2025-09-10, 17:19
Medlem
WetCigarettes avatar
Bestäm dig. Antingen säger du att du ska sluta och så slänger du dosan och slutar. Eller så velar du och tänker ”sista dosan”, ”aa men tänk om jag mår jättedåligt” eller liknande skit och då kan du lika gärna fortsätta och ta vara på ditt mentala välmående genom att bestämma dig för att fortsätta.
Citera
2025-09-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovensaferat
Haha inte helt dum idé! Jag har testat cigarr tidigare, det var inte speciellt gott så bör ju vara enkelt att sluta med. Jag har dock hört att en cigarr är ungefär lika hälsofarligt som att röka 14 cigg, men kanske värt det för att inte bli beroende.

Menade personen du hört det från halsbloss med cigarr då? Man ska som sagt röka munbloss (o drakpuffa) med cigarr. Annars vill jag se källa om dom menade munbloss.
Citera
2025-09-15, 23:39
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovensaferat
Haha inte helt dum idé! Jag har testat cigarr tidigare, det var inte speciellt gott så bör ju vara enkelt att sluta med. Jag har dock hört att en cigarr är ungefär lika hälsofarligt som att röka 14 cigg, men kanske värt det för att inte bli beroende.

En cigarr kan motsvara hela tjugo cigaretter, eller mer, i mängden tobak. Men det är inte meningen att man ska dra lungbloss med dem, utan bara munbloss (eller röken ut genom näsan). Två cigarrer per dag utomhus utan lungbloss är nog ingen större fara. Gott efter lunchen och middagen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK586217/
Lung cancer mortality risks were considerably higher for cigar users reporting inhalation (IRR: 11.3; 95 percent CI: 7.9–16.1 versus never-users), than for those not reporting inhalation (IRR: 3.3; 95 percent CI: 2.3–4.7 versus never-users). Current cigar smokers at baseline reporting 1–2 cigars per day did not have statistically significant higher risks than never cigar smokers (IRR: 1.3; 95 percent CI: 0.7–2.4).
Med snus slipper du röken helt, men det ger ett sjukt starkt beroende. Jag lyckades till sist, och nu rör jag inte en snusdosa igen. Däremot unnar jag mig pipa eller cigarrer ibland, men kan vara utan nikotin helt när jag vill.
Citera
2026-01-01, 22:07
Medlem
Samowiedzas avatar
Vem vill bli beroende av något som kostar pengar och ger hemska abstinensbesvär, men inte ens ett rus?

De flesta av oss började tidigt i tonåren när vi inte visste bättre. Du verkar ändå ha någon form av hjärnaktivitet, så väg för och nackdelar med detta.
Citera
2026-01-04, 10:31
Medlem
Jag började precis som du (märk väl att det var efter att jag fyllt 18 år) med feströkande/snusning. Det funkade i kanske 4 år. Sedan hamnade jag i en miljö där "alla" snusade, och då blev jag vanesnusare. Tyvärr försvann ju då den "roliga" effekten av nikotin. Istället för att öka välbefinnandet, fick nikotinet bara effekten att man slapp abstinensbesvären.

Något år senare tittade jag mig själv i spegeln och fann till min fasa att tandköttet hade dragit sig tillbaka ordentligt.
Då blev jag väldigt motiverad att sluta, och lyckades med hjälp av nikotintabletter. Jag har dock insett att jag har väldigt lätt att bryta beroenden, så ser det mer som tur, snarare än disciplin/skicklighet.

Utan den turen hade jag sannolikt fortsatt att snusa och fått allt mer tillbakadraget tandkött, med ilningar och sannolikt tandlossning som följd.
Citera
2026-01-08, 00:24
Medlem
Väldigt lätt att sluta om du mår bra och har livet under kontroll, nu dras ju du med ångest men om den försvinner så kommer du kunna sluta enkelt om du bara är bestämd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in