tog bort insekter som de gillar att käka).
Vem gillar att gå in i spindelnät hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Avloppet oftast. Du kan sätta i proppen. Men lägg ut gift för jösse namn, sådär ska man inte behöva leva. Om du nu inte trivs i spindlars sällskap förstås...
Vad använder man mot spindlar?

Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Spindlar är trevliga och nyttiga insekter men tyder på att du nog har en fuktig lägenhet.
Gillar inte spindlar att det är torrt?
Citera
2025-09-10, 19:56
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Gillar inte spindlar att det är torrt?

Nej, de behöver fukt för att inte torka ut.
Citera
2025-09-10, 20:04
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort

Spindlar är inga insekter....
Citera
2025-09-10, 20:07
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Spindlar är inga insekter....

Jag vet, tänkte skriva att de äter insekter men det blev fel i hastigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in