• 1
  • 2
2025-09-09, 12:59
Medlem
bithaxs avatar
Är verkligen rondeller bättre, eller är det bara billigare för att man inte behöver så många trafikljus?

Tänker på Brommaplansrondellen i Stockholm t.ex.
Den korkar igen varenda morgon. Det tillochmed står bilar och bussar i rondellen och blockerar varandra.

Så jag undrar om det inte vore effektivare med ett trafikljus där. Då skulle man få plats med en dedikerad fil för högersväng i stället, som skulle kunna ha en påfart liknande väjningsplikt.

Majoriteten av dem som kommer från Ekerö hållet svänger nämligen höger in mot stan.
Citera
2025-09-09, 13:07
Moderator
Neksnors avatar
Rondeller är hastighetsdämpande och eliminerar vänstersvängar.
Det innebär inte att rondeller är lämpliga på alla platser eller att alla rondeller är bra utformade.
Citera
2025-09-09, 13:11
Medlem
IanMcEwans avatar
Rondeller har inget att göra i Stockholm innerstad enligt mig.
Citera
2025-09-09, 13:28
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är verkligen rondeller bättre, eller är det bara billigare för att man inte behöver så många trafikljus?

Den korkar igen varenda morgon. Det tillochmed står bilar och bussar i rondellen och blockerar varandra.

Så jag undrar om det inte vore effektivare med ett trafikljus där. Då skulle man få plats med en dedikerad fil för högersväng i stället, som skulle kunna ha en påfart liknande väjningsplikt.

Majoriteten av dem som kommer från Ekerö hållet svänger nämligen höger in mot stan.

åååh! Ok ok ok som en som KNARKADE trafikhanteringsgrafik för några år sen - det finns en massa bra presentationer kring hur rondeller förbättrar trafikflöde till och med när dom har övergångsställen på sig! Har inte riktigt tid att gräva upp dom men du kommer älska skiten.

Nu vet jag inte det exakta stället du pratar om, men seriöst langa till stadsplaneringskontoret, om du tror jag är en konstig nörd så är det bygget fyllt med dom och dom tenderar att ta saker som det här seriöst (testa och lägga in litet siffror med, typ "N antal bilar som höll N antal andra fordon på plats" dom gillar sån skit). Det är en rejält underskattad instans.
Citera
2025-09-09, 13:28
Medlem
Rondeller har inget att göra inne i städer överhuvudtaget. De är fotgängarfientliga, då dessa måste gå en omväg, och de är framförallt kollektivtrafikfientliga, då det är väldigt obekvämt att sitta (för att inte säga stå) i en stadsbuss som svänger fram och tillbaka i den ena rondellen efter den andra. Om trafikmängden skiljer mycket från de olika tillfartsvägarna, kan de nästan bli omöjliga att komma in i från en väg med liten trafik, strax efter en väg med stor trafik.
Citera
2025-09-09, 13:38
Medlem
Brommaplansrondellen är ett särfall. Det är ju hiskeliga mängder trafik där med eller utan rondellen. Hade det varit trafikljus hade det varit samma situation.

Sen är det en berättigad fråga huruvida rondeller är bra eller inte.

Som jag ser det är de bra, men slöa bilförare tvekar alldeles för mycket för att köra in i rondellen, i synnerhet kvinnor och äldre män. Det korkar igen. Kan man inte hålla tempo i trafiken så är man ett trafikproblem.

Ja, på det hela taget tror jag rondeller är bättre än korsningar, men det finns så klart undantag.

Det har blivit för många rondeller överlag.
Citera
2025-09-09, 13:43
Medlem
tnems avatar
Problemet är lite att folk inte kan köra i rondeller.
En del nästan parkera innan de kör in i rondellen. Jag kan se att rondellen är fri att köra in 2-3 bilar bak.

Är inte stockholmare så vet inte vad för rondell du menar, men blir folk stående inne i rondellen så tyder det ju på att det är problem nedströms.
Citera
2025-09-09, 13:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Hade det varit trafikljus hade köerna varit flera hundra meter så det är inte en bättre lösning.

Dessutom fungerar trafikljus bara vid fyrvägskorsningar. Brommaplansrondellen har ju sex tillfartsvägar till cirkulationsplatsen (rondellen är gräsytan med träd i mitten av cirkulationsplatsen) så den lösningen är inte implementerbar här.
Citera
2025-09-09, 13:59
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hade det varit trafikljus hade köerna varit flera hundra meter så det är inte en bättre lösning.

Dessutom fungerar trafikljus bara vid fyrvägskorsningar. Brommaplansrondellen har ju sex tillfartsvägar till cirkulationsplatsen (rondellen är gräsytan med träd i mitten av cirkulationsplatsen) så den lösningen är inte implementerbar här.

Just vid Brommaplan gör övergångsställena mycket skada. Hade säkerligen varit värt att bygga gångbro eller gräva tunnel under vägen för att få ett bättre flöde.
Citera
2025-09-09, 14:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Just vid Brommaplan gör övergångsställena mycket skada. Hade säkerligen varit värt att bygga gångbro eller gräva tunnel under vägen för att få ett bättre flöde.

Ja, och det är ju övergångsställen på alla tillfartsvägar också även om vissa ligger 10-20 meter ifrån.

Nej, det där är ingen bra planerad cirkulationsplats men trafikljus är ändå inte lösningen.
Citera
2025-09-09, 14:24
Medlem
Bagdads avatar
Det är ovärdigt med rondeller, hade vi haft någon form av infrastruktur i Sverige så hade vi enbart haft påfarter och avfarter, vilket också är säkrast givetvis men dock dyrt.
Citera
2025-09-09, 14:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Brommaplansrondellen är ett särfall. Det är ju hiskeliga mängder trafik där med eller utan rondellen. Hade det varit trafikljus hade det varit samma situation.

Sen är det en berättigad fråga huruvida rondeller är bra eller inte.

Som jag ser det är de bra, men slöa bilförare tvekar alldeles för mycket för att köra in i rondellen, i synnerhet kvinnor och äldre män. Det korkar igen. Kan man inte hålla tempo i trafiken så är man ett trafikproblem.

Ja, på det hela taget tror jag rondeller är bättre än korsningar, men det finns så klart undantag.

Det har blivit för många rondeller överlag.
Det är ju trafikljus, också, på Drottningsholms- och Bergslagsvägen (men inte Kvarnbacks- och Spångavägen).
Den är onödigt komplex, och borde kunna designats bättre.
Roslagstullsrondellen har liknande problem, om än i mindre skala.
Ankdammsrodellen i SOlna/Sumpan byggdes ju om till korsning istället, vet inte om det var pga Tvärbanan.
Men i grunden är rondeller bra, trfiken flyter för det mesta bättre och om det smäller så brukar skdorna bli mindre än i en korsning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in