2025-09-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Fetma sammanfaller ofta med lågbildning och lågbegåvning. Ut denna grupp återfinns den stora merparten av deltagarna i nämnda program.

Hmm, inte alltid, jag är själv tjock och synnerligen högutbildad. Så ingen regel utan undantag;-).

Man måste nog fråga sig vad som orsakat fetman . Sjukdom, medicin eller skräpmat. Jag kan tänka mig att det är en ond sprial för många hårt ekonomiskt pressade, situationen blir alltmer hopplös och man dövar sig med den typen av mat som givit oss en evolutionell framgång, mat som vi som jägare /samlare behövde men som ej passar i ett samhälle där vi har obegränsad tillgång på just fett, salt och socker. Sedan har vi ju alla till mans blivit mycket fetare. Se bara på ett tv-inslag från 70-talet där man visar folkvimmel och jämför med en folkmassa idag. Andelen överviktiga och feta är betydligt högre än för femtio år sedan, så inte så konstigt att även de som hamnar i Lyxfällan är runda.
Citera
2025-09-11, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Tänkte på det efter jag postade. Har man svårt för att hålla reda på basic ekonomi så har man nog lika svårt att ta hand om sig själv, sitt psyke och sin fysik.
Och sedan lockelsen med att för första gången få så mycket uppmärksamhet.

Allt är bara symptom på det som fattas dem i grunden.
Ja jag håller med. Det är tragiskt att vi inte vi inte kan få dem att känna sig trygga.
🤷
Citera
2025-09-11, 10:52
Medlem
Man blir fet av att smälla i sig chips, pizza & cola dagligen.
Citera
2025-11-11, 21:21
Medlem
För att majoriteten av deltagarna kommer från landsbygden och är ociviliserade idioter. Folk är mkt fetare på landet än i storstaden. Om ni vill se övergödda valrossar, åk ut till den skånska möllan eller de norrländska vidderna osv.
Citera
2025-11-12, 07:51
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Billig mat typ pasta och BK, MCDONALDS, pizza är inte det bästa att leva på, har man sen dålig ämnesomsättning också så är det lätt att man lägger på sig,

Sen stimulera mat intag samma belöning system i hjärnan som sex!

Man blir tillfredsställa och mår bra för stunden!

Att du anser att BK, McDonalds och pizza är billig mat säger mer om dig än varför fattiga personer äter snabbmat.
Citera
2025-11-12, 11:32
Medlem
Bret-Harts avatar
Socker är billigt
Citera
2025-11-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Att du anser att BK, McDonalds och pizza är billig mat säger mer om dig än varför fattiga personer äter snabbmat.

Billigare än oxfilé, plankstek, fisk blandanat.
Men visst det ha väl gott upp en del.
Citera
2025-11-30, 21:04
Medlem
McCarthy01s avatar
För att de saknar karaktär, tålamod och självdisciplin, en anledning till att de är med i Lyxfällan. Människor som "lever för dagen", skiter i morgondagen och inte kan vänta på belöningen, ska också givetvis passa på och äta gott, snaska och njuta, medans de kan. För imorgon kan det ju vara försent. Att konditionsträna och styrketräna är jobbiga saker, det tar ju energi. Pengarna läggs hellre på pizza, cola och chips än på ett gymkort.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in