2025-09-09, 02:27
Medlem
Hej!

För att försöka göra en lång historia kort:
Jag separerade från min man för lite mer än ett år sedan efter 17 års förhållande och 10 års äktenskap. En kväll var jag ute på krogen och träffade en kille som följde med mig hem. Vi klickade ganska direkt, han hade också nyligen separerat efter i princip lika långt förhållande. Skillnaden mellan oss var att han hade gift sig med sin tjej, blivit lämnad, efter typ ett år tagit tillbaka denna tjej, gift sig igen (?!) med henne och nu återigen blivit lämnad. Självklart så hade han svårt att lita på folk, tro på kärlek och släppa in någon i sitt liv efter detta.

I alla fall, så har vi under det här senaste året haft kontakt med varandra regelbundet, skrivit med varandra nästan varje dag och vi har setts minst en gång i veckan för att ligga, ibland har vi även kikat på teve, druckit te och snackat. Men, för någon månad sedan så började han plötsligt att ignorera mig, och efter mycket om och men, framförallt mycket frågor om jag gjort något fel, så fick jag ur honom att han har börjat prata och umgås med sitt ex igen och "vill se vad det kan leda till", och kan/vill därför inte fortsätta att vara med mig (jag kan tydligen fortsätta vara hans vän men på riktigt, vem tror att hans ex skulle låta honom ha någon kontakt med mig om det blir seriöst mellan dom igen?)

Är jag dum som känner mig sårad av detta? Jag hade på riktigt blivit så mycket mindre sårad om han träffat någon annan än henne, vem som helst förutom hans ex som har sårat honom så mycket att han inte ens trodde på kärlek igen vilket han sa till mig. Jag börjar att tro att det bara var en ursäkt för att få fortsätta ligga med mig tills han hittade något bättre eller what ever. Han är en sån fin kille i grunden (åtminstone det han visat mig innan allt detta men som sagt allt kan ha varit en del av att bara få komma in under mina trosor tills han hade klurat ut allting). Men det gör mig så ledsen att se honom gå tillbaka till något som återigen kommer att såra honom i slutändan.

För på riktigt. Har man gift sig två gånger och lämnat samma person två gånger, varför vill man ens prova en tredje gång då? För mig känns det mest som att hon inte hittat någon att vara med vilket hon trodde och när hon insåg att han började gå vidare så fick hon panik och valde att försöka få tillbaka honom igen, eftersom han alltid kommer att gå tillbaka till henne, det vet hon ju, uppenbarligen så är det ju så. Och han fattar inte att han är ett andrahands/tredjehands/whatever val för henne till hon hittar något bättre eftersom tydligen så kan hon inte vara själv eller acceptera att han går vidare utan att hon har gjort det? Eller tänker jag helt fel?

Jag vet inte riktigt vad jag ens vill ha ut med det här inlägget, kanske antingen få en bekräftelse över vad jag tror och tips på hur jag kan få honom att förstå, även om han inte vill vara med mig så vill jag inte att han ska bli sårad igen för han är verkligen för snäll för sitt eget bästa och ingen verkar kunna nå fram till honom så att han förstår det. Eller så vill jag bara höra att jag är dum i huvudet och att han är en player och att jag ska glömma att han ens har existerat trots att han under det här året verkligen har fått mig att inse mitt eget värde, som mitt ex lyckats trycka undan under alla år.

Tack för att ni läste!
Kram på er!
Senast redigerad av Zneakysnek 2025-09-09 kl. 02:36.
Citera
2025-09-09, 03:13
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Han har gjort sitt val, och det var inte du. Oavsett hur många gånger hon krossar honom så springer han tillbaka – det är hans cirkel, inte ditt problem. Släpp honom, du är värd bättre än att vara någons reservplats.
Citera
2025-09-09, 03:22
Medlem
Brantforss avatar
Är alla killar svaga för sina ex?

Nja, det gäller i regel bara ett specifikt ex. Varje man har bara, på sin höjd, en sann kärlek – det är det exet det gäller.
Citera
2025-09-09, 04:30
Medlem
Saltkatts avatar
Att en snubbe råkar ha en hangup som han har svårt att släppa säger förstås inget om snubbar generellt. Den här grabben har ju överhuvudtaget aldrig släppt henne. Såna finns det en del av. Men inget du skriver tyder på att han skulle vara en player som försökt utnyttja dig. Snarare hoppades han väl på att du skulle kunna befria honom från det där han satt (och sitter) fast i. Nu lyckades det tydligen inte. Inte ditt fel, inte hans fel, inte hennes fel. Bara lite olyckligt missmatchande omständigheter.

Edit: Och om du nu har lyckats inse ditt eget värde igen kan du väl göra det bästa av det framöver. Jag önskar alla inblandade lycka till.
Citera
2025-09-09, 05:35
Medlem
Belters avatar
Det finns något som gör att man kan ha väldigt bra och skönt sex med vissa av sina ex. Det behöver inte vara mer än så. Men det är väl för att man snabbt glömmer allt det dåliga väldigt fort. Jag har ingen annan förklaring.
Citera
2025-09-09, 05:47
Medlem
Två gånger är korkat, tre gånger är självmord!!!
Behöver ju inte skriva vad som kommer att hända, hur korkad kan man bli?
ALDRIG att jag går tillbaka till ett ex. Har man kastat tärningen så får man stå sitt kast.
Citera
2025-09-09, 06:10
Medlem
Det här visar väl lite hur många tjejer beter sig mot killar. Alla killar i den här berättelsen är offer.
Får mer känslan att du är ledsen över att ditt knull drog.
Sånt är livet.
Du hittar nog en ny ganska snart. Synd bara att du inte hann få tag i en ny gren innan den gamla grenen försvann.
Citera
2025-09-09, 06:47
Medlem
Nej, alla har inget ex som ligger och skaver. Mina är bortglömda sen länge.
Citera
2025-09-09, 06:54
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zneakysnek
Hej!

För att försöka göra en lång historia kort:
Jag separerade från min man för lite mer än ett år sedan efter 17 års förhållande och 10 års äktenskap. En kväll var jag ute på krogen och träffade en kille som följde med mig hem. Vi klickade ganska direkt, han hade också nyligen separerat efter i princip lika långt förhållande. Skillnaden mellan oss var att han hade gift sig med sin tjej, blivit lämnad, efter typ ett år tagit tillbaka denna tjej, gift sig igen (?!) med henne och nu återigen blivit lämnad. Självklart så hade han svårt att lita på folk, tro på kärlek och släppa in någon i sitt liv efter detta.

I alla fall, så har vi under det här senaste året haft kontakt med varandra regelbundet, skrivit med varandra nästan varje dag och vi har setts minst en gång i veckan för att ligga, ibland har vi även kikat på teve, druckit te och snackat. Men, för någon månad sedan så började han plötsligt att ignorera mig, och efter mycket om och men, framförallt mycket frågor om jag gjort något fel, så fick jag ur honom att han har börjat prata och umgås med sitt ex igen och "vill se vad det kan leda till", och kan/vill därför inte fortsätta att vara med mig (jag kan tydligen fortsätta vara hans vän men på riktigt, vem tror att hans ex skulle låta honom ha någon kontakt med mig om det blir seriöst mellan dom igen?)

Är jag dum som känner mig sårad av detta? Jag hade på riktigt blivit så mycket mindre sårad om han träffat någon annan än henne, vem som helst förutom hans ex som har sårat honom så mycket att han inte ens trodde på kärlek igen vilket han sa till mig. Jag börjar att tro att det bara var en ursäkt för att få fortsätta ligga med mig tills han hittade något bättre eller what ever. Han är en sån fin kille i grunden (åtminstone det han visat mig innan allt detta men som sagt allt kan ha varit en del av att bara få komma in under mina trosor tills han hade klurat ut allting). Men det gör mig så ledsen att se honom gå tillbaka till något som återigen kommer att såra honom i slutändan.

För på riktigt. Har man gift sig två gånger och lämnat samma person två gånger, varför vill man ens prova en tredje gång då? För mig känns det mest som att hon inte hittat någon att vara med vilket hon trodde och när hon insåg att han började gå vidare så fick hon panik och valde att försöka få tillbaka honom igen, eftersom han alltid kommer att gå tillbaka till henne, det vet hon ju, uppenbarligen så är det ju så. Och han fattar inte att han är ett andrahands/tredjehands/whatever val för henne till hon hittar något bättre eftersom tydligen så kan hon inte vara själv eller acceptera att han går vidare utan att hon har gjort det? Eller tänker jag helt fel?

Jag vet inte riktigt vad jag ens vill ha ut med det här inlägget, kanske antingen få en bekräftelse över vad jag tror och tips på hur jag kan få honom att förstå, även om han inte vill vara med mig så vill jag inte att han ska bli sårad igen för han är verkligen för snäll för sitt eget bästa och ingen verkar kunna nå fram till honom så att han förstår det. Eller så vill jag bara höra att jag är dum i huvudet och att han är en player och att jag ska glömma att han ens har existerat trots att han under det här året verkligen har fått mig att inse mitt eget värde, som mitt ex lyckats trycka undan under alla år.

Tack för att ni läste!
Kram på er!

Han låter knappast som någon player.

Det här var väl konstigare från dig: "(jag kan tydligen fortsätta vara hans vän men på riktigt, vem tror att hans ex skulle låta honom ha någon kontakt med mig om det blir seriöst mellan dom igen?)"

Varför skulle ni ens ha vidare kontakt? För att dricka te och titta på TV någon gång i veckan? Ligga med varandra någon gång i veckan?

"Men det gör mig så ledsen att se honom gå tillbaka till något som återigen kommer att såra honom i slutändan." - Det är inte ditt problem överhuvudtaget.

Han har valt henne, oavsett. Nu är det din tur att välja någon som väljer dig tillbaka.
Citera
2025-09-09, 07:38
Medlem
CC75s avatar
Känslor är vanskliga TS. Du har nu fått uppleva något som du inte riktigt var beredd på eller vet hur du ska förhålla dig till. Uppenbarligen hade du andra typer av känslor för honom än vad du trodde eller hade erkänt för dig själv. Din reaktion där du fokuserar på exet tyder på att du känslomässigt inte är helt ärlig mot dig själv. Nej, du är inte dum som känner dig sårad. Det är helt naturligt i din situation.

Med ovan skrivet och för att svara på din fråga. Nej, alla män är inte svaga för sina ex men denna man är det uppenbarligen. Precis som många kvinnor är för sina ex och går tillbaka till dem gång på gång trots att de blir illa behandlade. Det finns en del som har "kryptonitpersoner" i sina liv, oftast den första seriösa kärleken då den sätter sig hårdast.

Du får fundera på vilken typ av relation du vill ha med denna kille. Vill du vara vän, var det. Jag skulle dock inte rekommendera att du "väntar" in honom även om chansen att det inte håller denna gång heller med hans ex är stor. Du behöver gå vidare med ditt liv.

// CC
Citera
2025-09-09, 07:38
Medlem
grungewhores avatar
Det låter som ni är knullkompisar. Det är vad knullkompisar gör. Knullar tills en av er får känslor för någon annan man tror man vill ha en relation med.

Att det råkar vara hans ex är ju kanske märkligt ur ditt perspektiv, men för honom var du ett tidsfördriv.
Citera
2025-09-09, 08:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zneakysnek
För på riktigt. Har man gift sig två gånger och lämnat samma person två gånger, varför vill man ens prova en tredje gång då?

Att vara "svag för" någon, är tjejspråk. Det betyder att man gillar någon, men att man lite kokett låtsas att man är för fin för den andre. Den här killen är inte svag för sitt ex. Han låter henne garanterat bestämma. Han träffar en ny tjej, men så ringer hans ex, och då vågar han inte säga nej. Han vill inte, men gör lydigt som hon säger, för att undvika obehag, och för att undvika att ställa till en scen.
Män som inte vågar säga nej är det värsta som finns. De framstår ofta som "mjuka och fina" killar, men det är mesproppar vem som helst kan ta i handen och plocka med hem. Problemet är att vi idag inte längre förmår koppla ihop "snällhet", med mesighet och svekfullhet. Men de tre sakerna hänger ihop. Alldels för många lierar sig med "snälla" människor, och får svagheten och svekfullheten i sina liv på köpet.

Skaffa annan snubbe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in